امروز : جمعه 26 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تفاوت رنگ و ضد زنگ

یکی از موضوعاتی که مورد توجه بسیاری از افراد در زمینه رنگ‌کاری است، تفاوت رنگ و ضد زنگ می‌باشد. در این مقاله از وب سایت اینترنتی آهن هایپر قصد داریم به برسی این عنوان  بپردازیم.  رنگ در سطح داخلی و خارجی فلزات جهت جلوگیری از خوردگی و فرسایش به کار برده می‌شود. حال ممکن است این ماده یک پوشش دائمی باشد و یا به صورت موقت از زنگ زدگی پیشگیری کند. فرمول‌ بندی‌هایی که مرتبط ضد زنگ‌های موجود در بازار است بسیار متنوع و زیاد می‌باشند.

رنگ به صورت معمول در جهت صرف اهدافی همچون محافظت سطوح یا تزئینات به کار می‌رود. محلول مایعی از رنگدانه‌ها که شامل حلال و حل شونده است می‌نامند که در حضور یک رقیق کننده عمل می‌کند. ضد زنگ خود نوعی رنگ است که از خورده شدن و زنگ‌زدگی فلزات جلوگیری می‌کند.

با استفاده از رنگ‌ها و ضدزنگ‌های موجود در بازار شما می‌توانید عمر فولاد را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.  امروزه بخش اعظمی از دستگاه‌ها و سیستم‌های کارخانجات اعم از لوله‌ها و تجهیزات از جنس فولاد هستند.

از تفاوت رنگ و ضد زنگ می‌توان به وسیله نقلیه و زمینه اشاره کرد که در پایان مقاله به خوبی آن را توضیح داده‌ایم.  منظور از وسیله نقلیه؛  روغنی است که در هنگام قرار گرفتن در نور و اشعات خورشید خشک می‌شود. چنین مایعاتی از لحاظ ترکیبات اشباع نشده‌اند.

 

تفاوت رنگ و ضد زنگ

 

خشک‌کن‌های صنعتی

دستگاه‌هایی به نام خشک‌کن،  در تسریع میزان خشک کردن رنگ‌ها نقش مؤثری ایفا می‌کنند. اکسیداسیون روغن‌های خشک کننده با استفاده از کاتالیزورها که همان خشک‌کن ‌ها هستند انجام می‌گیرد. حال شاید برایتان سؤال باشد که از چه موادی به عنوان خشک‌کن استفاده می‌شود؟ منیزیم، سرب و وانادیوم از جمله عناصری هستند که به صورت خشک کن عمل می‌کنند و از رزین‌ها و نفتالین‌های فلزات بهره برده می‌شود.

زمانی که از رنگ صحبت می‌کنیم، منظورمان ماده‌ای پوششی است که روی سطوح فلزی و غیر فلزی قرار می‌گیرد و به عنوان محافظ یا تزئین درب به کار می‌رود. کیفیت رنگ‌های خوب به دو عامل قدرت پوشانندگی و مقاومت آن بستگی دارد. رنگ‌ها باید به صورت یکنواخت وهموار پراکنده شوند.

انواع ضد زنگ

ضد زنگ آبی، آهنی، صنعتی، آپوکسی، ضد زنگ طوسی و قرمز انواع ضد زنگ‌های موجود در بازار هستند که کاربرد هر کدام متفاوت می‌باشد.  ضد زنگ طوسی و قرمز به صورت معمول به عنوان ضد زنگ درب و پنجره به کار می‌رود این دو رنگ اغلب کاربرد یکسانی برعهده دارند.  برای فلزاتی که با اپوکسی کات  پوشیده شده‌اند، اغلب از ضد زنگ اپوکسی بهره برده می‌شود. از ضد زنگ‌های صنعتی در هر نوع صنعت مرتبطی می‌توان استفاده کرد.

از ضد زنگ‌های آهنی همان طور که از نامشان پیداست، روی درب و پنجره و یا محصولاتی فلزی استفاده می‌شود تا از خورده شدن و زنگ زدگی آن‌ها جلوگیری شود. ضد زنگ آبی در میان تمام ضد زنگ‌ها از همه قوی تر است و در محیط‌های خارجی ‌و داخلی گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مکان‌هایی که به صورت مستقیم در معرض نور خورشید و هوای آزاد قرار می‌گیرند، از ضد زنگ آبی استفاده می‌کنند.

کیفیت رنگ

اگر می‌خواهید متوجه شوید که کدام رنگ‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار هستند به قدرت پوشانندگی ان توجه فرمائید.  یک رنگ باید بتواند سطح را به صورت کامل و یکنواخت پوشش دهد.

فولادهای ضد زنگ در برابر خوردگی  مقاوم‌اند. این فولاد‌ها در طیف وسیعی از صنایع کاربرد دارند و بدون استفاده از هیچ نوع پوششی مورد استفاده قرار می‌گیرند. حال با توجه به شرایط و محیطی که از این نوع فولاد بهره برده می‌شود، امکان دارد با رنگی پوشش داده‌شوند. البته این کار جهت کار کرد بهتر است و الزامی در آن نیست.

مقاومت

از اساسی‌ترین تفاوت‌های رنگ و ضد زنگ می‌توان به مقاومت‌ آن‌ها اشاره کرد. رنگ باید از لحاظ شیمیایی در محیطی که قرار می‌گیرد، نسبت به جو بی اثر باشد. رنگ‌ها از لایه زیرین فلزات محافظت می‌کنند تا از فرسودگی آن در برابر عواملی همچون رطوبت، هوا، نور خورشید و… جلوگیری کنند.

 رنگ و ضد زنگ باید به نوعی باشند که کاربرد با آن‌ها آسان باشد. زیرا در مواقعی در مناطق وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند و باید به صورت هموار و یکنواخت پخش بشوند.

 

انواع ضد زنگ

 

زمینه

رنگ از زمینه‌ای جامد تشکیل شده‌است که بدنه را به وجود می‌آورد. سرب قرمز و سفید، اکسید تیتانیوم و… شامل پودر بسیار ریز ماده هستند. جالب است بدانید برخی رنگ‌ها به صورت پودر مورد استفاده قرار می‌گیرند. به نوعی که پودر را با یک حلال ترکیب و روی سطح مربوطه پخش می‌کنند.

نقش تینر در رنگ‌ها و ضد زنگ‌ها

تینر در رنگ ‌کاری نقش مهمی بر عهده دارد. این ماده در حجم‌ها و ظرفیت‌های گوناگونی به بازار عرضه می‌گردد.

شفافیت، سرعت تبخیر بالا، نوع بسته‌بندی و… همگی از مواردی محسوب می‌شوند که روی قیمت تینر و رنگ آمیزی موثر می‌باشند.

ابعاد، وزن، تعداد، دسته، جنس دسته، طول دسته جزو مشخصات قلم‌مو رنگاری محسوب می‌شوند. قیمت قلم‌مو با توجه به موارد مذکور تأیین می‌گردد. همچنین شرکت سازنده محصول و سوابق آن  روی قیمت نهایی تأثیر گذار است.

جمع بندی؛

همان‌طور که خواندید؛ رنگ عموما به عنوان یک ماده جامد و منسجم پوششی روی سطوح مختلف ایجاد می‌کند. ابزار آلاتی که برای ضد زنگ و رنگ کاری استفاده می‌گردد از یک نوع هستند و شباهت زیادی با یکدیگر دارند. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که شما می‌توانید از رنگ‌های ضد زنگ جهت جلوگیری از زنگ زدگی استفاده کنید.  امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده‌ باشید و با تفاوت‌های رنگ و ضد زنگ به خوبی آشنا شده‌ باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

ضد زنگ بهتره یا رنگ؟

رنگ پودری الکترواستاتیک؛ مزایا، انواع و نحوه ی رنگ آمیزی

https://ahanhyper.com//?p=23341

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *