امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

میلگرد ادکا چیست؟

 امروزه مقاومت و استحکام سازه در ساخت و ساز حرف اول را می زند و همه پیمانکاران و کارفرمایان به دنبال استحکام بنا می باشند. چون علاوه بر ایمنی باعث می شود هزینه های تخریب احتمالی کاهش یابد. میلگرد ادکا نقش بسزایی در مقاومت و استحکام سازه دارد. این نوع میلگرد یکی از آرماتورهایی است که مقاومت بالا دارد. در این‌ مطلب قصد داریم مبحث میلگرد ادکا چیست؟ را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

معرفی میلگرد ادکا

با توجه به مبحث میلگرد ادکا چیست؟ باید ذکر کنیم که این نوع میلگرد یکی از پرکاربردترین آرماتورهایی است که در سقف های تیرچه بلوکی استفاده می شود. در محل اتصال تیر سقف به تیرچه آرماتوری نصب می شود که به آن میلگرد ادکا می گویند. در نظر داشته باشید که برای رفع مشکل نشیمن تیرچه سقف از این میلگرد استفاده می شود.

 

میلگرد ادکا چیست

 

تیرچه ها روی بال پایین تیر سقف قرار دارند و گاهی فضای کافی برای نشیمن آن ها وجود ندارد و سبب می شود که هنگام بتن ریزی تیرچه از جای خود خارج شود. برای حل این مشکل تیرچه را به بال زیرین جوش زده و دو قطعه فولادی را به وسیله میلگرد ادکا به هم وصل می کنند. بدون میلگرد ادکا نمی توان سازه مقاوم در برابر زلزله ساخت. در ادامه مبحث میلگرد ادکا چیست؟ باید ذکر شود که این میلگرد به علت استحکام بالایی که دارد؛ برای تقویت مقاومت برشی و اتصال تیرچه به تیر مورد استقاده قرار می گیرد.

حالت میلگرد ادکا

در ادامه مبحث میلگرد ادکا چیست؟ باید بدانید که میلگردهای ادکا شکل های مختلفی داشته و به همین علت کاربردهای فراوانی در سقف تیرچه بلوک دارد. این میلگردها به شکل z کشیده می باشد و از لیز خوردن تیرچه روی تیر جلوگیری کرده و مقاومت برشی آن را زیاد می کند.

ویژگی ها و مزایای میلگرد ادکا

در ادامه مبحث میلگرد ادکا چیست؟ باید ذکر کنیم میلگرد ادکا از مزایا و ویژگی های زیادی برخوردار است که در زیر به برخی از آن ها اشاره شده است:

  • قابلیت قرار گرفتن روی هر نوع تیرچه را دارد.
  • جلوگیری از ترک خوردن سقف و افزایش استحکام و مقاومت آن می شود.
  • قابلیت خم شدن تا ۱۸۰ درجه را دارد.
  • باعث جلوگیری از هم گسیختگی سازه
  • از خراب شدن سقف در زمان زلزله جلوگیری می کند.
  • کاهش خیز سقف
  • کاهش دامنه ارتعاشات در سقف
  • کم کردن فشار وارده به میلگردهای کششی

مزایای میلگرد ادکا

نکات مهم در اجرای میلگرد ادکا

با توجه به مبحث میلگرد ادکا چیست؟ باید ذکر کنیم در زمان نصب میلگرد ادکا حتما نکاتی را مد نظر قرار دهید تا این نوع میلگرد ها به درستی اجرا شوند. در ادامه برخی از این نکات را که باید مورد توجه قرار دهید، بیان می کنیم:

  1. موقع نصب حداقل ۱۲ سانتی متر از میلگرد ادکا وارد تکیه گاه شود. در غیر این صورت میلگرد ادکا باید با میلگرد کششی سطح مقطع مساوی داشته باشد و طول پوشش در قسمت انتهای تیرچه کامل باشد‌.
  2. میلگرد ادکا در شکل ها و انواع مختلفی ساخته می شود و هر یک کاربردهای مخصوصی دارند. بنابراین توجه کنید در زمان نصب هر قطعه در جای درست خود قرار گرفته و استفاده شود.
  3. زمانی که در دو طرف تیر از تیرچه های هم راستا استفاده شده باشد؛ باید از میلگرد ادکا دو طرفه استفاده شود.
  4. با توجه به زیرساختار آرماتوربندی سازه و متناسب با شرایط یکی از انواع میلگرد ادکا را انتخاب کنید.
  5. حتما قطعات را از جای معتبر و طبق نظر متخصصان تهیه کنید.
  6. حتما طبق استانداردها و اصول نصب را انجام دهید تا به مشکل نخورید.
  7. در ادامه مبحث میلگرد ادکا چیست؟ باید ذکر کنیم یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه شود؛ این است که چون میلگرد ادکا درون تیرچه قرار گرفته می شود باید ارتفاع میلگرد ( به صورت پشت به پشت) برابر اندازه داخلی تیرچه باشد.

میلگرد ادکا در سقف کرومیت

با توجه به مبحث میلگرد ادکا چیست؟ باید ذکر کنیم که برای تیرچه با پاشنه بتنی معمولا از میلگرد ادکا استفاده می شود. تیرچه کرومیت به آسانی به تیرهای فلزی جوش داده شده و باعث تقویت برش تیرچه می‌شود. ولی اگر از تیرچه پاشنه بتنی در اسکلت فلزی استفاده کنید؛ برای بالا بردن مقاومت برشی در نقطه اتصال تیر به تیرچه باید از میلگرد ادکا استفاده کرد. در این صورت می‌توان قسمت اتصال میلگرد ادکا و تیر فلزی را جوش داده و قسمتی که در تیرچه است توسط قلاب مهار شود.

 

قیمت میلگرد ادکا

 

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

امروزه ساخت و ساز بسیار گسترش پیدا کرده است؛ به همین خاطر فروشگاه های بسیاری هستند که جهت فروش و عرضه انواع محصولات فولادی فعالیت دارند. برخی از پر کاربردترین مصالح فولادی در ساخت و ساز عبارتند از: تیرآهن ۱۲، تیراهن ۱۴، آهن ۱۶، اهن 18، تیر اهن ۲۰، تیرآهن ۲۲، تیرآهن ۲۴، تیرآهن ۲۷ و تیرآهن ۳۰، انواع ورق فولادی، ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق ابعادی و … می باشد. شما مخاطبان گرامی می توانید انواع محصولات فولادی را با کیفیت بالا و در ابعاد و انواع مختلف از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  تهیه نمایید.

در صورتی که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید کافیست از طریق پل های ارتباطی با کارشناسان فروش مجموعه آهن هایپر در تماس باشید. توجه داشته باشید که این مجموعه همواره در تلاش است تا محصولاتی عرضه کند که توسط برترین تولیدکنندگان ساخته و تولید شده باشد. پس با اطمینان از کیفیت و مرغوب بودن محصول جهت سفارش آن اقدام نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

میلگرد کلاف یا کلاف عرضی چیست؟

میلگرد ادکا و ممان منفی چه تفاوتی دارند؟

https://ahanhyper.com//?p=36016

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *