امروز : دوشنبه 25 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

عنصر مس و مقاطع مختلف آن

 مس اولین فلزی می باشد که بشر توانست آن را پیدا نماید به گونه ای که اگر به 8000 سال پیش از میلاد مسیح نگاهی بیندازیم میتوان ردپایی از ابزارآلات مسی پیدا نمود. مس در گروه کمیاب ترین فلزات طبیعت قرار می گیرد که میتوان به صورت آزاد یافت. بر طبق شواهد پیدایش این عنصر به دوران قدیم در قبرس باز می گردد.

این عنصر از معادن قبرس استخراج و در صنایع مختلف کاربرد داشت. تا زمانی که بشر فناوری و علم ذوب فلزات را کشف نکرده بود. مس را گرم می کردند و سپس با کوبیدن این فلز ورقه های مسی بدست می آوردند؛ که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گرفت. در ادامه با ما در این مطلب همراه باشید تا به صورت کامل در رابطه با عنصر مس و مقاطع مختلف آن گفتگو نماییم.

تاریخچه فلز مس

در ابتدای مقاله عنصر مس و مقاطع مختلف آن تاریخچه مختصری در رابطه با فلز مس در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم. از دلایلی که سبب شده این فلز اولین فلزی باشد که به وسیله انسان کشف شود میتوان به ویژگی های خاص آن اشاره نمود. برای مثال برخورداری از قابلیت چکش خواری و البته رنگ سرخ آن میتواند یکی از این دلایل باشد.

 

عنصر مس و مقاطع مختلف آن

 

در نتیجه همه ای این ویژگی ها سبب گردید بشر این فلز را جایگزین سنگ نماید و در موارد مختلف از آن استفاده نماید. به گونه ای که امروزه با بسط فناوری  همچنان این فلز کاربرد دارد. نکته جالبی که وجود دارد این است که استفاده از فلز مس در ایران نیز قدمت بسیار دارد و ایران جزء کشور های می باشد که دارای معادن بزرگ مس می باشد. مس خالص دارای خواص فیزیکی و شیمیایی فراوانی می باشد. فلز مس بعد از فلزات غیر آهنی بسیار محبوب می باشد.

این فلز بعد از نقره و آهن رسانا ترین فلز به شمار می آید. برخی از ویژگی های این فلز از قبیل چکش خواری، انعطاف پذیری در کنار استحکام و مقاومت آن در برابر  خوردگی منجر شده است که بسیار مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه بیشتر در رابطه با عنصر مس و مقاطع مختلف آن گفتگو خواهیم نمود.

ویژگی های فلز مس چیست؟

در ادامه مبحث عنصر مس و مقاطع مختلف آن به ویژگی های فلز مس خواهیم پرداخت. مس در گروه یازده جدول تناوبی جای گرفته است که از هدایت گرما و الکتریسیته بالایی برخوردار می باشد. که میتوان دلیل آن را نرمی این فلز به حساب آورد. علاوه بر این موارد ویژگی های از قبیل شکل پذیری، دوام و قدرت کششی بسیار، امکان ماشین کاری، مقاوم در برابر خوردگی منجر شده است یک فلز محبوب باشد.

همچنین برخورداری از ویژگی آلیاژی سبب شده است در مصارف متعدد بکار گرفته شود. به دلیل داشتن رنگ سرخ و جذاب آن امروزه در مصارف هنری و زیبای طرفداران بسیاری بدست آورده است. به گونه ای که دست کم یکی از ظروفی که به وسیله فلز مس ساخته شده است در خانه هر یک از ما وجود دارد. فلز مس با آب واکنش نشان نمی دهد ولیکن با اکسیژن موجود در اتمسفر واکنش نشان داده که نتیجه آن تشکیل لایه ای از اسید مس قهوه ای می باشد. که به خوبی میتواند از فلز زیرین در مقابل خوردگی بیشتر حفاظت نماید.

 

ویژگی های فلز مس چیست؟

 

نکته

لایه سبز رنگی که بیشتر در ساز های قدیمی از قبیل مجسمه آزادی و یا بام ساختمان های قدیمی مشاهده می کنید؛ اکسید مس می باشد. زمانی که فلز مس با ترکیباتی از قبیل گوگرد واکنش می دهند؛ سبب می گردد سولفید های گوناگونی به وجود آیند. فلز مس را میتوان از مهم ترین ترکیبات لحیم کاری طلا و نقره به شمار آورد؛ که در صنعت جواهرات بسیار کاربردی می باشد.

آلیاژ های بسیاری برای فلز مس فرموله گشته که بیشتر آنها در موارد مهم بکار گرفته می شوند. برای نمونه برنج آلیاژ مس و روی می باشد. یا آلیاژ مس و نیکل در مواردی از قبیل سکه های کم ارزش کاربرد دارد. به احتمال بسیار تا به اینجای مقاله عنصر مس و مقاطع مختلف آن در رابطه با عنصر مس اطلاعات مفیدی را بدست آورده باشید.

کاربرد های فلز مس

در ادامه برخی از عمده ترین کاربرد های فلز مس را برای شما شرح خواهیم نمود.

کاربرد در صنعت برق

بیشترین استفاده از این فلز به این مورد اختصاص دارد برای مثال در مواردی همچون سیم و کابل، قطعات و اتصالات دو شاخه، سوئیچ ها و …. کاربرد دارد.

کاربرد در صنایع انرژی و پتروشیمی

در مواردی از قبیل بخاری های خورشیدی در بیشتر موارد از لوله مسی  استفاده می گردد. در صنعت پتروشیمی آلیاژ های این فلز در تولید کندانسور ها، پمپ ها، شیر آلات و…. کاربرد دارد. مهم ترین هدف ما از ارائه مقاله عنصر مس و مقاطع مختلف آن بر طرف نمودن ابهامات شما عزیزان می باشد.

 

کاربرد های فلز مس

 

مقاطع مختلف مس

به دلیل برخورداری از ویژگی های مختلف، این عنصر در مقاطع گوناگونی در رسانه های برقی و البته تولید تجهیزات الکتریکی بکار گرفته می شود. از مقاطع مس میتوان به مواردی که در زیر برایتان مطرح خواهیم کرد اشاره نمود.

  • لوله مسی
  • ورق مسی
  •  الکترود مس
  •  شمش مسی
  • تسمه های مسی

کلام پایانی

ما در این مطلب از مجموعه آهن هایپر تلاش خود را نمودیم تا اطلاعات مفیدی را در رابطه با عنصر مس و مقاطع مختلف آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همانگونه که مشاهده کردید از عنصر مس در صنایع مختلف بهره می برند که دلیل آن ویژگی های خاص این عنصر می باشد.

شما میتوانید با مراجعه به وب سایت آهن هایپر به نشانی https://ahanhyper.com از بخش منو محصولات ارائه شده به وسیله این شرکت خوشنام در صنعت فولاد کشور را مشاهده نمایید. برخی از محصولات این مجموعه عبارت است از پروفیل صنعتی، انواع نبشی، لوله مانیسمان و…. شما میتوانید، برای اطلاع از قیمت محصول مورد نظر خود تنها کافی است از بخش استعلام قیمت با وارد نمودن نام و نام خانوادگی و تلفن همراه خود اقدام نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

چرا مس بهترین انتخاب برای اتصال دهنده های الکتریکی است

قوی ترین فلزاتی که احتمالا نمی شناسید

https://ahanhyper.com//?p=25374

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *