امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

آموزش آرماتوربندی و بستن میلگرد

بهتر است بدانید بتن بسیار شکننده باشد و در برابر نیروهای کششی توان مقاومت بالایی را ندارد. به همین خاطر برای اینکه مقاومت کششی بتن بالارود معمولا از آرماتور بندی استفاده خواهد شد.

باید قبل از اینکه بتن ریزی انجام شود آرماتور بندی انجام داده تا در برابر ساختمان در برابر تنش های مختلف و محیطی مقاوم سازی شود. یکی از حساس ترین و دقیق ترین قسمت های ساخت، ساختمان های بتنی می باشد که باید آرماتوربندی را توسط افراد ماهر و با تجربه انجام شود.

آموزش آرماتوربندی و بستن میلگرد

برای اینکه آرماتور بندی انجام شود باید در ابتدا میلگرد ها را به اندازه های دلخواه برش داده و خمکاری‌های لازم را بر روی آن ها انجام داد. تا بتوان میلگرد ها را درون پی قرار داده و به یکدیگر اتصال داد. بستن میلگردها و اتصال آن به یکدیگر توسط سیم امکان پذیر می باشد.

 بستن سیم ها در بحث آرماتور بندی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. معمولاً قرار دادن میلگردها داخل ستون و بیش از بتن ریزی باید زیر نظر مهندسین ناظر پروژه انجام شود در غیر اینصورت امکان دارد ساخت با مشکلاتی مواجه شود.

 

مراحل آرماتوربندی

 

نحوه بستن میلگردها در آرماتور بندی

توجه داشته باشید بستن میلگردها در آرماتوربندی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که شما باید با دقت کامل آن را انجام دهید تا به یکدیگر برای جلوگیری از جابه جا شدن آن ها در بحث آرماتوربندی انجام خواهد شد. بهتر است بدانید برای بستن میلگردها به یکدیگر می توان از روش های زیادی استفاده کرد. انتخاب این روش ها با توجه به شرایط محیطی و زمانی می باشد که توسط تکنسین پروژه تعیین خواهد شد.

در روش اول تمام یا تعدادی از میلگرد ها را معمولاً در بیرون از قالب می‌بندند پس از آن میلگردهای را که تشکیل شبکه دادند را درون قالب قرار خواهند داد. در روش دوم آرماتورها را در قالب قرار داده سپس میلگرد ها به یکدیگر اتصال می‌دهند که بسیار مشابه آرماتوربندی سقف های بتنی می باشد.

انتخاب سیم مناسب برای آرماتور بندی

توجه داشته باشید انتخاب سیم مناسب برای آرماتوربندی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. باید سعی کنید از سیم مناسب بهره‌مند شوید تا به صورت کامل عملکرد مناسب آن را تجربه کرده و امنیت کامل را برای افرادی که در قسمت کار می کند تامین شود.

بهترین سیمی که برای بستن میلگردها به یکدیگر برای آرماتوربندی می توان استفاده کرد مفتول نرم با قطر ۱.۵ تا ۲ میلیمتر است. در صورتی که شما از سیم نامناسب برای بستن میلگرد ها استفاده کنید امکان دارد میلگرد ها به خوبی به یکدیگر اتصال پیدا نکنند و خطری را به همراه داشته باشد.

 

انتخاب سیم مناسب برای آرماتور بندی

 

انواع گره در آرماتور بندی

در آرماتور بندی؛ میلگرد ها به یکدیگر اتصال داده می شوند که برای اتصال میلگرد ها به یکدیگر از انواع گره های خاصی استفاده می شود. شما باید بدانید در کدام قسمت از کدام گره مناسب استفاده نمایید. در ادامه این قسمت قصد داریم برخی از انواع گره در آرماتور بندی را مورد بررسی قرار دهیم.

  1. گره ساده
  2. گره طبیعی
  3. گره اصطکاکی

گره ساده

بهتر است بدانید گره ساده یکی از معمول ترین گره هایی می باشد که برای آرماتور بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گره بسیار ساده بوده و امکان اجرای آن در مدت زمان کمتری می باشد که باعث شده است تا از این روش به تعداد زیاد استفاده شود. برای اتصال میلگردهای اصلی و فرعی در شبکه‌های مثل سقف و فوندانسیون و …. استفاده خواهد شد.

گره طبیعی

شایان ذکر است گره طبیعی معمولا از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. برای زمانی که تعداد نقاط برای گره زدن کم می باشد و از میلگردهای قطوری استفاده شود معمولاً از گره طبیعی استفاده می‌شود. با توجه به استحکام بالایی که این گره دارد امنیت کامل را تأمین خواهد کرد.

گره اصطکاکی

در برخی مواقع میلگرد ها لرزش دارند. برای جلوگیری از لغزش میلگرد ها زمانی که به صورت افقی در شبکه آرماتور بندی قرار گیرند معمولا از گره اصطکاکی استفاده می کنند.

دستگاه گره زن آرماتور بندی اتوماتیک

با توجه به پیشرفت تکنولوژی ساخت و ساز آرماتوربندی و … نیز با پیشرفت چشمگیری روبرو شده است. امروزه معمولاً از دستگاه های گره زن آرماتور بندی اتوماتیک استفاده می کنند که این دستگاه معمولاً به دو مدل شارژی و برقی در بازار موجود می باشد. استفاده از دستگاه آرماتور بندی اتوماتیک باعث می شود تا سرعت و دقت اجرای آرماتوربندی بالا رفته و همچنین سرعت بستن میلگرد آن در حدود یک ثانیه می باشد.

بهتر است بدانید این دستگاه دارای یک فک قابل تنظیم می باشد که باید آن را طبق طرح‌های مختلفی میلگردها تنظیم کرد. معمولاً برای میلگردهایی که شماره ۱۰ تا ۳۲ میلیمتر هستند بسیار مناسب می باشد. البته در نظر داشته باشید این میلگرد معمولاً فقط از گره ساده استفاده می کند.

 

دستگاه گره زن آرماتور بندی اتوماتیک

 

 اگر دستگاه آرماتور بندی اتوماتیک مدل شارژی داشته باشید با هر بار شارژ کردن آن به صورت اتوماتیک حدود هزار گره انجام می دهد. همچنین دستگاه های بهینه و قابل تنظیم ایجاد کرده که باعث کاهش مصرف سیم آرماتوربندی می‌شود و از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

 بستن میلگرد ها به یکدیگر با وصله آن متفاوت خواهد بود. میلگرد ۱۲ متری در صورتی که به طول بیشتر از ۱۲ متر داشته باشید یا در طول انتخابی آرماتور و اجرای المان های بتنی محدوده اجرایی داشته باشید؛ باید میلگرد دیگری را به آن وصله کنید.

جهت وصله میلگردها می توان از سه روش پوششی، کوپلینگ و فورجینگ استفاده کرد. البته در نظر داشته باشید که این کار نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد.

مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع میلگردهای با کیفیت همچون همچون میلگرد 32، میلگرد ۱۸، میلگرد۱۶ و میلگرد ۲۰ می باشد که توسط کارخانه های معتبر و مطرح داخلی و خارجی تولید شده است. جهت تهیه انواع میلگرد ها کافیست به وب سایت https://ahanhyper.com/ مراجعه نمایید.

 علاوه بر مشاهده مشخصات در فنی نسبت به سفارش و خرید انواع میلگرد اقدام نمایید. توجه داشته باشید در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید از طریق تماس با کارشناسان آهن هایپر به صورت کاملا رایگان مشاوره رایگان بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

انواع آرماتوربندی میلگردهای تقویتی و نحوه محاسبه آن

آموزش بستن آرماتور فونداسیون

آشنایی با انواع آرماتورها و عملیات بتن ریزی

https://ahanhyper.com//?p=16280

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *