امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

پروفیل زد چیست؟

بهتر است بدانید پروفیل Z یکی از مقاطع ساختمانی گسترده می باشد. این پروفیل ها معمولاً در ابعاد و ضخامت های مختلفی تولید و روانه بازار می شود. بیشتر پروفیل هایی که در ایران تولید می شود به شکل های u و I و Z  می باشد که معمولا پروفیل باز و پروفیل بسته در بازار موجود می باشند. پروفیل زد یکی از انواع مقاطع باز می باشد که در ادامه این مطلب قصد داریم پروفیل زد را مورد بررسی قرار دهیم با ما همراه باشید.

پروفیل زد چیست؟

از پروفیل Z بیشتر در سقف سوله ها، پارکینگ و سالن های ورزشی و … استفاده می شود. همچنین بهتر است بدانید این پروژه در سایزهای استاندارد ۱۸ ۲۰ و ۲۲  همچنین در ضخامت  3 و ۲.۵ میلیمتر روانه بازار می‌شود. قیمت پروفیل ها با توجه به سایز و ضخامت های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد.

 

پروفیل زد

 

کاربرد پروفیل زد

پروفیل زد معمولاً کاربردهای بسیاری دارد و در اسکلت های فلزی که از مقاطع مختلفی تشکیل شده است باید این موارد را به صورت جداگانه به یکدیگر اتصال داده شوند. یکپارچه سازی سازه ها انجام خواهد شد پروفیل زد در ساختمان سازی کاربردهای بسیاری دارد.

همانطور که ذکر شد از پروفیلر در کاربردهای بسیاری می توان استفاده کرد از جمله:

  1. استفاده از پروفیل زد در ساخت ستون های مقاطع مرکب
  2. استفاده از پروفیل زد برای تقویت سازه های فلزی
  3. استفاده از ضد در ریل ها
  4. پشتیبانی باربری فلزی
  5. پشتیبانی لوله گذاری
  6. استفاده از پروفیل زد جهت تقویت تیر ها
  7. استفاده از پروفیل زد در اتصال سازه های اسکلت فلزی
  8. ساخت ایستگاه های سوخت رسانی ایستگاه های اتوبوس و ترن

و…

مزایای استفاده از پروفیل زد

 توجه داشته باشید پروفیل زد یکی از انواع پروفیل های پرکاربرد و پرفروش می‌باشد که امروزه استفاده از آن گسترش پیدا کرده است. برخی از مزایای این پروفیل عبارتند از:

وزن سبک

پروفیل زد معمولاً نسبت به سایر مقاطع از وزن پایین تری برخوردار است. با وجود وزن پایینی که دارند از طول عمر و استحکام بالایی برخوردار است.

قیمت مناسب

بهتر است بدانید پروفیل زد تولید شده در کارخانه های مختلف معمولاً دارای قیمت های متفاوتی است. به دلیل قیمت رقابتی این محصول استفاده از آن می تواند صرفه زیادی را برای مصرف کنندگان به همراه داشته باشد.

استحکام بالا

معمولا از پروفیل Z در ساخت گاراژ ها، ایوان ها و … استفاده می شود و این به دلیل استحکام بالایی این پروفیل می باشد که برای ساخت مکان های مهم مورد استفاده قرار می گیرد.

نصب ساده

ساختن این مقطع بسیار ساده می باشد و نصب آن نیز بسیار راحت و بدون هیچ پیچیدگی است. راه اندازی این محصول نیاز به ماشین آلات و خدمات دیگری نیست و به سرعت می توان آن را نصب کرده و از آن بهره مند شوید.

 

مزایا استفاده از پروفیل زد

 

مشخصات پروفیل زد

همانطور که ذکر شد معمولا پروفیل زد انواع و طرح های گوناگونی ندارد. تنها تفاوتی در این پروفیل ها دیده می شود؛ ضخامت ورق و همچنین سایز پروفیل Z می باشد. توجه داشته باشید لبه‌های پروفیل را بال و ما بین آن را جان می گویند که پشت و پشت دو بال با اندازه جان برابر است که به آن سایز پروفیل زد گفته می شود.

 رایج ترین سایز پروفیل در بازار پروفیل Z18 و پروفیل Z20 و پروفیل Z22 است. البته با توجه به کاربرد این محصول مشتریان می‌تواند از سایزهای دیگر نیز استفاده کرده که به مشتری سفارش داده می شود. با در نظر گرفتن استانداردهای لازم اقدام به ساخت و تولید پروفیل های مورد نظر مشتریان می کنند.

همانطور که می دانید پروفیل Z دارای دو بخش می باشد این اندازه ها را در ۲.۵ در ۵ سانتیمتر در نظر می گیرند. این عدد برای همه سایزهای پروفیل زد معمولاً ثابت اما در صورت طراحی های ویژه شما می توانید فایل ها را از ابعاد دیگری نیز تهیه کرده و برخوردار شوید. از دیگر مشخصات پروفیل زد می‌توان به سوراخکاری یا به اصطلاح پانچ لوبیایی شکل بر روی آن اشاره کرد. اندازه ساندویچ پانل معمولاً در جدول اشتال ذکر شده است.

وزن پروفیل زد

با توجه به تولید پروفیل زد برای صنعت ساخت و ساز راه حلی مفید می باشد که مشکلات زیادی را توانسته حل کند. در ساخت و ساز جدی‌ترین دغدغه‌ ای که کارشناسان دارند کاهش وزن ساختمان و همچنین افزایش مقاومت ستون ها و پی اصلی ساختمان است. پس از پیدایش پروفیل زد در این صنعت میزان بار وارده بر ساختمان در حد زیادی کاهش پیدا کرده است. به طور کلی می توان گفت وزن پروفیل در حدود ۴ الی ۱۰ کیلوگرم است.

فرآیند تولید پروفیل زد

پروفیل Z معمولاً توسط شکل گیری انواع ورق ها تولید و روانه بازار می شوند. اگر قرار است از ورق سیاه برای تولید پروفیل زد استفاده کرد باید پس از تولید توسط روش گالوانیزه گرم این ورق ها پوشش داده شود. البته در نظر داشته باشید از ورقه‌های سیاه با ضخامت پایین برای تولید پروفیل زد استفاده می شود. در برخی موارد می توان به صورت مستقیم از ورق گالوانیزه نیز جهت تولید پروفیل زد استفاده کرد.

 بهتر است بدانید پروفیل زد توسط روش نورد ساخته می شود. نوع ورقه ای که در تولید این پروژه مورد استفاده قرار می گیرد در تعیین قیمت پروفیل زد بسیار موثر می باشد.

در مرحله اول باید توسط دستگاه کلاف بازکن های ورق واحد فتح تولید کرده سپس با در نظر گرفتن سایز پروفیل مورد نیاز ورق برش کاری خواهد شد. در مرحله بعد از دستگاه کلاف گرم کن استفاده کرده و نوارهای برشکاری شده را جمع آوری کرده و به بخش پرسکاری ارسال می شود. دستگاه و رول فرمینگ و تولید پروفیل زد انجام می‌شود. در مرحله خرید پروفیل زد در طول شش متری برش داده شده و به بازار عرضه می شود. شما می توانید آن را تهیه کرده و در کاربردهای مختلف از آن بهره مند شوید.

مجموعه آهن هایپر یکی از شرکت های عرضه کننده انواع پروفیل ها از جمله پروفیل زد می باشد که این محصولات را  با کیفیت بالا روانه بازار می کند. می توانید برای تهیه محصولات از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمایید. توجه داشته باشید در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره می توانید با کارشناسان تماس گرفته و به صورت رایگان از راهنمایی های لازم بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر کارشناسان در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

پروفیل زد پرلین، کاربرد و مزایای آن

https://ahanhyper.com//?p=16102

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *