امروز : جمعه 26 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع ساختارهای زمینه چدن

بهتر است بدانید خواص مکانیکی فلز چدن به زمینه های ان وابسته می باشد. به همین خاطر بهتر است در نظر داشته باشید که چدن را با عبارت ساختار زمینه چدن توصیف خواهند کرد که به عنوان مثال می‌توان به انواع پرلیتی و فریتی اشاره کرد. برخی از انواع ساختار های زمینه چدن به شرح زیر می باشد:

فریت

توجه داشته باشید که فریت یکی از انواع ساختارهای زمینه چدن می باشد که معمولاً دارای ویژگی های بسیاری همچون خاصیت چکش خواری، استحکام کم، مقاومت به سایش ضعیف، همچنین شکسته خوب و دارای ضریب هدایت گرمایی نسبتاً خوب و قابلیت ماشینکاری خوبی می باشد. در نظر داشته باشید که ساختار زمینه فریتی را می توانید به صورت ریختگی تولید و عرضه کنید. اما اغلب فریت ها توسط عملیات حرارتی بازپخت تولید می شود.

پرلیت

یکی دیگر از انواع ساختارهای زمینه چدن؛ پرلیت می باشد که  از ترکیب  فریت و سمانتیت Fe<sub>3</sub>C  ساخته می شود. نام پرلیت از ظاهر آن برگرفته شده است که به حالت صدف گونه می باشد. همچنین در نظر داشته باشید که پرلیت از سختی و چقرمگی کمتری برخوردار می باشد و همچنین دارای هدایت گرمایی کم و ماشین کاری بسیار عالی برخوردار است.

 زمانی که فاصله بین دانه های پرلیت در زمینه آن کم شود؛ باعث می شود تا خواص مکانیکی آن افزایش پیدا کند. معمولاً مقدار کربن در فولادهای غیر آلیاژی حدود ۳. درصد خواهد بود. در صورتی که در چدن آن ها با توجه به ترکیب چدن و سرعت خنک شده متغیر و کمتر از ۰.۵ درصد پرلیت استفاده خواهد شد.

فریت- پرلیت

همانطور که پیداست از مخلوطی از فریت و پرلیت می باشد که دارای خصوصیاتی مابین این دو است و در این موارد مورد استفاده قرار می گیرد.

  بینیت

با توجه به انواع ساختارهای زمینه چدن باید بدانید که ساختار بینیت به صورت ریختگی می توانید آلیاژ های همچون نیکل و مولیبدن را به مقدار معین اضافه کنید تا تولید شود. همچنین جهت اطمینان بالاتر توسط عملیات حرارتی ساختار اضافه خواهد شد. با توجه به صرفه اقتصادی نقش موثر و ویژه‌ای در خودروها، قطعات دنده ها و قطعات انتقال نیرو و … دارد.

 برخی از مزایای چدن های گرافیت کروی استمپر می‌توان به برخورداری از استحکام کششی بالا توام با چقرمگی، انعطاف‌پذیری و استحکام خوب، مقاومت به سایش و فرسایش، همچنین ریخته گری، خوب فرم دهی نزدیک به شکل نهایی حتی در شکل های خیلی پیچیده، صرفه‌جویی در وزن و .. اشاره کرد.

با توجه به این ساختارها و مزایا در کاربردهای بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد.

 آستنیت

در نظر داشته باشید که آستنیت معمولاً برای پایدار نگه داشتن در طول خنک شدن عنصر آلیاژی با دمای زیاد استفاده می شود. چدن گرافیت ورقه ای و چدن گرافیت کروی شکل معمولاً با زمینه آستنیتی و همچنین خواص عالی حرارتی مقاوم در برابر خوردگی و غیر مغناطیسی می باشد. این زمینه خصوصیات مختلفی همچون مقاومت به سایش خوب، تنش پارگی تا دمای ۸۰ درجه سانتیگراد و … را نشان خواهد داد.

 

انواع چدن

 

انواع چدن

در نظر داشته باشید که چدن به طور کلی به دو گروه اصلی تقسیم بندی خواهد شد. دسته اول آن برای عمده مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرد که چدن های عمومی یا معمولی می باشند. دسته دوم ان آلیاژهای جهت فعالیت‌هایی که برای مقاومت در برابر سایش و خوردگی و در برابر حرارت مقاومت بالا مورد استفاده قرار بگیرند.

چدن های عمومی یا معمولی

بهتر است بدانید یکی از انواع ساختارهای زمینه چدن چدن های عمومی و معمولی می‌باشند که از جمله بزرگ ترین آلیاژ های ریختگی است و با توجه به شکل گرافیتی در انواع مختلفی همچون چدن گرافیت لایه ای یا چدن خاکستری ورقه ای، چدن گرافیت مالیبل یا چدن چکش، چدن گرافیت کروی یا چدن نشکن، چدن گرافیت فشرده یا کرم شکل تقسیم بندی می شوند. هر یک از این موارد در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

چدن های سفید و آلیاژی مخصوص

میزان آلیاژی در این چدن ها بیشتر از ۳ درصد می باشد. به همین خاطر نمی توانید توسط مواد افزودنی به پاتیل اضافه کنید. چدن های آلیاژی به انواع مختلفی همچون الیاژ بدون گرافیک و گرافیت دار تقسیم بندی خواهند شد.

این نوع چدن در برابر خوردگی و دمای بالا و همچنین سایش و فرسایش از مقاومت بالایی برخوردار است. چدن های بدون گرافیک به انواع مختلفی همچون چدن سفید پرلیتی، چدن مارتنزیتی،  چدن پرکرم تقسیم بندی می شود. همچنین چدن دارای گرافیت نیز که انواع چدن سوزنی و آستنیتی تقسیم بندی خواهد شد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

عنصر مس و مقاطع مختلف آن

چدن چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=25673

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *