امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

سوله چیست ؟ + 8 نکته درباره اجرای سوله

سوله چیست ؟

آن دسته از سازه های فلزی که سقف شان شیبدار می باشد و بر اساس محاسبات خاصی طراحی می گردد را سوله معرفی می کنند. این نمونه از سازه ها بر اساس نوع کاربردی که دارند به ابعاد متفاوتی تقسیم بندی می شوند. این نمونه سازه ها را به عنوان انبار، کارگاه، ساختمان های صنعتی و کشاورزی، آشیانه و … می شناسند.

یکی از مهمترین نکاتی که در مورد این سازه ها وجود دارد و شما باید به خوبی بدانید این است که هزینه ساخت آنها بسیار مقرون به صرفه می باشد. کاربرد و ابعادی که این ساختمان ها دارند با یکدیگر متفاوت می باشد و شما باید به خوبی کاربرد آنها را از نظر ساختاری که دارند بشناسید.

به طور کلی برای ساخت و طراحی سوله از قطعاتی که ابعادشان با یکدیگر فرق می کند استفاده می کنند. وزن و ابعاد انواع قطعات با توجه به کاربری که ساختمان ها دارند تعیین می شود.

موقعیت مکان مورد نظر برای ساخت این ساختمان از نظر ارتفاع ستون ها، سرعت وزش باد، میزان بارش برف، دهانه سالن و … با یکدیگر متفاوت می باشد.

این ساختمان به عنوان یکی از ساختمان های پیش ساخته نامیده می شود که نه تنها در کشور ایران بلکه در تمامی کشورهای دنیا بیشتری کاربرد را به خود اختصاص داده است. شما باید بدانید که برای اجرای این ساختمان ها باید به خوبی برخی از نکات در نظر گرفته شود تا آنها به صورت اصولی طراحی شوند.

سوله چیست ؟

نکاتی در مورد اجرای سوله

برخی از نکاتی که برای ساخت سوله اهمیت دارد و شما پیش از طراحی این سازه باید به آنها دقت داشته باشید عبارت است از :

  1. پوششی که برای سقف این سازه انتخاب می کنید باید مقاومت بالایی داشته باشد. زمان اجرای این سازه یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید جنس پوشش سقف می باشد. در صورتی که سقف پوشش مقاوم نداشته باشد به طور کلی ساختمان مقاومت لازم را به دست نمی آورد.
  2. بررسی کردن و اندازه گیری مقاومتی که خاک دارد یکی از دیگر ویژگی ها و مشخصاتی می باشد که شما زمان طراحی ساختمان باید به آن توجه داشته باشید.
  3. شما زمان ساخت این سازه باید بار دینامیکی که جرثقیل روی سقف به وجود می آورد را در نظر بگیرید. اینکه ساختمان مقاومت لازم را در برابر این بار دینامیکی داشته باشد بسیار مهم است و باید به خوبی آن را در نظر داشته باشید.
  4. توجه کردن به طول سازه یکی از دیگر ویژگی ها و نکاتی می باشد که شما باید زمان ساخت سازه آن را در نظر داشته باشید.
  5. توجه کردن به جهت و سرعت وزش باد یکی از دیگر نکات بسیار مهمی می باشد که شما باید به خوبی آن را در نظر داشته باشید. سرعت وزش باد اگر در نظر گرفته نشود سازه مقاومت لازم را به دست نمی آورد.
  6. میزان بارش برف یکی از دیگر نکاتی به شمار می رود که شما زمان ساخت این ساختمان باید در نظر بگیرید تا بدانید سقف را با چه پوششی طراحی کنید. برخی از مکان ها هستند که بارش برف زیادی دارند و شما باید ساختمان های طراحی شده در این مکان ها را به گونه ای طراحی کنید که مقاومت زیادی در برابر بارش برف داشته باشند.
  7. نیروی زلزله از دیگر نکات مهم می باشد که زمان ساخت این سازه باید در نظر داشته باشید. برخی از زمین ها زلزله خیز نمی باشد و برخی از دیگر زمین ها زیاد زلزله خیز نمی باشند.
  8. رنگ آمیزی کردن سقف و پوشش بدنه سازه با استفاده از قلم مو مناسب نمی باشد. استفاده از پیستوله برای رنگ آمیزی گزینه مناسبی می باشد. شما می توانید انواع رنگ ها را با استفاده از پیستوله روی سازه اجرا کنید.

سوله چیست ؟

اجزای سوله چیست ؟

شما باید بدانید که هر یک از سازه های ساختمانی دارای اجزای متنوعی می باشند و اجزای متنوع هم دارای ساختار خاصی هستند. برخی از اصلی ترین اجزای به کار برده شده برای طراحی این سازه عبارت هستند از :

  1. ستون ها یکی از مهمترین و اصلی ترین اجزای این سازه به شمار می روند. ستون ها باید مقاومت زیادی داشته باشند و بتوانند بار ساختمان را تحمل کنند.
  2. ستون وال پست به عنوان یکی از مهمترین ستون های ساختمانی به شمار می رود که باید برای ساخت این سازه مورد استفاده قرار بگیرد.
  3. استرات از دیگر اجزای ساختمانی به شمار می رود که باید برای طراحی این سازه مورد استفاده قرار بگیرد.
  4. سایه بان ها از دیگر اجزای ساخت این سازه می باشند. سایه بان ها انواع متنوعی دارند و هر یک از انواع آنها دارای ویژگی ها و مشخصات خاصی می باشند.
  5. بادبند یکی دیگر از تجهیزات این نمونه سازه به شمار می رود که باید کیفیت مناسبی داشته باشد.
  6. پیچ و مهره از دیگر تجهیزاتی می باشد که برای پیوند بسیاری از دیگر اجزا باید مورد استفاده قرار بگیرد.

سوله چیست؟

سوله، سازه‌ای فلزی یا بتنی عموما با سقف شیب‌دار، قوسی و یا تخت است که براساس آیین نامه و ضوابط، طراحی و اجرا می‌شود و در کاربری‌های گوناگون از جمله انبار، کارخانه تولیدی، سازه‌های صنعتی، سالن ورزشی، دامداری، آشیانه هواپیما، تعمیرگاه و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اجرای سوله چقدر زمان می برد؟

زمان اجرای سوله نسبت به ساختمان کوتاه تر بوده و بسته به متراژ زیربنای آن و اینکه سوله از نظر شکل ظاهری . (تیرورقی، UBM و...) چگونه باشد، بعضا از چند روز تا چند ماه زمان می برد

بهترین مکان برای ساخت سوله کجاست؟

در زمین‌های شیبدار، قرار گرفتن محل سوله صاف‌ترین محل می‌تواند صرفه‌جویی خوبی در هزینه‌های خاک‌برداری و خاک‌ریزی داشته باشد و قرار گرفتن سوله در بالاترین تراز می‌تواند کمک شایانی به دفع فاضلاب بوسیله ثقل نماید .

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

انواع ورق های مورد استفاده برای ساخت سوله

https://ahanhyper.com//?p=13058

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *