امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

رنگ پودری الکترواستاتیک؛ مزایا، انواع و نحوه ی رنگ آمیزی

قبل از اینکه به بررسی رنگ پودری الکترواستاتیک بپردازیم باید بگوییم که رنگ ها برای اولین بار در حدود 70 سال پیش در آمریکا تولید شده اند. در دهه ی 60 اما یک کمپانی که در آلمان ساخته شده بود موفق شد که خمیرهای رنگی الکترواستاتیک تولید کند. در واقع این روش سال های پیش برای تولید این نوع رنگ ها تولید شده اند.

البته می توان گفت که در برهه ای از زمان، تولید این نوع رنگ ها هزینه های زیادی داشته است که البته می توان گفت در زمان های اخیر این نوع رنگ ها و روش های رنگ آمیزی مختلف دیگر فراگیر نشده بود. بیشتر افرادی که در زمینه تولید رنگ پودری الکترواستاتیک فعالیت می کنند ترجیح می دهند که همچنان رنگ های پلی استر را نیز در گروه انواع مختلف رنگ های مورد استفاده خود داشته باشند.

فرآیند رنگ آمیزی توسط رنگ پودری الکترواستاتیک

آنچه که باید بدانید این است که در این نوع از روش رنگ آمیزی، در واقع قطعه ای که برای رنگ آمیزی موردنظر است با یک کابل که به آن کابل ارت گفته می شود به زمین متصل خواهد شد. در این حال می توان گفت که پودر رنگی درون یک محفظه و تفنگ پاشش قرار خواهد گرفت و البته که در این بخش باید بسیار مواظب باشید که فشار هوا را کنترل کنید و همچنین ضخامت سطح رنگی که روی زمین قرار می گیرد نیز باید به صورت دقیقی کنترل شود تا ضخامتی که برای پوشش رنگی در نظر گرفته شده است توسط عایقی که در زیر سطح وجود دارد مختل نشود.

نحوه رنگ آمیزی توسط رنگ پودری الکترواستاتیک

نحوه رنگ آمیزی توسط رنگ پودری الکترواستاتیک

آنچه که باید به آن دقت کنید این است که مراحل رنگ آمیزی با رنگ پودری الکترواستاتیک در واقع پیچیده تر از انواع مختلف دیگر رنگ آمیزی است. مرحله اول در این کار چربی گیری است که بعد از آن، شست و شوی قطعه نیز انجام خواهد شد. مرحله سوم ایجاد یک لایه فسفاته است که بعد از آن قطعه موردنظر درون کوره قرار خواهد گرفت.

در مرحله چربی گیری البته می توان گفت که کار به این صورت انجام خواهد گرفت که قطعه ای که قرار است رنگ شود در یک وان مخصوص قرار خواهد گرفت و سپس اسیدهای قلیایی تا دمای 60 درجه سانتیگراد روی آنها پاشیده می شوند و سپس به مدت 2 تا 3 دقیقه در آن ها غوطه ور خواهند شد. این کار برای این است که تمامی آلودگی ها و چربی های روی این سطح پاک شوند و بعد از مرحله چربی گیری هم نوبت به شست و شو خواهد رسید. در این زمان، آب ولرم در واقع توسط یک اسپری بر روی قطعه مورد نظر پاشیده خواهد شد تا باقی مانده موادی که قلیایی هستند از روی آن ها پاک شوند.

در مرحله چهارم از رنگ آمیزی توسط رنگ پودری الکترواستاتیک می توان گفت که به وسیله تفنگ های مخصوصی که در این بخش مورد استفاده قرار می گیرند، قطعه موردنظر رنگ خواهد شد و سپس در کوره رنگ و پخت قرار خواهد گرفت. در هنگام پخت اما باید به نکات مختلفی توجه کنید که البته می توان گفت که زمان از جمله مهمترین این نکات است.

اگر دمای پخت پایین تر از میزانی باشد که باید، ممکن است که مقاومت مکانیکی و شیمیایی در این زمینه تا حد زیادی تضعیف شود که باعث می شود در برخی از رنگ آمیزی ها به ویژه با رنگ های چکشی، یک ظاهر نامطلوب ایجاد شود.

حال اگر پخت رنگ ها در کوره با دمایی بیشتر از دمایی که تعیین شده است انجام شود, این نکته باعث می شود که رنگ های براق به شکل مات دربیایند و پوشش های پودری در این زمینه هم تغییر رنگ دهند.

مزایای استفاده از رنگ پودری الکترواستاتیک

آنچه که باید بدانید این است که استفاده از رنگ پودری الکترواستاتیک دارای مزایای بسیاری است. در واقع فرآیند رنگ آمیزی با این نوع رنگ ها بسیار آسان تر از انواع مختلف و دیگر رنگ هاست. در واقع در این بخش با ایجاد یک لایه نازک از رنگ، پوشش دهی مطلوب ایجاد خواهد شد که به شما آن جلوه ای را می دهد که به دنبال آن هستید.

البته می توان گفت که این نوع رنگ آمیزی برای قطعه های مختلف دارای انواع مختلفی هم هست. شما می توانید در این زمینه از رنگ آمیزی کرونا هم استفاده کنید. در این نوع روش رنگ آمیزی در واقع ذرات پودری با سرعت بالایی شارژ خواهند شد. این روش هم برای استفاده در کنار رنگ پودری بسیار مورد استفاده است.

در این بخش امکان تغییر رنگ و همچنین شست و شوی تجهیزات هم وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد با تغییر ولتاژ به آسانی کار خود را انجام دهید. در واقع می توان گفت که استفاده از روش های جانبی رنگ آمیزی در کنار استفاده از رنگ پودری الکترواستاتیک به شما کمک خواهد کرد که قطعه خود را بهتر و دقیق تر رنگ کنید.

شما می توانید نسبت به استعلام قیمت  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و… نیز به راحتی اقدام فرمایید. تنها لازم است برای بررسی قیمت های به روز محصولات فولادی این فروشگاه با کارشناس هر بخش به صورت جداگانه در ارتباط باشید. صددرصد اینگونه خرید بسیار هوشمندانه تری را تجربه خواهید کرد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

مزایای استفاده ورق رنگی در سقف خانه

تفاوت ورق سیاه با ورق رنگی

https://ahanhyper.com//?p=9970

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *