امروز : دوشنبه 22 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

چند نوع فولاد ساختمانی داریم؟

در ساختمان سازی انواع مقاطع فولادی کاربردهای بسیاری دارند که هر یک از این مقاطع در قسمت خاص و جهت کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله از سری مقالات آهن هایپر قصد داریم به بررسی سوال چند نوع فولاد ساختمانی داریم؟ بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

در پاسخ به سوال چند نوع فولاد ساختمانی داریم؟ باید ذکر کنیم که انواع فولاد ها در بازار به صورت های مختلفی تقسیم بندی خواهد شد. معمولا بر اساس نوع آلیاژ و ترکیبات موجود در آن ها خواص مکانیکی و یا کاربرد آن ها و … تقسیم بندی خواهد شد. با توجه به کاربرد می توان به انواع صنعتی، ساختمانی، آزمایشگاهی اشاره کرد. فولادهای ساختمانی بیشترین سهم را به خود اختصاص می دهد.

معرفی فولادهای ساختمانی

در ادامه مبحث چند نوع فولاد ساختمانی داریم؟ ابتدا لازم است با فولاد ساختمانی آشنا شوید. فولادهای ساختمانی مصالحی می باشند که معمولا در اندازه ها و شکل های مختلف برای کاربردهای مهم از جمله ستون ها، نرده ها و حفاظ پله ها و … مورد استفاده قرار خواهند گرفت. از جمله مزایای این نوع فولادها می توان به مقاومت مکانیکی و تنش پذیری آن اشاره کرد.

 

انواع فولادهای ساختمانی

 

انواع فولادهای ساختمانی

تیرآهن

در ادامه مبحث چند نوع فولاد ساختمانی داریم؟ باید ذکر کنیم که یکی از انواع فولاد ساختمانی؛ تیرآهن می باشد که جزو مهم ترین و پرکاربرد ترین مقاطع به شمار می‌رود. حجم استفاده از این محصول به اندازه ای زیاد است که از جمله عوامل تعیین کننده قیمت تمام شده ساختمان می توان به قیمت تیرآهن اشاره کرد.

وظیفه اصلی این مقطع فولادی کنترل تنش ها و تحمل بار ساختمان در سازه های فلزی می باشد. این مقاطع اغلب به شکل های I یا H می باشد. در نظر داشته باشید که تیرآهن ها دارای دو بخش کلی بال و جان می باشند. بال ها در بالا بردن مقاومت تیر در برابر تنش های وارده به آن نقش بسزایی دارند.

 به خاطر پر کاربرد بودن تیرآهن در صنعت ساختمان سازی قیمت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطور که ذکر شد تیرآهن از جمله مهم‌ترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان به شمار می‌رود. کاربرد، ویژگی ها و حتی کیفیت تولید کننده این محصول از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. به طور کلی می‌توان گفت تیرآهن ها در سه نوع تیرآهن IPE و تیرآهن INP و تیرآهن IPB ساخته و تولید می شوند.

 

تیرآهن

 

میلگرد

در پاسخ به سوال چند نوع فولاد ساختمانی داریم؟ باید ذکر کنیم که یکی از انواع فولادهای ساختمانی؛ میلگرد می باشد. به پروفیل های فولادی که دارای سطح مقطع گرد و توپر می باشند؛ میلگرد می‌گویند. بهتر است بدانید که این نوع پروفیل ها در انواع میلگردهای ساده و میلگرد آجدار تولید و عرضه می‌شود. نوع میلگرد آجدار در صنعت ساختمان سازی بیشترین کاربرد را دارد.

 توجه داشته باشید در شبکه بندی پریزها، نگهدارنده و استحکام و تقویتی و همچنین برای بالا بردن مقاومت کششی بتن در ساختمان از میلگرد ها استفاده خواهد شد. در کشور ما کارخانه های بسیاری هستند که در زمینه تولید انواع میلگرد ها فعالیت دارند. به همین خاطر در این زمینه کشور ما توانسته است به خودکفایی برسند.

 

میلگرد

 

قوطی پروفیل

پروفیل از جمله انواع فولاد های ساختمانی می باشند که در سوال چند نوع فولاد ساختمانی داریم؟ باید به آن اشاره شود. قوطی پروفیل های پرکاربرد می باشد که معمولاً دارای سطح مقطع مستطیلی و مربعی می باشند و به صورت توخالی هستند. از مقاومت بالا، شکل پذیری مناسب و همچنین مقاومت بالا در برابر عملیات جوشکاری برخوردار است. به همین خاطر در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که می توان به ساختمان سازی و ساخت وسایل آرایشی، تولید لوازم خانگی و ماشین سازی و … از جمله کاربردهای آن به شمار می روند.

ناودانی

در ادامه مبحث چند نوع فولاد ساختمانی داریم؟ باید ذکر کنیم که یکی از انواع فولاد ساختمانی؛ ناودانی ها می باشند. ناودانی ها سازه های فولادی هستند که با توجه به کاربرد آن در دو دسته C و U شکل تقسیم بندی خواهد شد که از جمله مقاطع پرکاربرد در ساختمان سازی به شمار می‌رود. این مقاطع فولادی از جنس های مختلفی همچون آلومینیومی، گالوانیزه، استیل استنلس و … تولید و عرضه می‌شود.

 تولید ناودانی ها با توجه به فلز های متفاوت افزایش و کاهش شدید قیمت تمام شده آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. در بازار می توانید این مقاطع فولادی را در طول ۶ متری و ۱۲ متری تهیه نمایید. همچنین در نظر داشته باشید که این مقاطع به دو صورت نوع اروپایی و نوع داخلی در بازار موجود است که هر یک از آن در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

شایان ذکر است که ناودانی ها با توجه به شکل به دو دسته ساده و مشبک تقسیم بندی خواهد شد که هر یک از آن در صنایع مختلفی کاربرد های بسیاری دارند.

 

ناودانی

 

لوله

لوله های ساختمانی فولادی جهت کاربردهای بسیاری تولید و عرضه می شوند. جالب است بدانید که کاربرد اساسی این لوله ها افزایش ثبات و استحکام ساختمان می باشد. این نوع مقطع فولادی در انواع و اقسام مختلف و در ابعاد بسیار متنوع تولید و عرضه می‌شوند. مهندسین از این فولادها برای انتقال آب، نفت و گاز در صنایع پتروشیمی، ساختمان و … استفاده خواهند کرد.

نبشی

در ادامه مبحث چند نوع فولاد ساختمانی داریم؟ باید ذکر کنیم که یکی از انواع فولاد ساختمانی؛ نبشی می باشد که از ظاهری L شکل برخوردار است. دارای دو لبه با زاویه ۹۰ درجه بوده که به هم می رسند. امکان دارد در انواع مختلف نبشی لبه ها با یکدیگر مساوی یا نا مساوی باشند که این با توجه به کاربرد آن ها مشخص خواهد شد. در نظر داشته باشید که این نوع فولاد ساختمانی بیشتر مواقع در کف استفاده می شود که باعث می‌شود تا عمق ساختاری ساختمان کاهش پیدا کند.

 

نبشی

 

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

در این مطلب سوال چند نوع فولاد ساختمانی داریم؟ پاسخ دادیم که تمامی این فولاد ساختمانی در انواع مختلف و همچنین در ابعاد مختلف در فروشگاه تخصصی آهن هایپر موجود است. با توجه به کاربرد مدنظر خود می توانید مقاطع فولادی مورد نیاز را از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ تهیه کرده و از آن بهره مند شوید. در صورتی که اطلاعات و مشخصات کامل این مقاطع را نمی دانید؛ کافیست با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

معرفی فولادهای ساختمانی

فولاد ساختمانی به چه شکل هایی عرضه میشود؟

https://ahanhyper.com//?p=32330

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *