امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تیرآهن ساختمانی چه نوع فولادی است؟

تیرآهن ساختمانی چه نوع فولادی است؟ سوالی می باشد که بسیاری از افراد با آن روبرو خواهند شد. به همین خاطر قصد داریم در این مقاله از سری مقالات آهن هایپر به بررسی آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید تیرآهن پروفیلی می باشد که جهت تحمل تنش های نیروی برشی و لنگر خمشی برای ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول توسط نورد گرم تولید و ساخته می‌شود و تنها برخی مراحل متفاوت در تولید نوع معمولی و هاش وجود دارد. جالب است بدانید این مقطع فولادی دارای کاربردهای بسیاری در ساختمان ها می باشد و با توجه به نسبت به بال و عرض آن در گروه های متنوعی قرار می گیرد.

 بهتر است توجه داشته باشید که تیرآهن نوعی پروفیل شناخته شده می باشد که دارای سطح مقطع به شکل I و H می باشد و از آلیاژ های مختلفی فولادی در ساخت آن استفاده شده است. به گونه ای که ساختمان های اسکلت فلزی بدون آن امکان‌پذیر نخواهد بود. از این مقطع فولادی در کاربردهای بسیاری همچون استفاده در طراحی ستون، خرپا و تیر ها و … استفاده می شود. تیرآهن ساختمانی چه نوع فولادی است؟

 

مزایای استفاده از تیرآهن ساختمانی

 

مزایای استفاده از تیرآهن ساختمانی

در ادامه مبحث تیرآهن ساختمانی چه نوع فولادی است؟ باید ذکر کنیم که استفاده از این نوع تیرآهن ها در ساخت و ساز مزایای بسیاری را به همراه دارد. می توان به این مورد اشاره کرد که پس از اینکه سازه به پایان برسد؛ امکان توسعه و گسترش وجود دارد و همچنین اتصال چندین قطعه به یکدیگر را امکان پذیر خواهد کرد.

تیرآهن ها قطعاتی می باشند که به صورت پیش ساخته در کارخانه ها وجود دارد. همچنین از دیگر مزایای آن می‌توان به اجرا و نصب با سرعت بالا اشاره کرد و در ارتفاع های زیاد کاربرد بسیاری دارند. اما توجه داشته باشید که شما باید سعی کنید نوع مناسب با توجه به کاربرد آن انتخاب نمایید.

انواع تیرآهن ساختمانی

در ادامه مبحث تیرآهن ساختمانی چه نوع فولادی است؟ باید ذکر کنیم که این نوع تیرآهن ها معمولاً در انواع مختلفی تولید و عرضه می شوند. اولین دسته بندی بر اساس نسبت بال و عرض آ« در سه دسته اصلی می باشد. که در ادامه شرح می دهیم:

تیرآهن نیم پهن (IPE)

یکی از انواع تیرآهن ساختمانی است که به آن تیرآهن سبک می گویند. دارای شباهت بسیاری به انواع تیرآهن INP می باشد. تنها تفاوت آنها در ضخامت جان و عرض بال است که ضخامت جان کمتر و عرض آن نیز از نوع معمولی تا حدود بیشتر می باشد. در کشور ما این نوع تیرآهن بسیار تولید می شود که با علامت  IPEشناخته می شود. اندازه استاندارد مقطع فولادی ۸ تا ۱۶ متر طول و ارتفاع آن نیز به این 80 تا ۶۰۰ میلی متر متغیر می باشد که عرض آن حدود ۴۶ الی ۲۰ میلی متر است و در ساختمان بیشترین کاربرد را دارد.

تیرآهن نوع اروپایی (INP)

 در ادامه مبحث تیرآهن ساختمانی چه نوع فولادی است؟ باید ذکر کنیم که یکی از انواع تیرآهن های ساختمانی نوع اروپایی آن می باشد که در بازار ایران آن را به نام تیرآهن معمولی می شناسند. همچنین پروفیل نرمال، تیرآهن نرمال از اسامی دیگر آن می باشد. همانطور که پیداست این مقطع فولادی طبق استاندارد اروپا تولید و عرضه می‌شود که ضخامت بال آن ثابت می باشد. معمولا این نوع مقطع فولادی را با علامت INP می شناسند. در ساخت ستون و خرپا ها کاربرد داشته و طول آن نیز بین ۸ تا ۱۶ متر و ارتفاع ۸۰ تا ۶۰۰ میلی متر می باشد.

 تیرآهن بال پهن یا هاش

تیرآهن بال پهن یا هاش که از انواع تیرآهن ساختمانی می باشد؛ معمولاً از نظر وزن نسبت به تیرآهن های دیگر که ذکر کردیم؛ سبکتر می باشد و اندازه بال و ارتفاع آن نیز برابر است. از این رو می‌توان در ستون در تیرها و حرفا ها استفاده کرد. اگر بر روی تیرآهن مشاهده کردید که علامت اختصاری IPBL حک شده باشد؛ یعنی آن تیرآهن از نوع تیرآهن بال پهن سبک وزن می باشد. اما اگر علامت اختصاری IPBV حک شده باشد؛ از نوع تیرآهن بال پهن سنگین وزن می باشد. با توجه به اینکه این تیرآهن ها دارای سطح مقطعی H انگلیسی می باشد به آن تیرآهن هاش نیز می گویند.

 

انواع تیرآهن ساختمانی

 

تیرآهن لانه زنبوری

در ادامه مبحث تیرآهن ساختمانی چه نوع فولادی است؟ باید ذکر کنیم که یکی از تیرآهن های ساختمانی نوع لانه زنبوری می باشد. برای اینکه این نوع تیرآهن ها بتوانند لنگر خمشی بیشتری را تحمل کنند؛ معمولاً جان آن را به شکل ذوزنقه برش خواهند داد و به یکدیگر جوش می دهند که این باعث می‌شود تا ارتفاع تیر افزایش پیدا کرده و همچنین ممان اینرسی مقطع آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بهتر است بدانید که این تیرآهن ها معمولاً در جان آن حفره های توخالی که به شکل لانه زنبوری هستند؛ مشاهده خواهد شد. به همین خاطر به آن تیرآهن لانه زنبوری می گویند.

آگاهی از قیمت انواعتیرآهن ساختمانی

همانطور که ذکر شد در ساختمان سازی از انواع تیرآهن ها استفاده خواهد شد. اما در نظر داشته باشید که قیمت انواع تیرآهن ها نسبت به یکدیگر متغیر می باشد. امروزه با توجه به اینکه استفاده از تیرآهن بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی دارد؛ برند ها و کارخانه های بسیاری جهت تولید مقاطع فولادی فعالیت دارند.

به طور کلی می توان ذکر کرد که قیمت این مقاطع فولادی با توجه به فاکتورهای همچنین کیفیت ساخت، برند سازنده، قیمت دلار و همچنین قیمت آهن آلات جهانی و … در حال نوسان می باشد. شما بازدیدکنندگان عزیز می توانید قیمت این مقاطع فولادی را به صورت آنلاین در وب سایت https://ahanhyper.com/ مشاهده کرده و نسبت به بررسی آن بپردازید.

 

قیمت انواع تیرآهن ساختمانی

 

خرید انواع تیرآهن

در این مطلب به بررسی تیرآهن ساختمانی چه نوع فولادی است؟ پرداختیم. توجه داشته باشید که شما بازدیدکنندگان عزیز برای اینکه بتوانید انواع تیرآهن های ساختمانی را تهیه کنید؛ باید سعی کنید تا این مقاطع فولادی را از فروشگاه های معتبر تهیه نمایید تا از نظر کیفیت و مرغوب بودن کالاها اطمینان خاطر داشته باشید.

 پیشنهاد ما به شما بازدید کنندگان عزیز فروشگاه تخصصی آهن هایپر می باشد. این مجموعه ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله انواع تیرآهن،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها، ورق سیاه و … می باشد. شما عزیزان با اطمینان خاطر می توانید تمامی مقاطع فولادی مورد نیاز را به صورت مستقیم و بدون واسطه از فروشگاه آهن هایپر https://ahanhyper.com/ تهیه کرده و از آن در کاربردهای مدنظر خود بهره‌مند شوید. امیدواریم انتخاب بهتری را تجربه کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

محاسبه تیرآهن ساختمان

فولاد ساختمانی به چه شکل هایی عرضه میشود؟

https://ahanhyper.com//?p=26472

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *