امروز : شنبه 20 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]

وظیفه تیر آهن در ساختمان سازی

وظیفه تیرآهن در ساختمان سازی بسیار مهم است. به این دلیل که تیرآهن از جمله مقاطع سخت و البته بلندی است که در هر نوع طراحی و ساخت و سازهای گوناگون می تواند بارهای مختلف را به راحتی تحمل کند. چنان چه بخواهیم به وظیفه اصلی تیرآهن اشاره ای داشته باشیم، این نوع مقطع سخت می‌تواند بار را از تیر فرعی به سمت ستون ها هدایت کند.

این نکته را به خاطر داشته باشید که تیر به شکل مستقیم هیچ گاه به ستون متصل نمی گردد و تیر آهن ها به صورت دو تیر به شکل عرضی در سقف و انواع خرپا ها به ستون های گوناگون متصل می شوند و آلیاژی که در آهن وجود دارد باعث شده است که در فرایند ساخت و ساز و این صنعت مهم از جمله فلزهای پرکاربرد به حساب آید.

عمدتا در سازه‌ های ساختمانی یک گزینه ایده‌آل محسوب می شود و هر نوع فشاری که به صورت تنش و خمشی بر تیر آهن وارد می شود برای قسمت افقی سازه مورد است قرار می گیرد.

انواع تیرآهن

از جمله مسائلی که برای وظیفه تیر آهن در ساختمان سازی می توان به آن اشاره نمود، دوام و مقاومت اسکلت بندی ساختمان است که در انواع تیرآهن با 4 نوع استاندارد تولید و روانه بازار می گردند.

همانند تیرآهن اروپایی، تیرآهن بال پهن که به آنها هاش هم گفته می‌ شود و تیر آهن نیم پهن و تیرآهن لانه زنبوری که هر کدام برای اسکلت سازه فلزی می تواند کاربردی قابل قبول داشته باشد.

به همین دلیل وظیفه تیرآهن در ساختمان سازی وظیفه ساده ‌ای نیست، هر چقدر به کیفیت بالاتری برا یانتخاب تیرآهن توجه کنید، قطععا تیراهن وظیفه خود را بسیار قابل قبول تر می تواند به ثمر برساند. البته تیراهن کرومیت از جمله تیرآهن هایی است که بسیار باریک و و طول بلندتری دارد و به همین دلیل به آن ها تیر باریک و یا کرومیت نیز گفته می‌ شود و داشتن سطح نشیمنگاه نیز باعث می ‌شود تا شما بتوانید تیرآهن کرومیت را بسیار مستحکم در نظر بگیرید.

 

انواع تیرآهن

 

استاندارد های تیرآهن

سه نوع استاندارد را می توان برای وظیفه تیرآهن در ساختمان سازی در نظر گرفت. تیرآهن با استاندارد INP که جزء استاندارد های روسیه و چین به حساب می‌آید با نورد گرم تولید و به شکل L روانه بازار می شود و معمولا این نوع تیرآهن به واسطه فاصله داشتن جان ها از یکدیگر مورد توجه قرار می گیرند.

 اما تیرآهن IPE با استاندارد های ایران و اروپا و داشتن بال تیرآهنی یکسان خود باع می شود تا شما وظیفه تیرآهن در ساختمان سازی را با عدم تغییر اندازه بال ها در نظر بگیرید. معمولا این نوع  تیرآهن ها جزء تیرآهن های وارداتی از کشورهای اسپانیا، لهستان، آلمان و کره هستند.

 اما تیرآهن IPB که با آن ها هاش هم گفته می‌شود به خاطر داشتن 2 بال بسیار پهن در دو مدل سبک و سنگین مورد استفاده قرار می گیرند و این چنین است که وظیفه تیرآهن در ساختمان سازی بسیار مورد توجه قرار می گیرند.

انواع تیرآهن

با توجه به وظیفه تیرآهن در ساختمان سازی شما باید به انواع تیرآهن های بال پهن، اروپایی و لانه زنبوری و نیم پهن برای استفاده خود آشنایی داشته باشید. معمولا مدل های سبک و سنگین تیرآهن بال پند باعث می شود که شما وزن کمتری را در مقایسه با تیرآهن و نیم چهن  و اروپایی در نظر بگیرید.

تیرآهن های نیم پهن مشخصات فنی متفاوتی دارند که طول آن بین ۸ تا ۱۶ سانتی متر و ارتفاع ۸۰ تا ۶۰۰ میلیمتر را می‌توانید برای تیرآهن نیم پهن در نظر بگیرید. اما تیراهن اروپایی که در بازار معمولا به عنوان تیرآهن معمولی می توان به خرید آن اقدام نمود، عرض های 50-  ۵۸ و ۲۲۰ میلیمتر را می‌توان برای آن معرفی نمود. تیرآهن لانه زنبوری که شما سوراخ های یکسانی را برای این تیرآهن می توانید مشاهده کنید، به خاطر نداشتن استحکام کافی در برابر فشار شاید آن چنان مورد استفاده قرار نگیرد.

 

انواع تیرآهن در ساختمان سازی

 

مزایا استفاده از تیرآهن

از جمله دلایلی که امروز از انواع تیرآهن استفاده می ‌شود به خاطر کاربرد در ارتفاعات است که صددرصد این کاربرد می ‌تواند به وظیفه تیرآهن در ساختمان سازی اشاره واضحی داشته باشد. هم چنین شما چندین قطعه را می توانید به راحتی با استفاده از تیر آهن به یک دیگر متصل کنید که این امر یکی دیگر از مزایای اصلی تیرآهن به شمار می آید.

هم چنین شما بعد از تکمیل پروژه می توانید سازه خود را به راحتی توسعه دهید که این امر نیز به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود و نصب و اجرای بسیار سرعتی در عملیات ساخت و ساز و استحکام در کنار دوام بالا را از دیگر مزایای استفاده از تیر آهن به شمار آورد. صددرصد تمامی موارد گفته شده می‌تواند به وظیفه تیرآهن در ساختمان سازی اشاره واضحی داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله ما سعی کردیم تا شما را با وظیفه تیرآهن در ساختمان سازی آشنا کنیم. به هر حال امروزه با توجه به استانداردهای متفاوت تیرآهن و انواع گوناگونی که دارد شما می توانید بهترین برند را برای کاربرد و خرید خود در نظر بگیرید.

در این بین، نکته ای که وجود دارد وزن تیرآهن مصرفی است که به شکل متر مربع با توجه به فلزی و بتونی بودن آن محاسبه می شود و از جمله مزایایی که برای استفاده از تیرآهن وجود دارد، کاربرد در ارتفاعات بالا، استحکام و دوام بی نظیر و البته سرعت بالا برای نصب تیرآهن است که بسیاری از موارد دیگر است نیز در طول متن به آن اشاره شد.

امروزه استفاده از انواع تیرآهن با توجه به کاربرد ویژه خود بسیار مورد توجه قرار گرفته است تا شما با  وظیفه تیرآهن در ساختمان سازی به نحو احسن آشنا شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

تیرآهن ساختمانی چه نوع فولادی است؟

نحوه اتصال تیرآهن در سازه‌های فولادی چگونه است؟

سایز تیرآهن برای ساختمان یک طبقه

 

https://ahanhyper.com//?p=13995

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *