امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

ورق کربنی چیست؟

در این مطلب در وب سایت آهن هایپر قصد داریم به سوال؛ ورق کربنی چیست؟ بپردازیم. جهت آشنایی بیشتر با این محصول با ما همراه باشید.

ورق کربنی چیست؟

فلزات به ویژه فولاد کاربردهای بسیاری در زندگی ما انسان ها دارد. به گونه‌ای که نمی‌توان هیچ خانه یا زندگی را یافت که از فلز یا فولاد در آن استفاده نشده باشد. به طور کلی امروزه محصولات صنعتی توسط انواع فولاد و سایر فلزات مختلفی تولید شده اند. انواع فلزات در کاربردهای خاصی می باشند که باید از خواص فیزیکی و شیمیایی آن تایید خواهد شد.

به عنوان مثال فولاد یکی از انواع فلزات می باشد که در تنوع بالا وجود دارد. همچنین در طیف وسیعی از کاربردها در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از انواع فولاد که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ورق کربنی می باشد. معمولاً کربنی به فولادی گفته می شود که درصد حجمی کربن بین ۰.۰۵ تا ۲.۱ درصد باشد. به نوعی می توان گفت فولاد کربنی به فولادی گفته می‌شود که از نوع ضد زنگ نیست و اشاره‌ای به فولاد آلیاژی دارد.

 

خواص فولاد های کربنی

 

خواص فولاد های کربنی

توجه داشته باشید این ورق ها معمولاً فولادهایی می‌باشند که عنصر اصلی استفاده شده در آن کربن است و عناصر دیگری مثل منگنز، آلومینیوم، سیلیسیوم و … بسیار کم و تنها برای اهدافی مانند تلقی و اکسیژن زدایی در آن اضافه می‌شود. معمولاً میزان کربن به کار رفته در آلیاژ فولاد؛ میزان سختی و استحکام آن را تعیین خواهد کرد.

 میزان این کربن از چند صدم درصد تا وجود دو درصد متغیر خواهد بود. بهتر است بدانید مقدار کربنی که در تولید فولاد به کار می‌رود؛ هرچه بیشتر شود میزان پرلیت در ساختمان میکروسکوپی آن افزایش پیدا می کند. به گونه ای که وقتی درصد کربن به ۰.۸ درصد برسد ساختار فولاد شکل خواهد گرفت که به طور کلی پرلیتی می‌شود.

 کربنی که در تولید فولاد به کار می رود در قابل اتکا بودن آن بسیار موثر خواهد بود. اگر کربن بکار رفته در این فولاد از ۰.۲ درصد کمتر باشد معمولاً فولادی که تولید خواهد شد قابلیت آبکاری را نخواهد داشت. اما در صورتی که درصد میزان کربن به کار رفته افزایش پیدا کند به عنوان مثال تا حدود ۱.۲ درصد شود؛ باعث می‌شود تا فولاد تولید شده از آبکاری سختی فولاد افزایش پیدا کرده و سرعت بالایی داشته باشد.

 البته در نظر داشته باشید اگر میزان کربن استفاده شده در تولید فولاد از ۱.۲ درصد بیشتر شود دیگر سختی فولاد تاثیری ندارد.  فولاد سخته ای به دست نمی آورد همچنین قابلیت چکش خواری خود را نیز از دست خواهد داد.

 

کاربرد انواع ورق کربنی

 

کاربرد انواع ورق کربنی

همانطور که ذکر شد از ورق های کربنی در صنایع مختلف استفاده می‌شود. در برخی صنایع از این ورق ها به صورت نرمالیزه یا آنیل در سند مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. اما در بسیاری موارد اندکی نیز در حال تو سخت کاری مورد استفاده قرار می گیرد.ورق های ساده کم کربن معمولا از تولید صنعتی و مهندسی در ساخت کشتی ها، راه آهن ها، ماشین آلات، دستگاه های نورد و … مورد استفاده قرار می گیرد.

 به طور کلی می توان گفت در مواردی که سایش در حد متوسط برای فولاد حاصل شود نیز می‌توان از فولادهای کم کربن استفاده کرد. بهتر است بدانید در مواردی که به سختی سطحی نیاز است با توجه به ایجاد گرادیان غلظتی ورق های کم کربن بهترین گزینه محسوب خواهد شد.

توجه داشته باشید فولادهایی که به فولاد کم کربن در بازار شناخته می شوند دارای خواص بسیار مهمی در زمینه هدایت مغناطیس می‌باشد به همین خاطر از آن در صنعت برق نیز استفاده می کند. اما ورق های پر کربن دارای خاصیت سختی و استحکام بالایی می باشند.

در مواردی مثل ساخت ابزار آلات ماشین های صنعتی قطعاتی که باید مقاومت خوبی در برابر سایش داشته باشند. همچنین ساخت غلطک ها که به مقاومت و سختی بالاتر وجود دارند معمولاً از فولادهای پرکربن استفاده می کنند. چرا که این فولادها طبیعتاً دارای خاصیت سختی و استحکام بالاتری باشد و بهترین گزینه است.

قیمت ورق های کربنی

بهتر است بدانید این ورق های کربنی که به صورت تولید خارجی و همچنین تولید داخلی در بازار وجود دارد. معمولا ورق های کربنی داخلی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و از لحاظ اقتصادی نیز بسیار مناسبتر از تولیدات شرکت های خارجی مثل فولاد بهلر می باشد. کارخانه های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد سرای، فولاد اکسین خوزستان و فولاد آلیاژی ایران و غ… از جمله مهمترین شرکت های تولید ورق های کربنی داخلی به شمار می‌روند.

این کارخانه ها معمولا محصولات متنوعی را با درصد کربن مختلف تولید و با قیمت مناسب روانه بازار می‌کند. توجه داشته باشید قیمت ورق های کربنی تولید کارخانه های مختلف و همچنین کشورهای مختلف به صورت یکسان نیستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت روز انواع ورق های کربنی با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

 

قیمت ورق های کربنی

 

برخی از انواع فولاد کربنی موجود در بازار

ورق های کربنی معمولاً در تنوع بالا در بازار وجود دارد که هر یک از آن ها کاربردهای خاص خود را دارد. برخی از انواع ورق های کربنی عبارتند از؛

  • ۱٫۱۵۲۵ – C80W1 فولاد ابزار کربنی : Carbon Tool Steel
  • ۱٫۱۵۴۵ – C105W1 فولاد ابزار کربنی   Carbon Tool Steels
  • ۱٫۱۶۴۵ – C105W2 فولاد ابزار کربنی – Carbon Tool Steels
  • ۱٫۱۷۳۰ – C45W فولاد ابزار کربنی – Carbon Tool Steels
  • ۱٫۱۷۴۰ – C60W / SK6 فولاد ابزار کربنی  Carbon Tool Steels
  • ۱٫۱۸۳۰ -C85W فولاد ابزار کربنی  Carbon Tool Steels

بهتر است بدانید یکی از محصولات که توسط مجموعه آهن هایپر ارائه می گردد؛ ورق های کربنی می باشد. این ورق ها توسط کارخانجات داخلی و خارجی مطرح و شناخته شده ای تولید شده اند که در صنایع مختلف ساخت و ساز می توان از این ورق ها استفاده کرد.

 با اطمینان خاطر می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ نسبت به تهیه و سفارش انواع ورق های کاربنی اقدام نمایید. توجه داشته باشید در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید می توانید با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید و اطلاعات لازم را به راحتی دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

روش های تولید ورق های فولادی

روش های برش ورق فولادی

انواع ورق های فولادی

https://ahanhyper.com//?p=17775

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *