امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

کاربرد انواع تیرآهن

تیرآهن از جمله محصولات نهایی فولادی و مهمترین مصالح ساختمانی می باشد که به عنوان ستون برای نگهداری بارهای مختلف وارده بر سازه در سازه های با اسکلت فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. البته در نظر داشته باشید که تیرآهن علاوه بر کاربرد در سازه های ساختمانی در پروژه های دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب قصد داریم به بررسی کاربرد انواع تیرآهن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

تیرآهن از جمله مقاطع فولادی می باشند که معمولا از دو بخش جان و بال تشکیل شده است. جان تیرآهن در برابر نیروهای برشی از مقاومت بالایی برخوردار است و بال ها نیز در برابر گشتاور خمشی مقاومت دارد. بهتر است بدانید که بر اساس استاندارد جهانی تیرآهن های فولادی معمولاً از جنس ST44 و ST37 و ST52 ساخته و تولید خواهد شد. با توجه به مبحث کاربرد انواع تیرآهن باید ذکر کنیم که هر نوع تیرآهنی در قسمت خاصی از سازه مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان سازی

قبل از اینکه در مورد کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان توضیح دهیم؛ لازم است که با انواع آن آشنا شوید. بهتر است بدانید تیرآهن IPE که به نام تیرآهن نیم پهن سبک نیز شناخته می‌شود؛ از جمله پرکاربردترین انواع تیرآهن ها در صنایع مختلف به ویژه صنعت ساخت و ساز می باشد. این نوع تیرآهن دارای شکل ظاهری I انگلیسی بوده و از ویژگی‌های مهم آن می‌توان به این موارد اشاره کرد که ضخامت بال ها در ابتدا و انتهای آن به صورت کاملا یکسان می باشد.

 

کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان سازی

 

 یکی دیگر از انواع تیرآهن ها، تیرآهن بال پهن می باشد که این تیرآهن را به نام هاش نیز می شناسند. شایان ذکر است که این مقطع فولادی دارای ظاهری شبیه به حرف انگلیسی H می باشد؛ به همین خاطر به آن تیرآهن هاش می‌گویند. در نظر داشته باشید طول بال ها در این نوع تیرآهن ها نسبت به تیرهای نیم پهن بیشتر می باشد. می‌توان گفت اندازه بال و ارتفاع تیرآهن هاش یا همان بال پهن برابر می باشد. کاربرد اصلی این نوع تیرآهن استفاده برای ستون ها در ساختمان می باشد.

تیرآهن لانه زنبوری به اسم تیرآهن شبکه شناخته می شود. این نوع تیرآهن ها درون طول دارای حفره های توخالی ذوزنقه شکل می باشند که این شکل مشابه لانه زنبوری است؛ به همین خاطر به آن لانه زنبوری می گویند. دلیل اینکه حفره توخالی در بدنه آن وجود دارد؛ این است که تیر به راحتی بتواند لنگر خمشی بزرگتری را در مقایسه با تیرهای نورد شده اولیه تحمل کند. بهتر است بدانید تیرآهن در مقایسه با تیر اصلی از استفاده بیشتری برخوردار بوده و همچنین قوی تر و سخت تر می باشد. مهم ترین کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان سازی را در ادامه شرح می دهیم.

کفی ستون

در ادامه مبحث کاربرد انواع تیرآهن باید ذکر کنیم که ستون از مهم ترین کاربرد استفاده تیرآهن در صنعت ساخت و ساز به شمار می‌رود. امکان دریل کار، جوشکاری، قابلیت برش کاری از جمله مزایای این محصول به شمار می رود. در نظر داشته باشید که این کفی ها جهت اتصال نبشی به ستون از کاربرد بسیاری برخوردار است و همچنین به خاطر برخورداری از قابلیت برشکاری و جوشکاری همچون ستون عمل می کند که باعث می‌شود تا نبشی و ستون ها به خوبی محافظت شود.

تیرهای اصلی یا شاه تیر

در نظر داشته باشید که از تیرهای اصلی یا شاه تیر در ستون ها استفاده خواهد شد. شاه تیر به ستون اتصال داده می شود که وظیفه آن این است که فاصله میان هر طبقه را به خوبی نگه میدارد.

ستون ها

با توجه به مبحث کاربرد انواع تیرآهن باید ذکر کنیم که تیرآهن های هاش یا بال پهن برای استفاده در ستون ها بسیار مناسب می باشد. در صورتی که ساختمان شما بیش از یک طبقه داشته باشد؛ از تیرآهن به عنوان ستون یکپارچه می توانید استفاده نمایید. به گونه‌ای که طول ستون از سقف طبقه بالا بیرون زده خواهد شد تا ستون طبقه بعدی را به آن اتصال دهند.

 

تیرهای اصلی یا شاه تیر

 

تیرک های میانی

شاید برای شما جالب باشد بدانید که تیرچه ها از ستون ها و شاه تیر های کوچکتر می باشند که معمولا آن را به عنوان تیر کوچک می شناسند. همانطور که ذکر شد تیرآهن ها جهت تحمل وزن ساختمان نقش ویژه‌ای دارند که این تیرک ها معمولا در پایین و بالای تیرآهن قرار می گیرند.

در نظر داشته باشید که تیرک های میانی به گونه‌ای در یکدیگر جذب خواهند شد که به راحتی می‌توانند فشار و نیروی زیادی را که به سازه وارد می شود؛ را تحمل کند. در واقع می‌توان گفت وظیفه اصلی این تیرها این است که فشار هایی که به صورت عمودی به شاه تیر و ستون ها وارد می شود؛ را تحمل کند.

کاربرد تیرآهن خرپا

در ساخت خرپا از تیرآهن نیز استفاده خواهد شد. به طوری که می توان ذکر کرد تیرآهن ها را مانند خرپا در کنار یکدیگر قرار داده و در صرفاً از آن استفاده می کنند.

کاربرد تیرآهن بال پهن

همانطور که ذکر شد تیرآهن بال پهن از جمله بیشترین کاربرد را به همراه دارد. با توجه به اینکه اندازه بال و ارتفاعی این نوع تیرآهن ها با یکدیگر برابر است؛ کاربرد اصلی آن استفاده در ستون ساختمان می باشد.

کاربرد تیرآهن ۱۲

با توجه به مبحث کاربرد انواع تیرآهن باید ذکر کنیم که یکی از سایز های پرکاربرد این مقطع فولادی تیرآهن ۱۲ می باشد. در نظر داشته باشید که جهت شماره گذاری تیرآهن ها معمولاً از طول جان تیرآهن باید بهره مند شوید. به عنوان مثال می‌توان ذکر کرد تیرآهن ۱۲ یعنی طول جان این تیرآهن ۱۲ سانتی متر می باشد. ضخامت بال این تیرآهن از ابتدا تا انتها به صورت یکسان می باشد.

طول بال تیرآهن ۱۲ برابر ۶۴ میلی متر بوده و هر متر از آن حدود ۱۰.۴ کیلوگرم وزن دارد. در نظر داشته باشید که تیرآهن ۱۲ در ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد که معمولاً جهت ساخت ستون یا تیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این که از این نوع تیرآهن در کدام بخش استفاده شود؛ بستگی به محاسبات طراحی سازه شما دارد. به طور کلی می توان ذکر کرد که اگر سازه سایز بزرگ باشد؛ نمی‌توانید از تیرآهن ۱۲ به عنوان ستون استفاده کنید. اما در بخش های دیگر همچون تیر ها و … مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

کاربرد تیرآهن بال پهن

 

آشنایی با فروشگاه آهن هایپر

همانطور که ذکر شد تیرآهن از جمله پرکاربردترین مقاطع فولادی می باشد که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از پرکاربردترین سایزهای تیرآهن می توان به تیرآهن ۱۲، تیرآهن ۱۴، تیرآهن ۱۶، تیرآهن ۱۸، تیرآهن20، تیرآهن ۲۲، تیرآهن ۲۴ و تیرآهن ۲۷ و تیرآهن ۳۰ اشاره کرد. وجود این نوع تیرآهن ها در ساخت و ساز از اهمیت بالایی برخوردار است.

برخی دیگر از محصولات پرکاربرد می توان به انواع ورق فولادی، ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق ابعادی، نبشی، انواع میلگرد، تیرآهن نرمال، و … اشاره کرد. مخاطبان گرامی تمامی این مقاطع فولادی را می‌توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ تهیه و خریداری نمایید. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر داشته باشید؛ نیز کافیست از طریق شماره ذکر شده با کارشناسان فروش این فروشگاه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

کاربرد تیرآهن لانه زنبوری چیست ؟

وظیفه تیر آهن در ساختمان سازی

https://ahanhyper.com//?p=36379

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *