امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تفاوت ورق سیاه با ورق رنگی

تفاوت ورق سیاه با ورق رنگی موضوعی است که  در این مقاله از سری مقالات آهن هایپر مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 برای بررسی و مقایسه تفاوت ورق سیاه با ورق رنگی باید ابتدا با هر یک از این ورق ها آشنا شوید. منظور از ورق سیاه؛ ورقی می باشد که توسط روش نورد گرم تولید و ساخته شده باشد. ورق رنگی نیز روش های تولید آن ها نورد سرد می باشد. حال که تفاوت اولیه این دو ورق را دانستید راحت‌تر می‌توانید تفاوت های دیگر ان را متوجه شوید.

ورق سیاه

 ورق سیاه معمولاً ورق گرم نورد دیده می باشد که توسط روش نورد گرم تولید و ساخته می‌شود. دمای بالای نور و اتمسفر هوا باعث مات شدن سطحی محصول می شود. شاخص سنجش میزان مرغوبیت ورق گرم با ST بیان خواهد شد.

به عنوان مثال ورق ST37 کمترین مقدار کربن و بیشترین انعطاف پذیری را دارد و ورق فلزی ST52 دارای بیشترین مقدار کربن و کمترین انعطاف پذیری می باشد.

 

ورق سیاه

 

ورق رنگی

بهتر است بدانید ورق رنگی توسط ورق های گالوانیزه تولید و ساخت می شود روش ساخت این محصول بسیار دقیق و حساب شده می باشد. این محصول به خاطر ظاهر رنگی و کاربرد تزیینی که دارد به اسم ورق های رنگی شناخته می شود. این محصول در رنگ های سفید، آبی، زرد، سبز، قهوه ای، قرمز و نارنجی تولید و روانه بازار خواهد شد.

 در رابطه با تفاوت ورق سیاه با ورق رنگی همانطور که متوجه شدید اولین تفاوت آن در ظاهر می باشد که این ورق ها از رنگ‌های مختلف بوده اما ورق سیاه تنها در رنگ سیاه و مات وجود دارد.

توجه داشته باشید ورق رنگی یک کاربرد بسیار ساده و تزیینی دارند در حالی که از محصول ورق های سیاه در صنایع بسیاری استفاده خواهد شد.

همچنین این محصول به خاطر اینکه از ورق گالوانیزه ساخته شده اند در برابر زنگ زدگی و خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار می باشد. در صورتی که بسیاری از واحدهای فولادی در برابر زنگ زدگی چندان مقاومتی ندارد. بهتر است بدانید که این محصول در ضخامت های ۰.۸ تا ۶ میلی‌متر متغیر بوده و در بازار موجود است و هر برش از آن‌ها چیزی حدود ۳.۵ تا ۱۲ کیلوگرم خواهد بود. این محصول در عرضی در حدود ۱ تا ۱.۵ متر تولید و روانه بازار خواهد شد.

 

ورق رنگی

 

تفاوت ورق سیاه با ورق رنگی

تفاوت ورق سیاه با ورق رنگی در موارد بسیاری تفاوت دارد که در این قسمت برخی از تفاوت های آن را بیان می کنیم.

تفاوت کاربرد ورق سیاه با ورق رنگی

تفاوت ورق سیاه با ورق رنگی در کاربرد به این صورت است که از ورقسیاه بیشتر برای تولید دستگاه‌های بزرگ استفاده خواهد شد. این ورق ماده اولیه تولید ورق های رنگی نیز می باشند. توجه داشته باشید که از محصول ورق رنگی بیشتر در مصارف تزیینی و مواردی که مقدار کمی ورق نیاز است مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 بهتر است بدانید ورق رنگی بیشتر در تولید خودرو و لوازم خانگی کاربرد دارد اما از ورق سیاه بیشتر در تانکر سازی، کشتی سازی ، صنایع فلزی سنگین، لوله سازی، ساختمان سازی و مخزن سازی استفاده خواهد شد.

همچنین می‌توان گفت مصرف کنندگان ورق سیاه افرادی می باشند که اگر این ورق را خریداری کنند از استحکام و خاص و تکنیکی محصولی برخوردار باشد و ظاهر ورق اهمیتی برای آن ها ندارد.

تفاوت قیمت ورق سیاه با ورق رنگی

بهتر است بدانید تفاوت ورق سیاه با ورق رنگی در قیمت به خاطر فرایند تولید آن می باشد. همانطور که می دانید ورق سیاه توسط روش نورد گرم و ورق رنگی توسط روش نورد سرد تولید و عرضه خواهد شد. ورقی که توسط روش نورد سرد تولید می‌شود به خاطر پیچیده بودن فرآیند تولید قیمت آن بسیار بیشتر از ورق سیاه می‌باشد.

تولید کنندگان داخلی ورق سیاه و ورق رنگی

در ادامه مبحث تفاوت ورق سیاه با ورق رنگی باید ذکر کنیم که کارخانه هایی مثل فولاد مبارکه اصفهان و فولاد کاویان خرمشهر، فولاد اکسین خوزستان، فولاد گیلان و … از جمله کارخانه‌های داخلی می باشند که جهت تولید ورق سیاه و ورق رنگی اقدام می‌کنند. در ساخت این محصولات از مواد اولیه مرغوب استفاده شده است که کیفیت محصولات بسیار بالا و درجه یک است.

برخی دیگر از تفاوت ورق سیاه با ورق رنگی عبارتند از:

  1. اول توجه داشته باشید که نیروی لازم برای تولید ورق سیاه کمتر از ورق رنگی خواهد بود.
  2. تفاوت بعدی این است که برای تولید ورق سیاه نسبت به تولید ورق رنگی از تجهیزات کمتری استفاده خواهد شد.
  3. سختی کمتر ورق سیاه نسبت به ورق رنگی از تفاوت ورق سیاه با ورق رنگی به شمار می رود.
  4. ورق رنگی کیفیت و استحکام بالاتری نسبت به ورق های سیاه دارد.
  5. سطح ورق سیاه زبر و خشن بوده و اما سطح ورق رنگی صاف و صیقلی می باشد.
  6. ورق سیاه در ساخت و تولید محصولات بزرگ استفاده خواهد شد ولی ورق رنگی در ساخت محصولات کوچک کاربرد دارند.
  7. ورق سیاه تنها به صورت فابریک تولید شده اما ورق رنگی به صورت رول و فابریک تولید و روانه بازار می‌شود.
  8. دقت ابعادی ورق رنگی بالاتر از ورق سیاه می باشد.
  9. تفاوت قیمت ورق رنگی با ورق سیاه از تفاوت‌های این دو محصول می باشد که ورق رنگی گران‌تر و با قیمت بالای عرضه می‌شود.
  10. یکی دیگر از تفاوت ورق سیاه با ورق رنگی در تنوع محصولات تولیدی می‌باشد که تنوع محصولات تولید شده ورق سیاه بیشتر از محصولات تولید شده از ورق رنگی می باشد.

 

تفاوت قیمت ورق سیاه با ورق رنگی

 

در این مقاله تفاوت ورق سیاه با ورق رنگی را برای شما ذکر کردیم که با این دو محصول آشنا شده و تفاوت های آن دو را بدانید. بهتر است بدانید مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع آهن آلات و ورق ها از جمله ورق سیاه و سنگین و همچنین انواع میلگرد، انواع تیرآهن، نبشی و ناودانی  و … می باشد که تمامی این محصولات توسط برترین تولید کنندگان داخلی و خارجی تولید شده است.

 با اطمینان خاطر می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com جهت تهیه و خرید این محصولات اقدام نمایید و از آن در کاربردهای مد نظر خود بهره مند شوید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان اهن هایپر در تماس باشید. بهتر است بدانید شما بازدید کنندگان گرامی میتوانید از هر جای ایران جهت تهیه و شفارش این محصولات اقدام نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

تفاوت های ورق گالوانیزه سرد و گرم

تعریف ورق سیاه یا ورق نورد گرم

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی‌ چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=24271

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *