امروز : شنبه 27 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع آلیاژهای فولادی

بهتر است بدانید فولاد از جمله مهمترین فلزات در جهان به شمار می رود که با داشتن قیمت ارزان و در دسترس بودن در همه صنایع از جایگاه ویژه ای در جهان برخوردار است. توجه داشته باشید که فولاد می تواند خواص برخی از عناصر را جذب کرده و ویژگی های چشمگیری پیدا کند. معمولا به این نوع فولاد فولاد آلیاژی می گویند.

فولاد آلیاژی در صنایع مختلفی همچون نفت، پتروشیمی، خودروسازی، کشتی‌سازی، ساخت قطعات مختلف و … مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه قصد داریم به بررسی انواع آلیاژهای فولادی بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

آلیاژهای فولاد

در ابتدا مبحث انواع آلیاژهای فولادی باید بدانید که فولاد یک نوع آلیاژ می باشد که معمولاً از ترکیب آهن و کربن ساخته خواهد شد. به خاطر استحکام، قیمت اقتصادی و در دسترس بودن، راحتی در استخراج و تولید و … از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در کاربردهای بسیاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما بهتر است بدانید ویژگی که فولاد را نسبت به فلزات دیگر منحصر به فرد کرده است؛ امکان ساخت انواع فولاد آلیاژی با اضافه کردن عناصر به آن می باشد. زمان تولید فولاد در مرحله ذوب عناصر مختلفی جهت تولید فولاد با قابلیت های بیشتر اضافه خواهد شد.

 

آلیاژهای فولاد

 

یکی از این عناصر کربن می باشد که تعیین کننده میزان سختی و نرمی آن می باشد. به گونه ای که هر چقدر میزان کربن بیشتر باشد؛ باعث می‌شود تا حالت سختی، شکل پذیری آن نیز افزایش پیدا کند. به همین خاطر کربن به عنوان میزان متعدد در انواع فولاد مورد استفاده قرار می گیرد. البته در نظر داشته باشید که علاوه بر کربن برای تولید فولاد از عناصر دیگری مثل منگنز، بور، وانادیوم، کروم و … نیز استفاده خواهند کرد. هر یک از این عناصر فولاد آلیاژی را با قابلیت ها و خواص ویژه ایجاد می کند. برخی از انواع آلیاژهای فولادی را در ادامه بیان می کنیم.

فولاد آلیاژی کروم دار

بهتر است بدانید فولاد آلیاژی کروم دار یکی از انواع آلیاژهای فولادی می باشد. این نوع فولاد آلیاژی در کنار کربن و برخی عناصر دیگر درصد قابل توجهی عنصر کروم می باشد. توجهداشته باشید که این عنصر در آهن ذوب شده و ریخته می شود که در مجاورت کربن به طرح ساده تبدیل شده و مضاعف از آهن و کربن خواهد شد.

همچنین سه عنصر کروم خاصیت بی نظیر ضد زنگ زدگی را به این فولادآلیاژی اضافه خواهد شد باعث می شود تا خاصیت ضد زنگ زدگی و ضد خوردگی در فولاد آلرژی افزایش پیدا کند. خاصیت ضد خوردگی به این صورت است که زمانی که این آلیاژ در مجاورت اکسیژن قرار بگیرد؛ عنصر کروم ماده ای است که به سرعت اکسید خواهد شد که باعث می‌شود تا لایه تولید شود که بقیه قسمت های آلیاژ را از خوردگی محافظت خواهد کرد.

فولاد آلیاژی وانادیوم دار

یکی از انواع آلیاژهای فولاد؛ آلیاژی وانادیوم دار می باشد که ویژگی‌های خاصی را به فولاد اضافه خواهد کرد. توجه داشته باشید که این عنصر به آهن گداخته خواهد شد. بهتر است بدانید وانادیوم در ۱۷۱۰ درجه سانتیگراد ذوب خواهد شد که دارای وزن اتمی ۵۱ و جدا از شبکه کریستالی حالت اول می باشد.

در نظر داشته باشید وانادیوم اضافه شده به فولاد کربن دار باعث کنترل اندازه دانه می شود و آن را کوچک نگه خواهد داشت. چرا که کاربردهای وانادیوم در زمان اضافه شدن وانادیوم به فولاد اضافه خواهد شد که باعث می شود تا دانه ها تشکیل شود و مانع از رشد دانه خواهد شد. در فولاد ها در حدود ۰.۱۵ می باشد. توجه داشته باشید که معمولا جهت ساخت قطعات لوکوموتیو ها، میل لنگ ها و … از این فولاد استفاده خواهد شد.

 

فولاد آلیاژی کروم دار

 

آلیاژ های فولادی تنگستن دار

یکی دیگر از انواع آلیاژهای فولادی؛ فولاد تنگستن دار می باشد. تنگستن فلزی می باشد که معمولاً در دمای ۳۴۱۰ درجه سانتیگراد ذوب شده و از وزن اتمی ۱۸۴ برخوردار می باشد. توجه داشته باشید که این عنصر در آهن آما حل خواهد شد و در آهن آلفا معمولاً به صورت محلول جامد باقی می ماند. به طور کلی می‌توان گفت اضافه کردن تنگستن به فولاد باعث می شود تا سختی و خاصیت برندگی آن به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کند. معمولا جهت ساخت ابزارهای برنده همچون مته ها، قلم های تراش و … از این نوع فولاد استفاده می‌شود. از طرف دیگر می توان ذکر کرد که خاصیت فولادهای پرکربن را پایدار و ثابت نگه خواهد داشت.

آلیاژ های فولادی کبالت دار

از دیگر انواع آلیاژهای فولادی می توان به آلیاژ های فولادی کبالت دار اشاره کرد. توجه داشته باشید کبالت در ۱۴۹۵ درجه سانتیگراد خواهد شد که دارای وزن اتمی ۵۹ می باشد. توجه داشته باشید این محصول در فولاد برای جلوگیری از ایجاد ذرات آستنیت می باشد که یعنی سختی فولاد را در حرارت قرمز حفظ خواهد کرد. به همین خاطر می توان در ساخت ابزارهای تولید از این فولاد استفاده کرد. بهتر است بدانید برای افزایش قابل ملاحظه سختی فولاد کبالت معمولا به همراه تنگستن به فولاد اضافه خواهد شد.

آلیاژ های فولادی منگنز دار

از انواع آلیاژهای فولادی می توان به آلیاژ های فولادی منگنز دار اشاره کرد. منگنز فلزی می باشد که در دمای ۱۲۴۸ ذوب می شود که از وزن اتمی ۹.۵۴ برخوردار می باشد. بهتر است بدانید اضافه کردن این عنصر به فولاد جهت جلوگیری از تشکیل ذرات آستنیت می باشد و به فرمان پذیر فولاد بسیار کمک خواهد کرد. بهتر است بدانید منگنز که به فولاد کربن اضافه می شود؛ باعث می شود تا به فرآیند عملیات حرارتی کمک کند.

زمانی که فولاد را کوینچ می کنیم سختی و افزایش آن افزایش پیدا کند. اگر سرعت انجام سختی سریع تر باشد باعث می‌شود تا فرایند به درستی انجام شود. اضافه کردن منگنز باعث می‌شود تا سختی و استحکام به حد مورد نظر برسد بدون اینکه از حد سرعت مجاز عبور کند.

از دیگر انواع آلیاژهای فولادی می توان به آلیاژ های فولادی کروم دار، آلیاژهای فولادی نیکل دار، آلیاژهای فولادی مولیبدن دار و … اشاره کرد.

 

آلیاژ های فولادی کبالت دار

 

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی می باشد. برخی از این مقاطع که توسط این مجموعه عرضه و ارائه می گردد؛ می توان به انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی، ناودانی، سپری و … اشاره کرد که می توانید این محصولات را در سایز ها و ابعاد مختلف از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ تهیه کرده و از آن بهره مند شوید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و به صورت کاملاً رایگان مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

فولاد آلیاژی و انواع آن

https://ahanhyper.com//?p=30279

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *