امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع فولاد بر اساس درصد کربن

بهتر است بدانید فولاد آلیاژی می باشد که از آهن و کربن تشکیل شده است. بخش عمده فولاد از عنصر آهن تشکیل شده است و درصد وزنی کربن در فولاد نیز از ۰.۲ تا ۱.۷ تشکیل فولاد موثر می باشند. از دیگر عناصر که جهت اضافه کردن به آهن استفاده می شود؛ می توان به گوگرد و فسفر و منگنز و … اشاره کرد. با توجه به مبحث انواع فولاد بر اساس درصد کربن باید بدانید که علاوه بر این عناصر که ذکر کردیم چند عنصر دیگر نیز وجود دارد که با مقدار بسیار پایین تاثیر بسیار بالایی در خواص فولاد دارد و در نامگذاری فولاد نیز موثر خواهد بود.

برخی از این عناصر می توان به کروم، نیکل، مس و … اشاره کرد. خواصی همچون استحکام بسیار بالا، قابلیت چکش خواری، شکل پذیری بالا و مقاومت در برابر خوردگی و سایش مقاومت در برابر کشش و نیروهای برشی و … از جمله عمده ترین و مهمترین خواصی می‌باشد که این آلیاژ ها برای فولاد محیا خواهند کرد.

انواع فولاد بر حسب درصد کربن

معمولاً فولاد را با توجه به میزان درصد کربن دسته بندی خواهند کرد که دلیل این کار تاثیر میزان درصد کربن در فولاد باعث خواهد شد تا فولاد به عنوان محصولی با کاربرد بسیار متنوع در نظر قرار بگیرد. در ادامه انواع فولاد بر اساس درصد کربن را بیان می کنیم.

 

انواع فولاد بر حسب درصد کربن

 

فولادهای کم کربن

یکی از انواع فولاد بر اساس درصد کربن؛ فولاد کم کربن می باشد. توجه داشته باشید که در فولاد کم کربن معمولاً مقدار کربن موجود در فولاد کمتر یا مساوی با ۰.۱ درصد خواهد بود. هر چقدر کربن در فولاد کم باشد؛ باعث می‌شود تا خصوصیات سازه آهنی فولاد یعنی فاز فریت افزایش پیدا کند. در نظر داشته باشید که فریت ماده ای نرم می باشد و به همین خاطر فولاد کم کربن بسیار نرم و شکل پذیر خواهد بود.

 توجه داشته باشید که استفاده از فولاد کم کربن برای ساخت سیم مفتول کششی می باشد. بهتر است بدانید سیم مفتول به میزان ۰.۰۸ درصد کربن دارا می باشد و فولاد کم کربن به روش سرد به راحتی فرمدهی خواهد شد. در این نوع فولاد کریستال های فلزی به راحتی بر روی یکدیگر می لغزند و با ردیف های بعدی کریستالی پیوند جدید فلزی تشکیل خواهد داد.

 توجه داشته باشید که به همین خاطر فولاد با توجه به حفظ استحکام شکل جدید را به خوبی به خود خواهد گرفت. بهتر است بدانید در فولاد کم کربن که فولادی بسیار نرم می باشد؛ علاوه بر اینکه فرماندهی خوبی انجام خواهد شد به خاطر حرکت کریستال های فلزی بر روی یکدیگر و همچنین ایجاد پیوند های جدید خواص مکانیکی فولاد پس از شکل دهید بهتر و بهبود پیدا می‌کند. به همین خاطر محصولاتی که از فولاد نرم تولید و ساخته می شوند دارای خواص مکانیکی قابل قبول می باشد.

 

فولاد های کربن متوسط

 

فولاد های کربن متوسط

فولاد های کربن متوسط یکی از انواع فولاد بر اساس درصد کربن می باشد که معمولاً دارای درصد کربن ۰.۱ تا ۰.۳ درصد می باشد. در ساخت آهن آلات ساختمانی و … همه از فولادهای کربن متوسط می‌باشد. در نظر داشته باشید که می‌توان به محصولات دیگری همچون انواع تیرآهن، ورق آهنی، انواع لوله، پروفیل های ساختمانی، میلگرد آجدار و … اشاره کرد. این فولاد علاوه بر اینکه خصوصیات نرمی را حفظ می کنند با توجه به تأثیر کربن در استحکام فولاد معمولاً از نظر استحکام کششی نیز باید به فولاد های کم کربن بیشتر می باشد.

 در نظر داشته باشید که این نوع فولاد کربن به صورت میخی در فاز زمین فولاد قرار می گیرد و باعث می شود تا استحکام فولاد افزایش پیدا کند. معمولا از عناصر آلیاژی همچون منگنز، فسفر، گوگرد و سیلیسیم در فولاد هایی که با کربن متوسط تولید می‌شوند؛ استفاده خواهد شد. این عناصر هر یک به نوعی با فولاد کربن پیوند تشکیل داده و باعث می‌شود تا در استحکام فولاد موثر باشد. البته در نظر داشته باشید که هر یک در خواص فیزیکی و مکانیکی فولاد به صورت جداگانه تاثیر گذار می باشد.

فولاد پر کربن

یکی از انواع فولاد بر اساس درصد کربن می توان به فولاد پرکربن اشاره کرد که دارای درصد کربن بالایی در حدود ۰.۶ تا ۱.۷ می باشد. نوع فولاد به خاطر برخورداری از کربن بالا ترد و شکننده می باشد. در کاربردهایی که نیروی فشاری مدنظر باشد از این نوع فولاد استفاده خواهد شد.

بهتر است بدانید زمانی که درصد کربن در فولاد افزایش پیدا کند باعث می شود تا استحکام کششی و مقاومت به ضربه در دما های پایین بسیار کم شود و همچنین جوش پذیر فولاد نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

انواع فولاد کم کربن

حال که با انواع فولاد بر اساس درصد کربن آشنا شدید؛ بهتر است بدایند فولاد کم کربن از جمله فولاد های می باشد که امروزه در کاربردهای بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین دارای قابلیت جوشکاری و جوش پذیری می باشد به همین خاطر بیشتر صنایع مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

انواع فولاد کم کربن

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی، ناودانی، سپری، انواع تسمه و … می باشد. شما عزیزان می توانید تمامی این مقاطع فولادی را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ تهیه نمایید. در صورتی که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید نیز از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

همچنین در نظر داشته باشید تمامی محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه و ارائه می گردد؛ توسط برترین تولید کنندگان داخلی و خارجی تولید شده اند که از کیفیت فوق العاده بالایی برخوردار است. با اطمینان خاطر از کیفیت و مرغوبیت کالا می توانید آن را تهیه کرده و از آن بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

کاربرد فولاد کم کربن

https://ahanhyper.com//?p=30313

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *