امروز : سه‌شنبه 30 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

برشکاری مقاطع فلزی به روش گرم و سرد

برشکاری مقاطع فلزی به روش گرم و سرد

امروزه برشکاری فلزات با روش های گوناگون و با ابزارهای مختلف انجام می شود. دو روش پرکاربرد در این امر برشکاری سرد و گرم است که با هم متفاوت هستند. در این مبحث می خواهیم به بررسی برشکاری مقاطع فلزی به روش گرم و سرد بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است؛ این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید.

فلزات از گذشته تا به امروز در صنایع مختلفی مورد استفاده بوده اند و کاربردهای زیادی دارند. برش این مقاطع بسیار مهم بوده و با ابزارهای مختلفی انجام می شود. متداول ترین برشکاری مقاطع فلزی به روش گرم و سرد است که در صنایع مختلف از آن استفاده می کنند.

آشنایی با برشکاری گرم

با توجه به مبحث برشکاری مقاطع فلزی به روش گرم و سرد باید ذکر شود در برشکاری گرم از تجهیزاتی که دمای فلز را بالا می برند استفاده می شود. نکته مهم در این روش این است که فلز به هیچ عنوان نباید چه از نظر شمیایی و چه فیزیکی تغییر حالت دهد. در نتیجه انتخاب روش برش بسیار مهم بوده و بر کیفیت محصول نهایی اثرگذار است. برشکاری گرم فلزات به چند دسته تقسیم می شود که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

 

برشکاری گرم

 

برش پلاسما

این روش برشکاری گرم جدیدترین روش برای برش فلزات است که سرعت بالایی داشته و توانسته جایگاه خوبی در صنایع مختلف به دست آورد. در این روش با مشعل قطعات را برش داده و طریقه انجام آن بدین گونه است که گاز بی اثر و هوای فشرده به سرعت از داخل نازل دستگاه به بیرون پرتاب می شود. سپس همان لحظه بین گاز و سطح فلز قوس الکتریکی ایجاد شده و گاز به حالت پلاسما تغییر می کند.

پلاسما با گرمایی که تولید می کند؛ فلز را ذوب کرده و باعث برش آن می شود و هوای فشرده با اعمال فشار فلزی که ذوب شده را از مسیر برش دور می کند. برای برش فلزاتی چون آلومینیوم استیل از این روش استفاده می کنند.

برش لیزری

یکی از روش های برشکاری مقاطع فلزی به روش گرم و سرد، برش لیزری می باشد. روش لیزری دقیق ترین روشی است که می توان از آن در برش فلزات استفاده کرد. طی انجام این فرآیند از یک پرتو نور بسیار متمرکز در دمای بالا برای برش یک قطعه در اندازه ها و شکل های خاص استفاده می کنند.

برای مدیریت این فرآیند از یک سیستم کامپیوتری استفاده می شود و دقت و کنترل بالایی دارد. اغلب برای مواردی که دقت در نقشه طراحی بسیار مهم است از این روش استفاده می کنند. لازم به ذکر است برش لیزری روشی فشرده و پر هزینه می باشد.

 

انواع روش های برشکاری

 

هوا برش

این روش قدیمی بوده و در آن گاز و اکسیژن با هم ترکیب شده و شعله دستگاه هوا برش ایجاد می شود. سپس دستگاه را بر روی قطعه گذاشته و برش می زنند. در این روش توسط شعله دستگاه فلز به درجه ذوب رسیده و بعد از آن اپراتور دستگاه اکسیژن خالص را بر روی سطح فلز می دمد. در نتیجه این کار فلز به اکسیژن واکنش نشان داده و برش فلز شروع می شود.‌ این روش ارزان قیمت بوده و از روش های پرکاربردی است که علی رغم قدیمی بودن آن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

برش CNC

در ادامه مبحث برشکاری مقاطع فلزی به روش گرم و سرد باید ذکر شود در برس CNC از دستگاهی خاص برای برش استفاده می شود که با توجه به حالتی که دارند؛ به سه دسته خودکار، نیمه خودکار و دستی تقسیم می شوند. دقت این روش عالی بوده و کارایی بالایی دارد و برای برش ویژه فلزات از آن استفاده می کنند. از مزیت این روش می توان به اتوماسیون بالای آن اشاره کرد که باعث انتخاب آن توسط شرکت های بسیاری می شود.

برش الکترود

الکترود قطعه ای است به شکل میله که برای برش فلزات استفاده می شود. دقت این روش نسبی بوده و از آن علاوه بر برش برای ایجاد سوراخ در قطعات نیز استفاده می کنند.

برش دیسکی آتشی

در این روش از یک دستگاه مجهز به دیسک برش فلز ساینده استفاده شده و با آن قطعاتی چون پیچ و مهره، میلگرد، ورق و قطعات زاویه دار را برش می دهند. در این فرآیند دیسک به سرعت بر روی فلز حرکت کرده و حرارت بالایی ایجاد می کند که باعث برش می شود. لازم به ذکر است که این روش آسان بوده ولی برای اپراتور بسیار خطرناک است.

وایرکات

وایرکات یکی دیگر از روش های برشکاری مقاطع فلزی به روش گرم و سرد است. برای فلزات ظریف که نیاز است با ظرافت خاصی برش داده شوند از روش وایرکات بهره می برند. در این فرآیند هیچ ضربه یا فشاری به قطعات وارد نشده و برای برش از یک سیم فلزی باریک استفاده می شود. این سیم برش را با جریان الکتریکی انجام داده و دقت بالایی در عملکرد دارد.

 

آشنایی با برشکاری سرد

 

آشنایی با برشکاری سرد

برشکاری سرد روشی است که مزایای زیادی دارد؛ به همین دلیل در صنایع مختلف بسیار رایج است. با این روش دمای فلز چندان افزایش نیافته و می توان با این فرآیند خواص فلز را حفظ کرد. این روش برشکاری با تجهیزات مختلف و روش های گوناگونی انجام می شود که شامل موارد زیر است:

سمباده زنی

با توجه به مبحث برشکاری مقاطع فلزی به روش گرم و سرد باید بدانید سمباده زنی به صورت دستی بوده و با ماشین سمباده زنی انجام می شود.‌ برای برطرف کردن لبه های ناهمواری که به دلیل جوش و سوراخ کردن ایجاد می شوند از این روش استفاده می کنند. این فرآیند معمولا به عنوان گران ترین روش برش فلزات شناخته شده می شود.

دریل کاری

با این دستگاه سوراخ های مشخصی در قطعه یا سطح فلز ایجاد می شود که پس از آن با اتصال دهنده هایی چون پیچ می توان دو سطح را به هم متصل کرد.

تراشکاری

در این روش از نوک تیز ابزار خاص برشی که با سرعت در حال چرخش بر روی سطح فلز می باشد؛ استفاده می شود. در این فرآیند برش با دست یا با ابزار تراش انجام شده و در آن لایه رویی را به اندازه ای که مشخص شده حذف می کنند.

واتر جت

واترجت یکی از روش های برشکاری مقاطع فلزی به روش گرم و سرد می باشد. این فرآیند شامل مخلوط آب و ساینده فلزی بوده و بعد بر روی قسمتی که نیاز به تغییر شکل دارد با نیروی زیاد اعمال می شود. این روش محدودیت حرارتی نداشته و می توان برای فلزاتی که به حرارت زیاد حساس هستند از آن استفاده کرد.‌ با این روش سطح کار تمیز و لبه ها صاف می شوند و کیفیت محصولات افزایش می یابد.

 

برشکاری فلزات

 

برش با قیچی

در این روش برشکاری سرد فلز را بدون استفاده از حرارت و بدون آن که خرد شود برش می دهند. در این روش برای برش از یک تیغه متحرک با فشار استفاده می کنند.

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

انواع ورق فولادی، ورق گالوانیزه، نبشی، انواع میلگرد و … از جمله مقاطع پرکاربرد و پر استفاده می باشد. شما مخاطبین گرامی برای تهیه و خرید این مقاطع فولادی می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید. برای دریافت مشاوره و راهنمایی های لازم با کارشناسان خبره آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70997

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *