امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

کاربرد فولاد کم کربن

فولاد کم کربن از جمله رایج ترین انواع فولاد می باشد که دارای مقدار کمی فولاد کربن است. به طور معمول می‌توان گفت در حدود ۰.۰۵ تا ۰.۳ درصد کربن در این نوع فولاد استفاده می شود. در این مقاله کاربرد فولاد کم کربن را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

همانطور که ذکر شد فولاد کم کربن از جمله رایج ترین انواع فولاد می باشد که با توجه به ویژگی ها و قابلیت های فراوان در کاربردهای بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید با توجه به اینکه این نوع فولاد از قابلیت های همچون چکش خواری و شکل پذیری بهتری برخوردار است.

می توان ذکر کرد که کاربرد فولاد کم کربن در صنایع مختلف بسیار می باشد. علاوه بر این باید بدانید که این نوع فولاد کمتر در معرض خوردگی قرار خواهد گرفت. به خاطر انعطاف پذیری بالای فولاد کم کربن در کاربردهایی که نیاز به دقت بالایی دارند؛ گزینه بسیار مناسبی به شمار می رود. در صورت اضافه کردن کربن بیشتر از این درصد به عنوان چدن شناخته خواهد شد.

کاربرد فولاد کم کربن

در ادامه مبحث کاربرد فولاد کم کربن باید ذکر کنیم که فولادهای کربنی در صنعت دارای کاربرد وسیعی می باشند؛ معمولا در حالت آنیل یا نرمالیزه مورد استفاده قرار خواهند گرفت. اما بهتر است بدانید که در موارد خاص در حالت سخت و نیم سخت نیز استفاده می‌شود. همچنین در نظر داشته باشید که فولادهای کم کربن به خاطر خواص مغناطیسی در صنعت برق نیز بیشترین کاربرد را به همراه دارد.

 

کاربرد فولاد کم کربن

 

 شایان ذکر است که این فولادها معمولاً قبل از استفاده تحت عملیات حرارتی قرار خواهند گرفت. بیشتر جهت ساخت انواع مختلف فولاد ساختمانی، ظروف، جعبه‌ها، بدنه های کوره و ماشین آلات کشاورزی، لوله فولادی، نوار فولادی یا ورق فولادی نورد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. فولاد کم کربن با کیفیت بالا در یک صفحه نازک نورد می شود تا در محصولاتی همچون کابین خودرو و روکش و موتور مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می توان ذکر کرد که برای تولید قطعات مکانیکی که نیاز به استحکام پایینی دارند؛ نورد خواهد شد. برخی دیگر از مواد استفاده فولاد کم کربن در جهان عبارتند از:

  • استفاده در حوزه ساختمانی
  • استفاده در تابلوها و علائم ترافیکی
  • استفاده در خودروها
  • استفاده در مبلمان و دکوراسیون
  • استفاده در سیم و فنس ها
  • استفاده در پیچ و مهره ها و …

کاربرد فولاد پر کربن

حال که با کاربرد فولاد کم کربن آشنا شدید؛ لازم است که کاربرد فولاد پر کربن را نیز بدانید.

معرفی فولاد پر کردن

در ادامه مبحث کاربرد فولاد پر کربن لازم است بدانید که فولاد پر کربن دارای ۰.۸ درصد کربن می باشد که در انواع مختلفی موجود است. بهتر است بدانید که به هیچ عنوان بر روی این فولادها نمی توان عملیات سرد کاری انجام داد؛ چرا که درصد افزایش طول آن ها بسیار کمتر بوده و به سرعت شکسته خواهد شد. فولادهای پرکربن نسبت به عملیات حرارتی بسیار واکنش نشان خواهند داد و از قابلیت ماشین کاری عالی برخوردار می باشد.

توجه داشته باشید که بر روی این فولادها به هیچ عنوان عملیات جوشکاری پیشنهاد نخواهد شد و نباید تحت بارهای ضربه ای قرار بگیرد. فولاد هایی که جزء فولادهای پرکربن به شمار می روند؛ دارای استحکام تسلیم نهایی بیشتر از یک گیگ پاسگال می باشد. همچنین نیاز به مراقبت‌های خاص جهت جلوگیری از تولید توری هیدرولوژی آبکاری می باشد. فولادهای با کربن بالا در ساخت وسایلی که نیاز به سختی بالا دارند؛ همچون ابزار برش، تیغه ها و …. مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کاربرد فولاد پر کربن

 

کاربرد فولاد پر کربن

کاربرد فولاد پر کربن نیز در صنایع بسیاری می باشد و با توجه به میزان استفاده شده کربن در آن می توان جهت ساخت تجهیزات بسیار استفاده کرد. به عنوان مثال از این فولاد جهت تولید و طراحی ابزاری همچون اره، آچار و مته استفاده می شود. همانطور که ذکر شد این نوع فولاد با توجه به اینکه از سختی بالایی برخوردار هستند؛ جهت ساخت انواع تیغه ها، تیغه اره ها و فنر ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

از دیگر کاربردهای آن می‌توان به استفاده در صنایع خودرویی، کشاورزی و همچنین ساخت کمک فنر، چرخ های هواپیما و … اشاره کرد. توجه داشته باشید که در هر یک از این موارد که ذکر شد؛ درصد خاصی از کربن در فولاد استفاده می شود.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

در این مقاله کاربرد فولاد کم کربن و کاربرد فولاد پر کربن را برای شما عزیزان بیان کردیم. با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید نوع مناسب آن را استفاده نمایید. بهتر است بدانید که هر یک از انواع این فولادها در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرد و دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد. شما بازدید کنندگان عزیز می توانید قیمت میلگرد، قیمت آهن آلات، قیمت تیرآهن، قیمت ورق سیاه، قیمت ورق گالوانیزه و همچنین قیمت ورق فولادی و … را در وبسایت https://ahanhyper.com/ مشاهده نمایید. در این صورت می توانید با بررسی آن محصول مناسب را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوید.

در هر مرحله که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید؛ کافیست از طریق شماره های ذکر شده با کارشناسان تماس گرفته و مشاوره های لازم را به صورت کاملاً رایگان دریافت نمایید. در این صورت بهترین و مناسب ترین مقاطع فولادی را می‌توانید تهیه کرده و از آن بهره مند شوید. نکته بسیار مهم دیگری که باید مد نظر قرار دهید این است که شما بازدید کنندگان عزیز از سراسر ایران می توانید به صورت آنلاین مقاطع فولادی را سفارش داده و از آن بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع فولاد بر اساس درصد کربن

حداکثر کربن در فولاد

https://ahanhyper.com//?p=34802

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *