امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

فولاد آلیاژی و انواع آن

در این مقاله از سری مقالات آهن هایپر قصد داریم فولاد آلیاژی و انواع آن را ذکر کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

با توجه به مبحث فولاد آلیاژی و انواع آن باید ذکر کنیم که فولاد یکی از پرکاربرد ترین فلزات در سطح جهان می باشد. برای مردم فولاد همیشه به منزل شمشیر بران در دوران گذشته و ستون های فلزی در پل‌های شهری می باشد. اما بهتر است بدانید که فولاد خود یک نوع آلیاژ است. آلیاژی که از ترکیب آهن و کربن به دست می آید.

 این فلز با داشتن صرفه اقتصادی و قابلیت هماهنگ شدن با همه صنایع از جایگاه ویژه ای در جهان برخوردار می باشد. به گونه ای که هیچ صنایعی پیدا نمی‌شود که با فولاد و محصولات آن سر و کار نداشته باشد. بهتر است بدانید که فولاد می‌تواند خواص برخی از عناصر را جذب و ویژگی‌های پیدا کند که به این نوع فولاد فولاد آلیاژی می گویند. در صنایع همچون نفت، پتروشیمی، هواپیماسازی، خودروسازی، کشتی سازی، ساخت قطعات مختلف و … از فولاد آلیاژی استفاده می شود.

فولاد آلیاژی

در ادامه مبحث فولاد آلیاژی و انواع آن قصد داریم تا شما را با فولاد آلیاژی آشنا کنیم. فولاد خود یک نوع آلیاژ می باشد که از ترکیب آهن و کربن به وجود می‌آید. این آلیاژ به خاطر استحکام بالا و به صرفه بودن، ارزان و در دسترس بودن، راحتی در استخراج و تولید بسیار از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از پرکاربرد ترین و پرمصرف ترین فولاد به شمار می‌رود. از این جهت فولاد تقریباً در تمامی صنایع مشاهده شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

فولاد آلیاژی

 

 توجه داشته باشید ویژگی که فولاد را نسبت به بقیه لایه ها و فلزات دیگر منحصر به فرد کرده است امکان ساخت انواع فولاد آلیاژی با اضافه کردن برخی از عناصر به آن می باشد. به هنگام تولید فولاد و در مرحله ذوب عناصر مختلفی را به هدف تولید فولاد با قابلیت‌های بیشتری اضافه خواهند کرد. مهم ترین عناصر همیشه کربن می باشند که میزان سختی و نرمی آن را تعیین خواهد کرد.

به گونه‌ای که هر چقدر میزان کربن بیشتر باشد حالت سختی، شکنندگی و جوش ناپذیری آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به همین خاطر آن را به میزان متعدد در فولاد استفاده می کند تا جایی که هم فولاد سخت شود و هم خاصیت جوش پذیری مناسبی داشته باشد. بهتر است بدانید برای تولید فولاد آلیاژی در کنار کربن از عناصر دیگری مثل منگنز، بور، وانادیوم، کروم، منگنز، سیلیسیوم، تنگستن و … نیز استفاده خواهد شد که فولاد با قابلیت ها و خواص ویژه ایجاد می کند.

انواع فولاد های آلیاژی

با توجه به فولاد آلیاژی و انواع آن باید ذکر کنیم حال که با فولاد آلیاژی آشنا شدید انواع ان  را بیان می کنیم. انواع فولاد آلیاژی به طور کلی در دو دسته فولاد کم آلیاژ و فولاد پرالیاژ قرار دارند.

به آن دسته از فولاد کم آلیاژی گفته می‌شود که کمتر از ۸ درصد عناصر در محتوای آن وجود داشته باشد. فولاد پر آلیاژ برخلاف دسته قبلی بیشتر از ۸ درصد عناصر آلیاژی در آن ها وجود دارد که فولاد ضد زنگ و فولاد پرآلیاژ می باشد. 

 

انواع فولاد های آلیاژی

 

فولاد آلیاژی کروم دار

در ادامه مبحث فولاد آلیاژی و انواع آن باید ذکر کنیم که یکی از انواع آن فولاد آلیاژی کروم دار می باشد. این نوع فولاد آلیاژی در کنار کربن از عناصر دیگری نیز ۱۰ درصد قابل توجه این عنصر کروم می باشد. توجه داشته باشید که این عنصر معمولاً درون آهن ذوب و گداخته شده و گفته می‌شود. زمانی که در مجاورت کربن قرار بگیرد به کربور ساده تبدیل شده آهن و کربن مضاعف می‌شود.

 کروم دارای خاصیت بی نظیر ضد زنگ زدگی می باشد که آن را به فولاد آلیاژی می دهد. هر چه درصد کروم بیشتر باشد این خاصیت ضد خورندگی و ضد زنگ افزایش پیدا خواهد کرد. توجه داشته باشید که روش مقاومت فولاد آلیاژی کروم دار به خوردگی به گونه‌ای است که زمانی این عارضه در مجاورت اکسیژن قرار بگیرد اولین ماده است که اکسید خواهد شد که باعث می‌شود تا لایه تولید شود که بقیه قسمت‌های آلیاژ را از خوردگی به خوبی محافظت کند.

 در کل می‌توان گفت اضافه کردن عنصر کروم به فولاد آلیاژی باعث می شود تا مقاومت آن در برابر خوردگی و مواد اسیدی و قلیایی افزایش پیدا کند. ولی همین عنصر خاصیت تورق و مفتول شدن را در الیاژ کاهش خواهد داد. بنابراین فولاد آلیاژی کروم دار برای مصاحل مصرفی مناسب نخواهد بود.

فولاد آلیاژی وانادیوم دار

در ادامه مبحث فولاد آلیاژی و انواع آن باید ذکر کنیم که یکی از انواع فولاد وانادیوم دار می باشد. بهتر است بدانید که وانادیوم یکی از عناصری می باشد که ویژگی های خاصی را به فولاد اضافه خواهد کرد. باید این عنصر را به آهن گداخته اضافه کرد و آن شروع به دانه سازی خواهند کرد که این کار به دانه‌های فولاد اجازه بزرگ شدن نداده و آن ها را به خوبی کنترل می کند.

 

فولاد آلیاژی وانادیوم دار

 

 وانادیوم دار از بافت ریزانه و ظریف برخوردار بوده و همچنین دارای شکل پذیری عالی می باشد. در برخی فولادهای آلیاژی که میزان وانادیوم وجود ۰.۱۵ تا ۳.۲ درصد می باشد. با این کار در کنار کنترل اندازه دانه‌ها به استحکام و سختی فولاد نیز هم می افزاید. برای ساخت میل لنگ، قطعات لوکوموتیو و .. از فولاد آلیاژی استفاده خواهد کرد.

فولاد آلیاژی تنگستن دار

با توجه به مبحث فولاد آلیاژی و انواع آن باید ذکر کنیم که عنصر تنگستن از عواملی می باشد زمانی که فولاد کربن دار ساده با تنگستن ترکیب شود فولاد آلیاژی تولید می‌شود که خاصیت قابل توجهی را ارائه می‌دهد. این فولاد آلیاژی سختی بسیار بالا و شکنندگی زیادی دارد.

از این محصول بیشتر برای ساخت انواع تیغه های برنده، قلم تراش و … استفاده خواهد شد. تنگستن باعث ثبات ترکیب شیمیایی فولاد پر کربن می شود. به همین خاطر برای ساخت آهنربا نیز از آن استفاده می‌شود. در آهن ربایی که از فولاد آلیاژی تنگستن استفاده می شود هیچ وقت خاصیت آهنریایی ان از دست نمی رود.

از دیگر انواع فولاد آلیاژی می‌توان به فولاد آلیاژی منگنز دار، فولاد آلیاژی کبالت دار، فولاد آلیاژی نیکل دار، فولاد آلیاژی مولیبدن دار و … اشاره کرد.

 

فولاد آلیاژی تنگستن دار

 

شما بازدید کنندگان عزیز می توانید انواع فولاد آلیاژی را از طریق فروشگاه آهن هایپر تهیه نمایید. در نظر داشته باشید که علاوه بر این محصولات آهن هایپر ارائه دهنده انواع میلگرد و انواع تیر آهن، پروفیل های ساختمانی و … می باشد. تمامی محصولات توسط برترین تولید کنندگان تولید و ساخته شده اند تمامی محصولات از طریق وبسایت https://ahanhyper.com قابل سفارش می باشد. جهت دریافت راهنمایی و اطللاعات بیشتر با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

فولاد از چه عناصری تشکیل شده است؟

https://ahanhyper.com//?p=24782

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *