امروز : دوشنبه 22 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آشنایی با انواع آرماتورها و عملیات بتن ریزی

آنچه که باید بدانید این است که در واقع میلگردهایی که در بخش های مختلف سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند باید کاملا نو، تمیز و بدون هیچ گونه آلودگی باشند. چرا که هرگونه آلودگی در آن ها در حین عملیات بتون ریزی شما را دچار مشکل خواهد کرد. البته این آلودگی ها در واقع باعث می شود که اصطکاک بین ذرات تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند و آن ها را از حالت مسطح خارج خواهد کرد. در این بخش با ما و آشنایی با انواع آرماتورها و عملیات بتن ریزی همراه باشید تا همه نکات را بدانید.

در واقع، در وهله اول باید بدانید که مقطع میلگرد نباید به علت زنگ زدگی ضعیف شده باشد و همچنین استفاده از میلگردهای زنگ زده هم تا حد زیادی مجاز نیست چرا که کار شما را خراب خواهد کرد. البته در شرایطی هم می توانید از این میلگردها به عنوان آرماتور استفاده کنید و آن هم زمانی است که اولا زنگ زدگی آن ها قبلا با یک برس یا یک وسیله مشابه که شامل ماسه پاشی می شود کاملا برطرف شده باشد و ثانیا قطر آن ها نیز پس از زنگ زدایی تا حدود 5 میلیمتر کاهش پیدا کند.

میلگرد در آرماتوربندی

میلگردهایی که از آن ها در بتن استفاده می شود به شکل میلگرد ساده و یا میلگرد آجدار هستند و اکیدا توصیه ما به شما این است که بهتر است تمامی میلگردهای استفاده شده را از نوع آجدار انتخاب کنید.

دقت داشته باشید که قطر، شکل و همچنین اندازه آن ها باید تا حد زیادی معین شده باشد چرا که در این زمینه دستورالعمل ها و همچنین نقشه های مختلفی وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد کار خود را انجام دهید. این دستورالعمل ها معمولا براساس استانداردهای مدیریتی و همچنین برنامه ریزی شده ایجاد خواهد شد.

قبل از اینکه آرماتوربندی و همچنین عملیات بتن ریزی شروع شود شما باید به صورت کتبی تمامی اطلاعات مورد نظر را در زمینه دستگاه های مورد استفاده و دیگر بخش ها در اختیار دستگاه نظارت قرار دهید تا در این زمینه دچار مشکل نشوید و این اعلام باید حداقل 24 ساعت قبل از انجام آرماتوربندی و بتن ریزی انجام گیرد تا دستگاه های نظارتی زمان کافی را داشته باشند که در این مورد تحقیق کنند. بتن ریزی قبل از اینکه شما در این زمینه اجازه کتبی داشته باشید غیرممکن است و در عین حال غیرقانونی هم به شمار می آید.

آرماتورها و عملیات بتن ریزی

آرماتورها و عملیات بتن ریزی چیست و چگونه انجام می شود؟

بتن ریزی در واقع شامل یک سری فرآیند است که در آن کف سازه و یا فونداسیون را با بتن می پوشانند. این بخش همچنین مهم ترین بخش در ساخت یک سازه است. بتن ها را اصولا در یک سری قالب قرار می دهند تا سفت شوند. این بخش در بتن ریزی از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که بررسی زمان سفت شدن بتن نیاز به متخصص دارد

آرماتوربندی هم یک مرحله از بتن ریزی است که در اجرای اسکلت بتنی انجام می شود. در آرماتوربندی معمولا میلگردهایی که ضخامت های استاندارد دارند با توجه به تعداد طبقات سازه در کف آن انجام خواهد شد تا بتوان که به صورت کامل استحکام آن ها را تضمین کرد. همچنین می توان گفت که در این زمینه متراکم سازی هایی نیز وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد که کار بتن ریزی فونداسیون را دقیق تر انجام دهید. سپس می توانید به وسیله پمپاژ هایی که به درون قالب ها ریخته میشوند بتن ریزی فونداسیون را انجام دهید.

البته این کار باید به صورت کاملا پیوسته و همچنین در یک مرحله انجام شود چرا که استحکام کلی در سازه در صورت پیوسته نبودن بتن ریزی که توسط فونداسیون انجام می گیرد کاهش خواهد یافت. یکی دیگر از مراحلی که باید آنها را در آرماتوربندی و بتن ریزی مورد بررسی قرار دهید متراکم سازی است. زمانی که مرحله متراکم سازی انجام خواهد شد بتن ریزی به صورت قطع باید به اتمام رسیده باشد. در واقع متراکم سازی و هواگیری همزمان با هم انجام می شوند.

پس از آرماتوربندی، کار بتن ریزی سقف انجام خواهد شد. این نوع بتن ریزی خودش یک نوع از بتن ریزی اسکلت به شمار می آید. این بتن ریزی در واقع توسط یک پمپ انجام خواهد گرفت که به همراه منوریل یا آسانسور به طبقه های بالاتر برده خواهد شد. این مرحله اگر انجام نشود یا به درستی انجام نشود و در آن تاخیر صورت گیرد، به طور قطع باعث کاهش کیفیت بتن خواهد شد که به نوبه خود شما را دچار مشکل خواهد کرد.

در نهایت بعد از آرماتوربندی و عملیات بتن ریزی هم باید کار نگهداری از بتن ها انجام شود. این کار به شدت حائز اهمیت است چرا که پس از بتن ریزی، آن ها باید تا حدود 24 ساعت از قالب ها برداشته نشوند تا گیرش بتن ها به حداکثر میزان خود برسد. شما باید اطلاعات خود را پیش از آرماتوربندی در این زمینه به صورت کامل تکمیل کنید تا دچار مشکل نشوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع آرماتوربندی میلگردهای تقویتی و نحوه محاسبه آن

آموزش آرماتوربندی و بستن میلگرد

ضوابط مهار آرماتور در بتن

https://ahanhyper.com//?p=9874

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *