امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

نقش میلگرد های حرارتی در سقف تیرچه بلوک ها

سقف تیرچه بلوک به سقفی گفته می شود که در اصطلاح نوعی تیرچه همراه با بلوک های سفالی در ساختمان استفاده می شود که از نظر پیشرفت بشر بسیار اهمیت دارد زیرا در گذشته سقف ها از تیر آهن بود و در برابر حرارت واکنش نشان می داد و در اثر آتش سوزی های زیاد سقف ریزش می کرد اما با پیشرفت تکنولوژی و خطا و آزمون باعث کاربرد میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک شده است. در این مقاله قصد داریم بطور تخصصی درمورد نقش میلگرد های حرارتی در سقف تیرچه بلوک ها صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

مقاومت و استحکام سقف از این نظر بیشتر شده و اطمینان بیشتری به سازندگان ساختمان می دهند.که در این نوع سقف های تیرچه بلوکی برای کاهش مقاومت کششی سقف تیرچه بلوک را بتن ریزی می کنند.

کاربرد میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک که این میلگرد یا آرماتور به کمک بتن می آید تا بتواند از این جمع شدگی احتمالی جلوگیری کند و باید دانست میلگرد های حرارتی به تنهایی در سقف تیرچه بلوک مورد استفاده قرار نمی گیرند و مکمل دیگر میلگرد ها هستند.

میلگرد های حرارتی با استفاده از جوش سرد یا مفتول به یکدیگر متصل می شوند و تبدیل به یک میلگرد حرارتی می شوند.کاربرد میلگرد حرارتی درسقف تیرچه بلوک که به صورت عمود در چپ و راست تیرچه قرار گرفته اند که با تنش های بتن سازه دچار افت حرارت می شود و ممکن است انقباض یا انبساطی صورت بگیرد جلوگیری می کند.

این میلگرد های حرارتی جای خاصی در سقف تیرچه بلوک دارند که بالای یک سوم دال بتنی قرار می گیرند که قرار گرفتن میلگرد ها در این جایگاه می تواند دلایلی داشته باشد زیرا قرار گرفتن میلگرد ها باعث می شود از حد اقل کشش بتن جلوگیری شود و ترک های بزرگ بر روی سقف سازه و خود ساختمان ایجاد نشود. فاصله ی هرکدام از این میلگرد ها حدود بیست و پنج سانتی متر است.

بهتر است بدانید که این میلگرد های حرارتی فقط در سقف تیرچه بلوک کارایی ندارند و در حمل یا باربری نیرو های موجود در ساختمان نیز استفاده می شود و می تواند این نیرو های موجود را تقسیم کند.

نقش میلگرد های حرارتی در سقف تیرچه بلوک ها

کاربرد میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک

در ادامه مبحث ” نقش میلگرد های حرارتی در سقف تیرچه بلوک ها ” باید بگوییم که نام دیگر سقف تیرچه بلوک سقف دال می باشد که با استفاده از میلگرد های حرارتی درسقف تیرچه بلوک و  با استفاده از جوش های سرد در کنار هم متصل شده اند.

از مزایا و معایب استفاده و کاربرد میلگرد ها ی حرارتی در سقف تیرچه بلوک می توان اشاره کرد به مقاوم بودن میلگرد های موجود در تیرچه بلوک به دلیل وجود یک دیافگرام در این نوع سازه ها و جلوگیری میلگرد ها از نیرویی که در یک جا جمع شده و به دلیل استحکام بالا از لرزش های موجود در زمین لرزه ها راکاهش می دهد.

برای بستن میلگرد های حرارتی در سقف تیرچه بلوک روش های کاربردی زیادی وجود دارد مانند: روش کرواتی ،میلگرد بندی منظم و روش گره زدن و وجه مشترک در بین این روش ها جوشکاری سرداست  تا میلگرد ها کنار هم به صورت منظم اتصال پیدا کنند.

 اما باید دانست در میلگرد بندی منظم نمی توان از جوشکاری سرد استفاده کرد زیرا در این نوع بستن میلگرد های حرارتی به دلیل فشار یا ضربه ممکن است بشکنند و استحکام کششی  کاهش پیدا کند. در روش بستن میلگرد های حرارتی روی تیرچه بلوک با استفاده از روش ضربدری ابتدا دو میلگرد حرارتی را روی هم قرار می دهند سپس مفتول را به صورت ضربدری دور میلگرد می پیچند و به وسیله ی انبردست موجود سیم مفتول را محکم می کنند.

روش بستن از کنار میلگرد های حرارتی در سقف تیرچه بلوک که پس از قرار گرفتن میلگرد ها در کنار هم سیم مفتول را از میلگرد پایینی رد کرده سپس از کنار میلگرد بالایی عبور می دهند و در آخر نیز انتهای دو میلگرد حرارتی را به یکدیگر وصل کرده که این روش به روش کرواتی نیز معروف است.

نقش میلگرد های حرارتی در سقف تیرچه بلوک ها

با توجه به اینکه بتن ها در ساعات اولیه بعد از بتن ریزی دچار انقباض ها و انبساط هایی می شوند برای جلوگیری از شکستن بتن بهتر است میلگرد های حرارتی در سقف تیرچه بلوک استفاده شود و در صورتی که از این نوع میلگرد های حرارتی استفاده نشود موجب ترک خوردگی درسازه ی ساختمان شود و در هنگام وقوع زلزله به خصوص در مناطق زلزله خیز ممکن است سقف تیرچه بلوک دچار شکستگی و ریزش شود.

 

کاربرد میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک

 

سخن پایانی

استفاده از میلگرد حرارتی در سقف های تیرچه بلوکی باعث ایجاد استحکام سقف می شود و از انقباض و انبساط احتمالی جلوگیری می کند. برای استفاده از میلگرد های حرارتی در سقف تیرچه بلوکی و بستن آن ها روش های زیادی مثل : گره زدن، میلگرد بندی منظم نیز وجود دارد ولی بعضی از افراد یا متخصصان به جای استفاده از میلگرد حرارتی از فوم های فلزی یا روان کننده ها استفاده می کنند که استفاده  از این روش ها برای ساختمان های بزرگ توصیه نمی شود.

شما خریدار  عزیز می توانید جهت تهیه کلیه مقاطع فولادی و اطلاع از قیمت آنها و نیز بررسی قیمت میلگرد در سایزهای مختلف از قبیل قیمت میلگرد22در تهران، قیمت میلگرد a4 و قیمت میلگرد10در تهران به وب سایت https://ahanhyper.com/ مراجعه کرده و محصول مدنظر خود را با قیمت مناسب و کیفیت بالا تهیه نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

بررسی تیرچه بتنی و انواع آن

https://ahanhyper.com//?p=19672

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *