امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تفاوت وال پست و میلگرد بستر و تعاریف آن ها

تفاوت وال پست و میلگرد بستر و تعاریف آن ها موضوعی است که در این مطلب از وب سایت آهن هایپر قصد داریم به آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

به طور کلی استفاده از وال پست و میلگرد بستر در ساختمان سازی برای مقاوم سازی دیوارها و افزایش پایداری آن ها در برابر نیروهای خارجی انجام خواهد شد. اجرای هر یک از آن ها ابزار مخصوص خود را دارد. اگر چه تفاوت وال پست و میلگرد بستر و تعاریف آن ها از نظر نحوه اجرا متریال به کار رفته در آن ها و شکل ظاهری آن ها بسیار می باشد.

 اما اخیرا در سازهای مختلف به جای وال پست از میلگرد بستر استفاده خواهد شد. البته بهتر است بدانید که مزایای میلگرد بستر همچون راحتی نصب سبک کردن سازه، استحکام بالا ، ایجاد اتصال قوی، دیوار های دوجداره و انعطاف پذیری بیشتر و … باعث شده است استفاده از میلگرد محبوبیت بالایی نسبت به وال پست داشته باشد.

معرفی وال پست

در ادامه مبحث تفاوت وال پست و میلگرد بستر و تعاریف آن ها باید ذکر کنیم که وال پست معمولاً به صورت چهارچوب اجرا خواهد شد. وال پست می تواند از مصالحی مثل نبشی و ناودانی، پروفیل و … ساخته شود.

توجه داشته باشید عملکرد وال پست ها برای توزیع صحیح نیروهای وارده بر دیوار می باشد. به عبارت دیگر وال پست باعث رشد دیواره ساختمان در برابر نیروی وارده به آن به صورت یک سازه خواهد کرد.

 

معرفی وال پست

 

در صورتی که دیوار به صورت اصولی با اسکلتی همچون وال پست درگیر شود مانع از فروپاشی اعضای غیر اصولی آن در زمان وقوع سوانح خواهد شد. وال پست و میلگرد دارای عملکردی شبیه به هم می باشد و تفاوت این دو در شکل ظاهری آن ها می باشد. به طور معمول می توان گفت برای اجرای وال پست از روش هایی مثل جوشکاری یا پیچ و مهره به ستون ها و تیرها استفاده خواهد شد.

 استانداردهای ساختمان سازی در اروپا جوشکاری را برای اتصال وال پست تایید نمی کند. اما در ایران هنوز این روش اجرا خواهد شد.. با توجه به تفاوت وال پست و میلگرد بستر و تعاریف آن ها باید بدانید که وال پست معمولاً در حد فاصل دو جداره بیرونی و درونی دیوارها و اطراف پنجره ها در نظر گرفته خواهد شد.

تفاوت وال پست و میلگرد بستر و تعاریف آن ها در نحوه اجرا و اتصال آن ها می باشد. از طرفی نصب اجزا به ستون ها توصیه خواهد شد. چرا که بین دیوارها و ستون ها باید با پلی اورتان پر شود. همچنین به خاطر انعطاف پذیری ستون ها در زمان مواجهه با نیروهای عمودی اتصال وال پست به ستون غیر استاندارد می باشد.

انواع وال پست

 در مبحث تفاوت وال پست و میلگرد بستر و تعاریف آن ها باید ذکر کنیم که انواع مختلفی از وال پست وجود دارد. که می توان به وال پست ها عمودی و افقی و ترکیبی اشاره کرد. اگر بارهای خمشی وارده بر دیوار نسبت به دیگر انواع بارهای وارده بیشتر باشد وال پست عمودی اجرا خواهد شد.

 

انواع وال پست

 

 در زمان اجرای وال پست عمودی کل صخامت دیوار پوشیده شده  باید برخی از بخش‌های عمودی ساختمان می توان وال پست را به صورت افقی اجرا کرد.اگر وال پست عمودی و افقی در کنار یکدیگر استفاده شود به ان وال پست ترکیبی گفته می‌شود که به صورت افقی اجرا می شود.

بررسی میلگرد بستر

در ادامه مبحث تفاوت وال پست و میلگرد بستر و تعاریف آن ها باید ذکر کنیم که یک جفت میلگرد که به صورت موازی قرار داشته باشد و توسط مفتول های عرضی به صورت نردبانی یا خرپایی به هم اتصال داده باشند میلگرد بستر ایجاد خواهد شد. معمولا از این میلگردها جهت مهار کردن نیروی خارجی وارده به سازه و تقویت دیوارهای آجری یا بلوک سیمانی در لابه لای تیغه های بلوکی یا ردیف آجر دیوارها به کار گرفته خواهد شد.

در واقع می‌توان گفت میلگرد بستر نوعی وال پست افقی به شمار می رود. وال پست و میلگرد بستر از لحاظ عملکرد و کاربرد بسیار مشابه می باشد. اما از نظر ظاهری دارای تفاوت های بارزی می باشد.

تفاوت وال پست و میلگرد بستر

در ادامه مبحث تفاوت وال پست و میلگرد بستر و تعاریف آن ها باید ذکر کنیم با توجه به اینکه وال پست و میلگرد جهت تقویت و مقاوم سازی دیواره سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما تفاوت‌هایی در مشخصات و روش اجرای آن ها وجود دارد. در ادامه به برخی از این تفاوت ها را بیان می کنیم:

  1. توجه داشته باشید که متریال سازنده وال پست و میلگرد بستر با یکدیگر متفاوت می باشد. به عنوان مثال باید بدانید که وال پست از نبشی تشکیل شده است در حالی که میلگرد بستر از میلگرد با قطر ۴ میلی متر ساخته شده است.
  2. مهمترین تفاوت وال پست و میلگرد بستر و تعاریف آن ها در نحوه اجرا و نصب آن ها است. به عنوان مثال می‌توان گفت میلگرد در ملات بین آجرها پنهان خواهد شد. اما برای نصب وال پست باید نبشی را به سقف و پایه ستون اتصال دهید. نصب و اجرای میلگرد بستر نسبت به وال پست ها آسان تر و راحت تر است.
  3. تفاوت دیگر این دو در زمان لازم برای اجرای وال پست و میلگرد بستر می باشد. از آنجا که در فرآیند اجرای وال پست جوشکاری لازم است که بنابراین نصب و اجرای آن نیاز به زمان بیشتری دارد.
  4. در مبحث تفاوت وال پست و میلگرد بستر و تعاریف آن ها باید ذکر کنیم که یکی از تفاوت های مهم در هزینه مورد نیاز برای اجرا می باشد. اجرای وال پست نسبت به اجرای میلگرد بستر هزینه بیشتر دارد.
  5. همچنین بهتر است بدانید یکی از تفاوت های بسیار مهم آن ها در میزان تحمل بارهای وارده است. به عنوان مثال وال پست تحمل بار بیشتری نسبت به میلگرد بستر دارد. به خصوص در مورد نیروهای برشی که بسیار متداول می باشد.
  6. از موارد تفاوت وال پست و میلگرد بستر و تعاریف آن ها  نیروی کاری می باشد که آنها را نصب می‌کنند. بهتر است بدانید که وال پست نیازمند دقت بالایی در اجرا و نصب می باشد که باید حتماً توسط افراد متخصص انجام شود.

 

تفاوت وال پست و میلگرد بستر

 

در این مطلب برای شما بازدیدکنندگان عزیز تفاوت وال پست و میلگرد بستر و تعاریف آن ها را ذکر کردیم که می توانید از آن بهره مند شوند. مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع آهن آلات از جمله انواع میلگرد ها و انواع تیرآهن ها، ناودانی و نبشی و … می باشد. شما عزیزان می توانید این محصول را با کیفیت بالا از طریق وب‌سایت https://ahanhyper.com/  تهیه کرده و از آن در کاربردهای مورد نظر خود بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

وال پست چیست؟ نحوه اجرای صحیح آن

https://ahanhyper.com//?p=24270

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *