امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

چرا آهن در رطوبت زنگ می زند؟

زنگ زدن آهن یا اکسیداسیون آهن توسط ارتباط با اکسیژن انجام می شود که باعث می شود تا به رنگ نارنجی در بیاید. بهتر است بدانید که نوع دیگری از زنگ آهن نیز وجود دارد که حاصل واکنش هوا با اکسیژن می باشد و به رنگ سبز است. زنگ آهن معمولاً دارای هیدرات آهن، اکسید آهن، هیدروکسید می باشد. پس از گذشت مدتی تمامی سطح آن دچار اکسید شده و می ریزد.

دلیل زنگ زدن آهن در هوای مرطوب

در ادامه مبحث چرا آهن در رطوبت زنگ می زند؟ باید بدانید که برای اکسید شدن آهن معمولا سه ماده لازم است. این سه ماده آهن، آب و اکسیژن می باشد. در هوای مرطوب آب و اکسیژن بسیار یافت می شود. به همین خاطر در صورتی قطعه یا همان آهن در هوای مرطوب قرار دهید؛ مشاهده خواهید کرد که به سرعت دچار زنگ زدگی می شود. توجه داشته باشید که این فرآیند زمانی شروع می شود که آهن با آب برخورد داشته باشد چرا که آب به عنوان یک الکترولیت خوب با دی اکسید کربن که در هوا موجود است واکنش نشان می دهد و باعث می شود تا اسید کربنیک را تشکیل دهد.

 

دلیل زنگ زدن آهن در هوای مرطوب

 

 اسید کربنیک یک اسید بسیار ضعیف می باشد. این اسید کربنیک نسبت به آب نیز الکترولیت بهتری بوده و باعث می شود تا در آهن حل شود. پس از این مراحل مولکول های آب به اکسیژن و هیدروژن سازنده آن تجزیه شده و اکسیژن آزاد در آهن حل شده با یکدیگر پیوند می خورند. به این صورت باعث می شود تا زنگ آهن یا اکسید آهن تشکیل شود.

 پس به صورت کلی می توان در جواب سوال چرا آهن در رطوبت زنگ می زند؟ گفت که از دیگر عوامل موثر در زنگ زدن آهن می توان به ضخامت، زمان و حرارت نیز اشاره کرد. جهت جلوگیری از زنگ زدن آهن می ‌توانید آن را رنگ بزنید. همچنین قبل از زدن رنگ به آهن ماده ای به نام ضد زنگ باید مورد استفاده قرار گیرد. البته بهتر است بدانید که برخی از انواع آهن دچار زنگ زدگی نمی شوند که به آن آهن زنگ نزن یا فولاد ضد زنگ می گویند.

 

چرا آهن در هوای مرطوب زودتر از هوای خشک زنگ میزند؟

 

معرفی زنگ آهن

با توجه به مبحث چرا آهن در رطوبت زنگ می زند؟ باید بدانید که زمانی که آهن با آب و اکسیژن تماس داشته باشد؛ باعث می شود تا دچار زنگ زدگی شود. اگر نمک در محیط وجود داشته باشد با آب دریا باعث می شود تا در نتیجه واکنش های شیمیایی تمایل بیشتری به خوردگی پیدا کند. محلول های تخریب کننده شامل کربن در آب می باشد. در این شرایط خورنده گونه های آهن تشکیل خواهد شد.

توجه داشته باشید که برخلاف اکسیدهای آهن؛ هیدروکسید ها به فلز نمی چسبد باعث می‌شود تا با پوست شدن سطح آهن در معرض خوردگی قرار بگیرد. روان و خوردگی در اینجا تا حدی ادامه پیدا می کند که تمام آهن اکسیژن و آب و کربن موجود در سیستم مصرف شود یا به صورت کامل حذف شود.

 زمانی که آهن زنگ می زند؛ اکسید ها معمولاً حجم بیشتری از فلز اصلی را می گیرد و این وسط می تواند نیروهای عظیم ایجاد کند و به ساز های ساخته شده از آهن آسیب وارد کند. زنگ زدن آهن در یک هوای مرطوب بسیار شایع می باشد و لازم است که در این محیط ها از روش های محافظتی بیشتر استفاده شود.

راه های جلوگیری از زنگ آهن

در ادامه مبحث چرا آهن در رطوبت زنگ می زند؟ باید در نظر داشته باشید در مناطقی که دارای رطوبت می باشد معمولاً سرعت زنگ زدن بسیار بالا می باشد. به همین خاطر باید در این مناطق از روش های مختلفی جهت محافظت از آهن آلات استفاده کرد و مانع زنگ زدن این تجهیزات شد. برخی از این روش ها می توان به استفاده از پوشش رنگ و جلا، پوشش اکسید فلز، پوشش گالوانیزه، پوشش قلع، پوشش تبدیلی و … اشاره کرد. با توجه به آهن مورد نظر خود باید روش مناسبی را انتخاب کرده و یک لایه محافظ بر روی سطح آن ایجاد کنید. به این صورت از آهن در برابر زنگ زدگی محافظت خواهد شد.

 

راه های جلوگیری از زنگ آهن

 

چرا آهن در هوای مرطوب زودتر از هوای خشک زنگ میزند؟

در ادامه مبحث چرا آهن در رطوبت زنگ می زند؟ باید بدانید که در هوای مرطوب؛ آب و اکسیژن بسیار وجود دارد. اما در هوای خشک به این صورت نیست. به همین خاطر آهن در هوای مرطوب زودتر از هوای خشک زنگ می زند. در نظر داشته باشید که در مناطق مرطوب باید از این روش هایی که ذکر کردیم؛ جهت محافظت از آهن آلات استفاده نمایید. در غیر این صورت به سرعت دچار زنگ زدگی خواهد شد.

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی و آهن آلات همچون انواع تیرآهن،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … می باشد. شما عزیزان می توانید تمامی این مقاطع فولادی را با کیفیت بالا و از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ تهیه و خریداری نمایید. محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردند از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به گونه ای ساخته شده اند که در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم باشند.

به همین خاطر شما عزیزان با اطمینان خاطر و مطمئن ازکیفیت ساخت این محصولات می توانید آن را سفارش داده و در کاربردهای مد نظر خود از آن بهره مند شوید. کارشناسان فروش خبره این مجموعه مشاوره های لازم را به صورت کاملاً رایگان در اختیار شما عزیزان قرار می دهند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

چرا آهن در آب زنگ می زند؟

چند نوع آهن زنگ نزن داریم؟

https://ahanhyper.com//?p=27127

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *