امروز : شنبه 20 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه اتصال تیرآهن در سازه‌های فولادی چگونه است؟

سازه فولادی به مجموعه از اعضای فولادی مثل تیرها و ستون های فولادی می گویند که با اتصالات و جزئیات زیادی به هم اتصال داده می شوند و یک سازه یکپارچه را تشکیل خواهند داد. اما نحوه اتصال تیرآهن در سازه های فولادی چگونه است؟ باید بدانید که زمانی که هدف یکپارچگی اعضا در سازه های فولادی باشد نقش اتصالات بیشتر مشاهده می شود. در سازه های فولادی تیرها و ستون‌ها به محافظه‌کارانه تولید شده باشد در صورت عدم طراحی و اجرای مناسب اتصالات ساختمان در برابر نیروهای مختلف مثل نیروهای قائم و جانبی ایمنی کافی نخواهد داشت.

 در این مقاله از سری مقالات اهن هایپر قصد داریم به سوال نحوه اتصال تیرآهن در سازه های فولادی چگونه است؟ بپردازیم. با ما همراه باشید.

 اتصالات در سازه فولادی

برای پاسخ به سوال نحوه اتصال تیرآهن در سازه‌های فولادی چگونه است؟ ابتدا شما را با اتصالات در سازه فولادی آشنا می کنیم. توجه داشته باشید برای وصل کردن یک یا چند قطعه در سازه های فولادی نیاز به قطعه رابط می باشد. برای اینکه بتوانید دو قطعه را به یکدیگر اتصال دهید اتصالات رابطه لازم می باشد.

 

 اتصالات در سازه فولادی

 

اتصالات در ساختمان های فولادی در واقع اعضا و قسمت های مختلف سازه تیرآهن و ستون را به یکدیگر اتصال می دهد و نیروها را بین اعضا تقسیم بندی خواهد کرد. توجه داشته باشید که یک اتصال مانند سایر قسمت های ساختمان در هنگام انتقال نیرو از خود تغییر شکل نشان خواهد داد.

انواع اتصالات سازه های فولادی

در ادامه مبحث نحوه اتصال تیرآهن در سازه‌های فولادی چگونه است؟ انواع اتصالات را برای شما عزیزان بیان می‌کنیم تا با آن ها آشنا شوید.

اتصالات گیردار

اتصال گیردار معمولاً به اتصالی گفته می‌شود که کاملاً صلب است. در هیچ یک از جهات X , Y , Z اجازه حرکت برای تیر متصل به ستون وجود ندارد و تنها ممان یا لنگر در آن ایجاد خواهد شد. همانطور که از اسم اتصال گیردار پیداست باید دارای گیرداری کامل باشد که معمولاً توسط ورق زیر سری به عنوان نشیمن و روسری و یا در صورت لزوم ورق نبشی جان ایجاد خواهد شد.

همچنین بهتر است این نوع اتصال را می‌توان به صورت فلنجی توسط ورق اسپلاتس به صورت پیچ و مهره یا مستقیم توسط جوش نیز اجرا و انجام داد.

اتصالات مفصلی

در ادامه مبحث نحوه اتصال تیرآهن در سازه‌های فولادی چگونه است؟ باید ذکر کنیم که اتصال مفصلی یکی از انواع اتصالات می باشد که در دو جهت X , Y مانع حرکت عضو خواهد شد و مامان یا لنگر را نیز منتقل می کند. فقط بالا و پایین اتصال توسط گوش به ستون ها اتصال داده می شود. اتصال مفصلی دارای یک نشیمن بوده و در صورت نیاز دارای ورق نبشی جان نیز می باشد.

اتصالات بادبندها

یکی از اعضای مهم اسکلت سازه فولادی؛ بادبند ها می باشند. وظیفه بادبندها تحمل و انتقال نیروهای جانبی می باشد جانبی مثل نیروی زلزله و باید به سازه وارد نشود بادبندها عملکرد خود را نشان نخواهند داد. توجه به ابعاد جوش، ضخامت ورق، اتصال بادبند ها، اندازه، انتخاب بادبندها و هم محور بودن در یک نقطه بعد از اتصال و … از جمله نکات مهمی می باشد که باید به آن توجه کنید.

 

انواع اتصالات سازه های فولادی

 

اتصال ستون به صفحه ستون

در ادامه مبحث نحوه اتصال تیرآهن در سازه‌های فولادی چگونه است؟ باید ذکر کنیم یکی از راه های اتصال تیر آهن به صفحه ستون می باشد. همه اتصالات سازهای دیگر می‌تواند به صورت گیردار و همچنین به صورت مفصل اجرا شود. تفاوت این دو این است که اگر اتصال به صورت گیردار انجام شود باید در جهت گیری از سخت کننده استفاده نمایید. ولی اتصالات مفصلی و سخت کننده نیازی ندارد و تنها ستون توسط نبشی به صفحه ستون اتصال خواهد داد.

اتصال تیر آهن در سازه فولادی

با توجه به مبحث نحوه اتصال تیرآهن در سازه‌های فولادی چگونه است؟ باید ذکر کنیم که طراحی اتصال برای تیرآهن بر اساس استاندارد BS EN ۱۹۹۳-۱-۸ انجام می شود. بر اساس این استاندارد مفاصل اسم پیچی باید بتوانند نیرو‌های داخلی را به راحتی انتقال دهند و هیچگونه گشتاوری ایجاد نشود. چرا که امکان دارد برای اعضا ساختارهای تیرآهن تاثیرگذار باشد.

 همچنین باید توانایی پذیرش چرخش را از اتصال تحت بارهای طراحی را داشته باشد. باید برای قسمت هایی از تیراهن که در طراحی عضو در نظر گرفته می شود بتواند جهت فراهم کردن مقاومت خطی اقدام کند. همچنین نیروی لازم را برای رفع الزامات یکپارچگی ساختاری داشته باشد.

 

اتصال تیر آهن در سازه فولادی

 

 نشان دهنده این است که تمام اتصالات تیرآهن باید توسط سختی طبقه بندی شبکه برای تجزیه و تحلیل جامعه کششی مناسب می باشد. بهتر است بدانید عامل مقاومت مناسب برای تزیین و تغییر جامعه پلاستیکی و سختی می‌باشد. هر دو عامل مقاومت و سختی برای تجزیه و تحلیل جامع الاستیک – پلاستیک مناسب می باشد.

یکپارچه کردن ساختار سازه با تیرآهن

در ادامه مبحث نحوه اتصال تیرآهن در سازه‌های فولادی چگونه است؟ باید ذکر کنیم که ساختمان ها باید طبق مقررات ملی ساختمان به گونه‌ای طراحی شود که از فروپاشی غیر مستقیم آن جلوگیری به عمل آید. به طور معمول از طراحی مفاصل تیراهن در یک قاب فولادی برای کنترل نیروهای مفاصل استفاده خواهد شد. الزامات مربوط به کلاس ساختمان با مقدار نیروی اتصال و بقیه طراحی شده به طور کلی کمتر ۷۵ نیوتون نیست و معمولا به طور قابل توجهی بالاتر خواهد شد.

اتصال تیر آهن به صورت وصله ای

در ادامه مبحث نحوه اتصال تیرآهن در سازه‌های فولادی چگونه است؟ باید ذکر کنیم که یکی از روش های اتصال تیر آهن به صورت وصله می باشد. اتصالات ستون در ساخت و ساز چند طبقه لازم می باشد که بتواند قدرت و تداوم سختی در هر دو محور ستون‌ها را فراهم کند. بهتر است بدانید تقسیم بندی‌های وصله ای در تیرآهن معمولاً در هر دو یا سه طبقه باید ارائه شود.

 حدود ۶۰۰ میلی متر از سطح کف را درگیر می‌کند و باعث می‌شود تا طول مناسب برای ساخت حمل و نصب و دسترسی آسان از طبقه مجاور برای پیچ کردن فراهم خواهد شد. ارائه اتصالات در هر سه طبقه به نزد مقرون به صرفه می باشد چرا که صرفه جویی در مواد ستون به طور کلی به مراتب بیشتر از هزینه های محرک زیاد و ساخت و نصب وصله های بین ستون ها می باشد.

در این مقاله برای شما باعث کنندگان گرامی نحوه اتصال تیرآهن در سازه‌های فولادی چگونه است؟ را مورد بررسی قرار دادیم. با توجه به این اطلاعات برای اتصالات می توانید از آن بهره مند شوید. مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع اهن الات و محصولات فولادی می باشد که می توان به انواع میلگرد، انواع تیرآهن، ناودانی و نبشی، انواع پروفیل های ساختمانی و … اشاره کرد.

 توجه داشته باشید تمامی محصولات در سایز ها و انواع مختلف موجود است که با توجه به نیاز خود می توانید از نوع مناسب آن بهره مند شوید. جهت تهیه و خرید محصولات فولادی کافیست به وبسایت https://ahanhyper.com مراجعه نمایید و این محصولات را با کیفیت بالا تهیه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

نحوه اتصال دو تیرآهن به هم

نحوه اتصال تیرچه به تیرآهن

نحوه اتصال تیرآهن به ستون بتنی

https://ahanhyper.com//?p=25325

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *