امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه اتصال تیرچه به تیرآهن

در ساختمان سازی از مصالح زیادی چون تیرچه و تیرآهن استفاده می شود. در این مبحث قصد داریم به بررسی نحوه اتصال تیرچه به تیرآهن بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

در ابتدای مبحث نحوه اتصال تیرچه به تیرآهن اول بابد با مفهوم تیرچه آشنا شوید. تیرچه قطعه ای پیش ساخته است که به طور افقی بین ستون ها، دیوارها و یا تیرهای ساختمان قرار می گیرد. در واقع تیرچه نوعی از تیر است که فواصل کوتاهی را پوشش می‌دهد. تیرچه در یک سری موازی روی تیرها یا دیوارهای باربر قرار گرفته و توسط آویز تیرچه یا لنگرها به آن ها وصل می شوند. تیرچه ها بر اساس کاربردی که دارند؛ از آن در ساختمان سازی استفاده می شود.

انواع تیرچه

با توجه به مبحث نحوه اتصال تیرچه به تیرآهن باید ذکر شود تیرچه در انواع مختلف موجود است. می توان تیرچه را به دسته های زیر تقسیم کرد:

تیرچه بتنی: پیچ بتنی یکی از انواع تیرچه است که از میلگرد و بتن به صورت پیش ساخته در ساختمان سازی استفاده می شود. این تیرچه کاربردهای فراوانی در صنعت ساختمان سازی دارد. استفاده از تیرچه بتنی ساخت ساختمان ها و برج‌های مرتفع را به آسانی فراهم کرده است. این نوع تیرچه به دو دسته تیرچه خرپایی و تیرچه از پیش تنیده تقسیم می شود.

تیرچه فلزی: این تیرچه از ورق فولادی و نبشی ساخته شده است که به تیرچه کرومیت معروف است. این تیرچه از نظر ساختاری به سه قسمت تحتانی، میانی و فوقانی تقسیم می شود. این تیرچه با توجه به ساختاری که دارد در ساختمان سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تیرچه سفالی: در ادامه مبحث نحوه اتصال تیرچه به تیرآهن باید ذکر شود یکی از انواع تیرچه ها تیرچه سفالی است. در تیرچه سفالی میلگرد ها در قالب سفالی خود قرار گرفته و بعد بتن ریزی انجام می شود. این تیرچه از آرماتور فوقانی و چند آرماتور تحتانی تشکیل شده است که به وسیله میلگردهای خم شده به هم متصل شده اند. در سقف تیرچه بلوک از تیرچه سفالی بسیار استفاده می شود.

 

انواع تیرچه

 

تیرچه صنعتی: در تولید تیرچه صنعتی خرپایی آن توسط جوشکاری نقطه ای تولید می گردد. این تیرچه ساختار متفاوتی نسبت به انواع دیگر تیرچه دارد. همچنین این تیرچه مزایای زیادی چون استحکام بالا، کیفیت، عدم وجود نقص و… دارد که برای ساخت سقف از آن استفاده می شود.

تیرچه ترانزیت: تیرچه ترانزیت یک تیرچه فولادی است که وزن سقف را تا قبل از محکم شدن بتن به خوبی تحمل می کند. در زمان ساخت این تیرچه تیرها به صورت T ایجاد می شوند. در مکان هایی که دهانه های بلند و نامنظم دارند از این تیرچه استفاده می شود.

آشنایی با نحوه اتصال تیرچه به تیرآهن

نحوه اتصال تیرچه به تیرآهن بدین شکل است که تعدادی تیرT  شکل به صورت موازی کنار هم قرار می گیرند. بتن درجا در بالای سقف قرار گرفته و باعث وصل شدن تیرچه ها به یکدیگر می شود. تیرچه های بدون فندوله و فندوله دار در تیرچه بلوکی مورد استفاده قرار می گیرند. با ریختن بتن روی تیرچه ها اجزای سقف تیرچه بلوک یکدست می شوند. ابتدا تیرچه ها را روی پل های اصلی در تراز های مشخص کارگزاری کرده سپس فاصله بین تیرچه ها به وسیله بلوک های توخالی پر شوند.

سپس نصب میلگرد انجام شده و بعد بتن ریزی دال سقف انجام شود. در این مرحله بعدی شمع بندی که همان ایجاد تکیه گاه موقت است؛ انجام می‌شود. در ادامه مبحث نحوه اتصال تیرچه به تیرآهن باید ذکر شود وقتی تیرچه ها و بلوک ها بین تکیه گاه اصلی قرار گرفتند؛ شمع بندی و قالب بندی انجام می شود. شمع بندی به وسیله چهار تراش که به صورت عمود بر تیرچه هستند صورت گرفته و در قالب بندی آماتورهای اصلی تیرچه به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر با تیرهای اصلی دیگر می شوند.

نکات مهم در اتصال تیرچه به تیرآهن

بهتر است بدانید در نحوه اتصال تیرچه به تیرآهن باید به نکاتی توجه شود. قبل از اتصال تیرچه به تیرآهن باید به مواردی چون تیغ بندی روی سقف ها، محل طره ها، محل عبور لوله های بخاری توجه شود. همچنین نوع میلگردی که برای اتصال استفاده می شود؛ نیز باید به دقت بررسی شود. بررسی سطح جوش ها و کنترل کیفیت ظاهری تیرچه در اجرای سقف تیرچه مهم است.

رعایت استانداردهای لازم برای اتصال تیرچه به تیر با میلگرد مهم ترین بخش است. برای این اتصال می توان ار میلگرد اتکا استفاده کرد؛ زیرا فضای میان تیرها و تیرچه را پر می کند.

 

اتصال تیرچه به تیرآهن

 

محل اتصال تیرچه به تیرآهن

در نحوه اتصال تیرچه به تیرآهن باید به محل اتصال توجه شود. قبل از اتصال حتماً محل اتصال را از نظر اختلاف سطح سقف و ساختمان و در نظر گرفتن در بازشو بررسی کنید. در هر طرف تیرچه حداقل ۵ سانتیمتر برای جوش در نظر گرفته شود. در برخی موارد برای اتصال میلگرد تیرچه به تیر باید از تکیه گاه مناسب استفاده کرد.

برای اتصال تیرچه به تیر و میلگرد های به کار رفته در آن باید موارد مختلفی به دقت مورد بررسی قرار گیرند. برای مثال در سازه بتنی برای اتصال تیرچه و میلگرد به کار رفته در آن با تیرهای بتنی باید بال تحتانی تیرچه روی قالب کار رفته در زیر قرار گیرد.

میلگرد مناسب برای اتصال تیرچه به تیر آهن

در نحوه اتصال تیرچه به تیر آهن باید میلگرد مناسبی را انتخاب کرد. میلگرد ها در اشکال گوناگون و با استانداردهای مختلف طراحی و تولید می‌شوند. میلگرد اتکا با توجه به استانداردهای به کار رفته در آن گزینه مناسبی برای این کار است. میلگرد اتکا کیفیت بالایی داشته و استحکام و مقاومت سازه را چند برابر بیشتر می کند. همچنین بهتر است بدانید که این میلگرد از ارتعاشات جلوگیری می کند.

با توجه به کاهش شدید مقدار خیز سقف میلگرد مقاوم سازی را به خوبی انجام می دهد. به طور کلی مهمترین عامل برای اجرای سقف تیرچه بلوک جلوگیری از ارتعاش با کاهش خیز سقف می باشد.

 

میلگرد مناسب برای اتصال تیرچه به تیر آهن

 

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

تیرآهن و تیرچه و میلگرد همان طور که ذکر از جمله پرکاربردترین و پراستفاده ترین محصولات فولادی برای ساخت و ساز می باشد. برخی از میلگرد های موجود در بازار می توان به میلگرد ظفر بناب، میلگرد نیشابور، میلگرد تیکمه داش و … اشاره کرد. شما مخاطبان گرامی برای سفارش و تهیه این محصولات می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

نحوه اتصال دو تیرآهن به هم

نحوه اتصال تیرآهن به ستون بتنی

https://ahanhyper.com//?p=38585

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *