امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

میلگرد ادکا و ممان منفی چه تفاوتی دارند؟

سوال این است که میلگرد ادکا و ممان منفی چه تفاوتی دارند؟ از جمله تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی می توان به ظاهرا آنها اشاره کرد. میلگرد ادکا و میلگرد ممان منفی از نظر ظاهر شبیه به یکدیگر نیستند و تفاوت های زیادی دارند. میلگرد ادکا دارای ظاهری عصا شکل بوده، اما میلگرد ممان شبیه به شکل گردن اردک است.

همچنین باید اشاره کنیم که دو میلگرد از لحاظ وظایف با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند. به عنوان مثال میلگرد ادکا وظیفه تامین ظرفیت برش را داشته، اما میلگرد ممان منفی وظیفه ی ظرفیت خمشی منفی را دارد.

میلگرد ممان منفی وظیفه دارد که از ترک برداشتن سقف در محل تیرهای حمال جلوگیری کند و بار وارد شده به میلگردهای کششی اصلی را کاهش دهد. از طرف دیگر تاثیر زیادی در عدم فروپاشی کامل سقف دارد. به علاوه موجب کم شدن دامنه ارتعاش می شود. 

 

میلگرد ادکا و ممان منفی چه تفاوتی دارند؟

 

میلگرد ادکا چیست؟

در حقیقت در زبان روسی ادکا به معنی اردک است و به این دلیل به این میلگردها، میلگردهای ادکا می گویند که شباهت زیادی به گردن اردک دارند، اما این سازه ها کاربرد بسیار زیادی داشته و از آرماتورهای پرکاربرد هستند که در سقف های تیرچه بلوک مورد استفاده قرار می گیرند.

تیرچه ها در درون آرماتورهای تیر بتنی قرار گرفته، البته احتمال دارد که بر روی بال پایینی تیر فولادی قرار داشته باشند، به همین دلیل ممکن است که نشیمن تیرچه کافی نباشد، لذا در این حالت ممکن است، تیرچه ها در حین اجرا در روند برای کاهش احتمال در رفتن تیرچه ها در حین اجرا، از آرماتورهایی، به نام میلگردهای ادکا استفاده می کنند.

این میلگردها در محل رسیدن تیرچه ها به تیر مورد استفاده قرار گرفته و بر اساس ضوابط و آیین نامه ها بر روی اینگونه آرماتورها برش یا خم، انجام می گیرد.

میلگرد ممان منفی چیست؟

دال بتنی سقفی به صورت یکپارچه است و به همین دلیل قسمتی لنگر منفی در داخل آن ها وجود دارد و برای افزایش تحمل آنها از میلگرد های ممان منفی استفاده می کنند. از میلگردها با قطر ۸ یا ۱۰ و ۱۲ و در بعضی موارد قطر ۱۴ برای تحمل لنگر ها استفاده می شود و از این میلگردها در بین دو دهانه و در قسمت های بالای دال بتنی سخت مورد استفاده قرار می گیرند.

در این صورت باعث می شود تا نیروی کششی که از لنگر منفی حاصل می شود در قسمت بالای دال خنثی شود. از آن جا که از این آماتور برای تحمل میلگرد منفی استفاده می کنند لذا به آن میلگرد ممان منفی می گویند. دیافراگرام سازه یا همان سقف به صورت یکپارچه اجرا می شود.

نکته های اجرای ادکا و ممان منفی

از میلگرد ادکا برای جلوگیری از ترک برشی استفاده کرده و نوعی میلگرد تقویت برشی است. برای جلوگیری از ایجاد ترک از دو روش استفاده می کنند. روش اول، میلگرد کششی به داخل تکیه گاه ادامه پیدا می کند و اندازه آن ۱۲ سانتی متر است. در روش دوم، قسمت آخر تیرچه میلگرد اتکا را با یک سطح مقطع که با میلگرد کششی برابر است نصب می کنند.

توجه داشته باشید که برای نصب میلگرد ممان و منفی باید وسط دهانه ۱۵ درصد لنگر خمشی را محاسبه کرده و در جایگاه تکیه گاه آن را تعبیه کنید. اما اگر تکیه گاه میانی باشد محاسبه آن فرق می کند و باید برای محاسبه ، آن را برحسب بیشترین میزان لنگر خمشی دهانه های دو طرف انجام دهید. معمولاً برای طراحی کردن تیرچه ها، تیرچه ها را با دو سر مفصل حساب می کنند . توجه داشته باشید که استفاده از میلگرد ممان منفی بسیار مهم است.

همه چیز درباره میلگرد ادکا

در قسمت قبل در مورد این سوال که میلگرد ادکا و ممان منفی چه تفاوتی دارند؟ صحبت کردیم. در حقیقت میلگرد ادکا یک آماتور بوده که در سقف تیرچه بلوک مورد استفاده قرار می گیرد. تیرچه ها بر روی آماتور های بتنی قرار می گیرند یا ممکن است بر روی بالهای پایینی قرار داشته باشند.

به همین دلیل است که در بعضی مواقع تیرچه ها فضای کافی ندارند . این عمل موجب می شود تا تیرچه ها در هنگام عملیات و کار در روند. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی از میلگردهایی، به نام میلگردهای ادکا استفاده می شود. محل نصب این میلگرد ها محل اتصال تیرچه به تیر است. در کنار جوش تیرچه و بال پایینی متصل می شود.

این میلگرد ها تا ۱۸۰ درجه قابلیت خم شدن دارند. استفاده از میلگرد باعث می شود تا سقف استحکام بیشتری پیدا کرده و ترک نخورد . این میلگرد دامنه ی ارتعاشات را کاهش می دهد.

 

میلگرد ادکا

 

همه چیز درباره میلگرد ممان منفی

در جواب این سوال که میلگرد ادکا و ممان منفی چه تفاوتی دارند؟ اشاره کردیم که این میلگرد ها از لحاظ شکل با هم متفاوت هستند. میلگرد ممان در عملیات آرماتور بندی سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد. تیرچه ها در تیرهای سقف تیرچه بلوک به صورت ساده متصل هستند و به همین دلیل لازم است تا آماتور منفی وجود داشته باشد.

آماتور منفی یک درصد مجاز را برای تکیه گاه تامین می کند و تاثیر زیادی در سقف های تیرچه بلوک دارد. بعد از اینکه قطر و طول میلگرد منفی تیرچه مشخص شد از میلگردهای ممان منفی استفاده کرده و آنها را بر روی میلگرد فوقانی تیرچه می بندند، البته این کار را با استفاده از سیم آرماتور بندی انجام می دهند در این صورت باعث می شود تا در عملیات بتن ریزی میلگرد ممان منفی از روی میلگرد فوقانی جدا نشود. میلگرد ممان بر روی تیرچه های اطراف بسته می شود.

سخن پایانی

از جمله سوالات این است که میلگرد ادکا و ممان منفی چه تفاوتی دارند؟ از تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی می توان به شکل ظاهری آنها اشاره کرد چرا که میلگرد ادکا دارای ظاهری عصا مانند بوده، اما شکل میلگرد ممان منفی شبیه گردن اردک است. البته از دیگر تفاوت های آنها می توان به تفاوت در وظایف آنها اشاره کرد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

طبقه بندی فولاد میلگرد

چه میلگردی بخریم که دیرتر زنگ بزند؟

https://ahanhyper.com//?p=19094

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *