امروز : جمعه 26 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

فرآیند تولید مستقیم و غیرمستقیم پروفیل

پروفیل از مقاطع فولادی می‌باشند که در ساختمان سازی کاربردهای فراوانی دارد و در انواع باز و بسته در بازار استفاده می شود. این محصول برای اسکلت بندی بسیاری از سازه‌های در و پنجره تشکیل خواهند داد. به همین خاطر قیمت پروفیل تأثیر بسیاری بر هزینه تمام شده برخی از سازه ها دارد. فرایند مستقیم و غیرمستقیم تولید پروفیل باید با دقت بالای انجام شود.

در این مطلب از وب سایت آهن هایپر قصد داریم فرآیند تولید مستقیم و غیر مستقیم پروفیل را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

در ابتدای فرآیند تولید مستقیم و غیرمستقیم پروفیل ابتدا شما را با پروفیل اشنا می کنیم. به تمام مقاطع توخالی فولادی در بازار ایران پروفیل فولادی می‌گویند که از آن در صنعت ساختمان سازی و ماشین سازی بسیار استفاده خواهد شد. پروفیل ها که از نورد ورق های فولادی تولید می شوند به عنوان یک محصول ثانویه

سایز و ضخامت پروفیل در تعیین قیمت آن بسیار موثر می باشد. بهتر است بدانید که پروفیل ها از نظر کاربرد و سایز دارای انواع بسیاری می باشد.

از جمله پروفیل های رایج و پرکاربرد در بازار فولاد ایران می‌توان به قوطی ساختمان و قوطی صنعتی و … اشاره کرد. پروفیل هایی که دارای ضخامت بیش از ۳ میلیمتر می باشند معمولاً در صنعت استفاده خواهد شد.

تولید پروفیل به روش مستقیم و غیرمستقیم

فرآیند تولید مستقیم و غیرمستقیم پروفیل به گونه‌ای است که روش مستقیم برای پروفیل های باز استفاده خواهد شد. به این صورت که ورق فولادی در طی فرآیند شکل دهی مستقیم به پروفیل تبدیل خواهد شد و نیازی به جوشکاری ندارد. اما در روش غیر مستقیم ابتدا لوله تولید می شود. سپس آن را زاویه دار و گوشه دار خواهند کرد. در نهایت از پروفیل مورد نظر تولید می‌شود.

 

تولید پروفیل به روش مستقیم و غیرمستقیم

 

پروفیل ها به طور کلی در دو دسته صنعتی و ساختمانی قرار دارند. نوع ساختمانی که مورد بحث ما می باشد در دو نوع باز و بسته قرار دارد و به دو فرایند شیوه نورد گرم و نورد سرد تولید خواهد شد. نوع باز ان شامل نبشی، ناودانی و تیرآهن می باشد و نوع بسته پروفیل های قوطی هستند. پروفیل تولید شده توسط کارخانه های فولاد می باشد. ورق ها در گذشته توسط واردات از کشورهای آسیایی میانه تامین می شد. اما در حال حاضر کارخانه‌های فولاد مبارکه گیلان و اهواز نیز می‌توانند این ورق ها را با کیفیت بالا تولید نمایند.

توجه داشته باشید ورق هایی که در فرآیند تولید مستقیم و غیر مستقیم پروفیل استفاده می‌شود. دارای خصوصیات مکانیکی و خستگی می باشد. به عنوان مثال می‌توان گفت ورق 37 st استانداردهای کافی برای  تولید پروفیل را دارا می باشد. البته باید در نظر داشته باشید که این محصول به صورت کلاف در بازار موجود هستند. در ابتدا فرآیند تولید پروفیل باید از دستگاه های برش نیمه اتوماتیک و اتوماتیک برای آماده کردن آن ها استفاده شود.

فرایند تولید پروفیل

در ادامه مبحث فرآیند تولید مستقیم و غیرمستقیم پروفیل باید بدانید که در اکثر کارخانه تولید کننده لوله و پروفیل و ورق فولادی توسط نورد سرد به شکل و ابعاد متفاوت در می‌آید که محصول نهایی تولید شود. پروفیل باز و بسته نیز به همین شیوه تولید خواهد شد. مراحل تولید پروفیل شامل مراحل زیر می باشد.

 

فرایند تولید پروفیل

 

مواد اولیه

همان طور که ذکر شد در ایران قبل از اینکه کارخانه فولاد مبارکه تاسیس شود مواد اولیه از کشورهای اروپایی و همچنین ژاپن وارد می شد. اکنون بخش عمده‌ای از مواد اولیه لازم از کارخانه فولاد مبارکه تهیه خواهد شد. بهتر است بدانید مواد اولیه مصرفی که ورق می باشد از ویژگی های بسیاری برخوردار می باشد. از جمله ترکیبات شیمیایی خاص و ویژگی مکانیکی خاصی را دارا باشند که می توان به ورق ۳۷ st  اشاره کرد. این ورق از ترکیبات شیمیایی خاصی مثل سیلیسیوم ۰.۳۵ و کربن ۰.۳ تا ۰.۱ ۱ و گوگرد ۰.۰۴۴ و منگنز 0.5 برخوردار است.

برش کلاف به نوار

در ادامه مبحث فرآیند تولید مستقیم و غیرمستقیم پروفیل باید ذکر کنیم که ورق هایی که خریداری شده اند معمولا به صورت کلاف می باشد. به نوارهایی با عرض مشخص توسط دستگاه برش بریده خواهد شد و برش به صورت تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک موجود است. با توجه به نیاز مورد استفاده قرار گرفته و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. ورق روی کلافگی قرار گرفته و می چرخد تا سر ورق ها در زیر غلتک های صاف کننده قرار بگیرد.

 با انجام این عملیات ورق صاف و تخت می گردد. توسط دستگاه گیوتین ورق ها برای جوشکاری در مرحله بعد برش داده می‌شود. توجه داشته باشید ورق توسط غلتک های تغذیه به سمت و دو شاخه اصلی حرکت خواهند شد. از بین غلتک عبور داده می‌شود و عملیات برش انجام می‌دهد. برای حرکت دقیق ورق ها به سمت جلو از دو عدد شافت جداکننده که روی آن‌ها تیغه های کوچکی قرار دارند استفاده خواهد شد. واحدهای تولیدی در این مرحله دسته بندی می شود و به خطوط تولید مختلف انتقال داده خواهند شد.

 

فرآیند تولید مستقیم پروفیل

 

فرآیند تولید مستقیم پروفیل

در ادامه مبحث فرآیند تولید مستقیم و غیر مستقیم پروفیل باید ذکر کنیم که تولید پروفیل زوایای مورد نظر برای پروفیل ایجاد می‌کند. سپس توسط جوش های فرکانسی دو به دو لبه‌ای را بهم جوش خواهند داد تا مقطع مورد نظر شکل بگیرد.

 سپس آن را توسط اره اتوماتیک محصول برش می دهند. به مرحله بسته‌بندی ارسال خواهد شد و کنترل کیفی بر روی محصولات انجام خواهد شد. فرآیند تولید مستقیم از مزایای بسیاری دارد. از جمله می توان به تیز بودن زاویه ها، دقیق بودن ابعاد، ثابت بودن خط جوش، کم بودن انحنای سطح، کیفیت بالا نسبت به سایر روش ها و … اشاره کرد.

فرآیند تولید غیر مستقیم پروفیل

در صورت غیر مستقیم پروفیل از سه روش شکل دهی لبه ای، شاخه ای، مرکزی از طریق شعاع ورق و لوله تبدیل خواهد شد. سپس به شکل های مورد نظر تبدیل می‌شود. در این روش با تولید یک لوله با عرض کردن چندین قطعه می توانید چندین نوع پروفیل را تولید نمایید. روش غیر مستقیم نسبت به روش تولید مستقیم پروفیل جوش انحنای سطحی و اندازه اضلاع دقت کمتری دارد.

 

فرآیند تولید غیر مستقیم پروفیل

 

مجموعه آهن هایپر یکی از مجموعه ها و فروشگاه های آنلاین می باشد که جهت ارائه و عرضه انواع محصولات و پروفیل ها اقدام می کند. شما تمامی محصولات مورد نیاز برای ساخت و ساز را می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com تهیه کرده و از آن در موارد مورد نیاز خود بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

فرایند تولید پروفیل آلومینیوم

انواع روش های تولید پروفیل سبک + تفاوت پروفیل سبک و سنگین

https://ahanhyper.com//?p=24766

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *