امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه بستن میلگرد حرارتی در سقف؛ کاربرد میلگرد حرارتی

در این مطلب قصد داریم کاربرد میلگرد حرارتی را مورد بررسی قرار دهیم. جهت آشنایی با میلگرد حرارتی با ما همراه باشید.

میلگرد حرارتی

میلگرد حرارتی مصالحی می باشند که در انواع مختلف تولید و روانه بازار می شوند. میلگرد ها جزء مصالح فولادی می‌باشند که در ساختمان سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. توجه داشته باشید میلگرد ها در مقاوم سازی، سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند که جنس آن ها از آهن یا فولاد می باشد و دارای برجستگی هایی می باشند.

توجه داشته باشید بتن بسیار شکننده می باشد به گونه ای که ضربه شدید باعث شکستن و ترک برداشتن آن می‌شود. استفاده از میلگرد ها باعث می شود تا بتن به میزانی خاصیت کشسانی پیدا کرده و استحکام آن از بین می رود برای پیشگیری از ایجاد ترک در بتن بعد از بتن ریزی از میلگرد حرارتی استفاده می شود. کاربرد میلگرد در بتن، مقاومت در برابر تنش های ناشی از حرارت و جمع شدگی بتن می باشد.

میلگرد حرارتی با بتن درگیر می شود و مانع از انبساط و انقباض بالا خواهد شد که باعث ترک های عریض در بتن خواهد شد. برای مقابله با تنش های متفرقه در بتن میلگرد حرارتی معمولاً به صورت عمود بر هم در بخش بالای بتن حدود دو سانتی متر پایین تر از سطح بالاتر قرار خواهد گرفت. توجه داشته باشید قطر میلگرد حرارتی برای استفاده حداقل ۵ میلیمتر و برای میلگرد با مقاومت بالا ۴ میلیمتر می باشد.

 

کاربرد میلگرد حرارتی

 

کاربرد میلگرد حرارتی

همانطور که می دانید علاوه بر میلگردهای داخل تیرچه تعدادی میلگرد به عنوان میلگردهای حرارتی نیز عمود بر سقف قرار داده می‌شود. با طرح های حرارتی بتن و جمع شدگی آن مقابله خواهد کرد. به طور کلی می‌توان گفت این میلگردها به صورت چپ و راست بر روی سقف قرار خواهند گرفت. زمانی که بتن با افت حرارت مواجه شود از ترک خوردن آن جلوگیری خواهد کرد.

بهترین مکان قرارگیری این میلگردها یک سوم بالای ضخامت دال بتنی است که باید حتما به آن توجه داشته باشید تا در جای مناسبی قرار بگیرد.

بهتر است بدانید این میلگردها تنها نقش حرارتی ندارند بلکه نقش باربری نیز بر عهده دارند. همچنین از این میلگردها در هنگام آتش سوزی از تخریب بتن جلوگیری خواهد کرد.

کاربرد میلگرد حرارتی

شایان ذکر است از میلگردهای حرارتی بیشتر در سقف استفاده می کنند که کاربردهای مختلفی دارد و به نوع خاصی برای هر سهم قابل اجرا می باشد. برخی از کاربرد میلگرد حرارتی شامل موارد زیر می باشد.

میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه و بلوک معمولاً به سقفی گفته می‌شود که در آن از تیرچه و بلوک های سفالی و سیمانی استفاده می‌شود و برای کاهش مقاومت کششی بتن ریزی خواهند کرد. از میلگرد حرارتی برای جلوگیری از جمع شدگی بتن استفاده می شود. بهتر است بدانید میلگردهای حرارتی به تنهایی در سقف تیرچه بلوک قرار نمی گیرد و به عنوان مکمل میلگردهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توجه داشته باشید میلگرد حرارتی به صورت یک شبکه و به روش جوش سرد یا مفتول به یکدیگر اتصال داده تا به میلگردهای حرارتی تبدیل شوند. این میلگردها به صورت عمود و چپ و راست در تیرچه قرار خواهند گرفت که از تنش های افت حرارت بتن که باعث خوردگی آن شود جلوگیری می کند.

بهتر است بدانید آرماتور های حرارتی یا همان میلگردهای حرارتی در جای مشخصی قرار می گیرند که اگر میلگرد ها در این مکان قرار بگیرند نیروی کشش سطحی به حداقل رسیده و از ترک خوردن بتن جلوگیری می شود.

 فاصله استاندارد میلگرد نسبت به یکدیگر حدود ۲۵ سانتی متر می باشد. همچنین میلگردهای حرارتی نه تنها باعث استحکام بتن و جلوگیری از سر خوردن آن نمی شود بلکه جهت باربری ساختمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکته مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که میلگردهای حرارتی در سقف تیرچه بلوک هنگام استفاده از روش های جوشکاری از این میلگرد ها استفاده نمی شود. چرا که این نوع میلگردها به به خاطر داشتن میزان کم کربن شکننده می باشند. در صورتی که عملیات جوشکاری انجام شود بلافاصله شکسته شده به همین خاطر این اتصالات را توسط جوش سرد یا مفتول انجام می دهند.

میلگرد حرارتی در سقف عرشه فولادی

توجه داشته باشید ساختمان دارای سقف عرشه فولادی معمولا از اسکلت های فلزی ساخته خواهد شد که میلگردهای حرارتی پس از اینکه بسته شوند به صورت یک شبکه آماتور بندی خواهند شد. توجه داشته باشید باید فاصله بین میلگرد ها را به صورت دقیق توسط مهندسی محاسبه شود. چرا که اگر به درستی وصل نشوند امکان دارد خسارت زیادی به کل سازه وارد نماید.

میلگرد حرارتی در سقف اسکلت بتنی

در ساختمان هایی که دارای اسکلت بتنی می باشد معمولا میلگردهای حرارتی پس از اینکه ورق های فولادی قرار بگیرند نصب خواهد شد. وظیفه تقسیم و تنظیم حرارت بر عهده میلگردهای حرارتی می باشد و اجازه نخواهند داد که اسکلت بتنی دچار ترک های عمیق شود.

میلگرد حرارتی در سقف کرومیت

ازمیلگرد حرارتی در آخرین مرحله سقف کرومیت استفاده می کنند و پس از آن عملیات بتن ریزی انجام می شود. توجه داشته باشید قبل از اینکه بتن ریزی انجام شود میلگردهای حرارتی به تیرچه ها توسط روش سرد یا مفتول اتصال داده می شود.

میلگرد حرارتی در دیوار حائل

برای کاهش اثرات در دیوارهای حائل بتنی معمولاً از میلگردهای حرارتی استفاده می‌کنند که این میلگرد را به صورت عمودی و افقی قرار می گیرند.

استفاده از میلگرد حرارتی در دال ها

بهتر است بدانید در ساختمان های اداری معمولات بتنی یک طرفه میلگرد حرارتی در جهت مخالف میلگرد های خمشی دال ها نصب می شود. این نیرو گرفته در کنار اولویت‌های خمشی در دال بتنی باعث می‌شود تا استحکام ساختمان افزایش پیدا کند.

به طور کلی می‌توان گفت میلگرد حرارتی در دال ها مانع ترک ان شده که در مرحله آخر و قبل از بتن ریزی می باشد. دلیل آن وظیفه اصلی میلگرد حرارتی پس از بتن ریزی باید انجام شود یعنی از ترک خوردن بتن در هنگام خشک شدن جلوگیری نماید.

 

کاربرد میلگرد حرارتی

 

نحوه بستن میلگرد حرارتی در سقف

همانطور که ذکر شد برای بستن میلگردهای حرارتی از سیم مفتول یا جوش سرد استفاده می شود. استفاده از سیم مفتول به دو روش امکان پذیر می باشد. نحوه بستن میلگرد حرارتی در سقف عبارتند از:

  1. روش ضربدری
  2. روش کراواتی

روش ضربدری

بهتر است بدانید در روش ضربدری معمولاً میلگردهای حرارتی بر روی یکدیگر قرار می گیرند که سیم مفتول به صورت ضربدری از بالا و پایین آن ها عبور خواهد کرد. سپس سیم مفتول را با گاز انبر بریده و جوری خم می گردد تا سطح نوک تیز آن ها رو به داخل قرار بگیرد و به این صورت میلگردهای حرارتی بسته خواهند شد.

روش کراواتی

در روش کراواتی بستن میلگردها؛ میلگرد بر روی یکدیگر قرار می گیرند سپس سیم مفتول را ابتدا بر روی میلگرد پایین پیچیده و از روی میلگرد بالا عبور می‌دهند. در نهایت از سیم مفتول درست مانند کراوات گره خواهند داد‌.

همان طور که می دانید میلگردها از جمله پرکاربردترین مصالح فولادی در صنعت ساختمان سازی می باشد که بدون آن امکان ساخت و ساز وجود ندارد. اما بهتر است بدانید این میلگرد ها در انواع مختلفی تولید و روانه بازار خواهند شد. یکی از انواع میلگردها؛ میلگرد حرارتی می باشد.

در این مطلب کاربرد میلگرد حرارتی را برای شما بازدید کنندگان گرامی ذکر کردیم. شما می‌توانید در کاربردهای مختلفی از این محصول استفاده نمایید. توجه داشته باشید این میلگردها معمولاً در کیفیت های متفاوت و همچنین در سایزها و ضخامت های متفاوتی تولید و روانه بازار می شود که هر یک از انواع آن در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

میلگرد ها با توجه به اینکه در ساختمان سازی استفاده می شوند کیفیت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با سلامت و جان افراد در ساختمان رفت و آمد دارند در ارتباط باشد. به همین خاطر شما باید سعی کنید از کیفیت و استاندارد بودن این محصولات فولادی اطمینان داشته باشد. پیشنهاد می کنیم حتما سعی کنید از فروشگاه ها و مراکز معتبر جهت تهیه انواع میلگردهای حرارتی اقدام نمایید.

آهن هایپر ارائه دهنده انواع میلگرد ها از جمله میلگرد حرارتی می باشد که شما می توانید این محصولات را با اطمینان خاطر تهیه نمایید. چراکه مجموعه آهن هایپر همواره در تلاش است تا محصولاتی که با کیفیت بالا و توسط کارخانه معتبر و شناخته شده تولید شده‌اند را عرضه نماید تا شما دیگر در رابطه کیفیت استاندارد آن ها نداشته باشید.

پیشنهاد می کنیم به وب سایت https://ahanhyper.com/ مراجعه نمایید و نسبت به تهیه و سفارش این محصولات اقدام نمایید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

مشخصات میلگرد حرارتی چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=18999

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *