امروز : دوشنبه 15 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

چه میلگردی بخریم که دیرتر زنگ بزند؟

یکی از معمول ترین مشکلاتی که سازندگان با آن روبرو هستند، زنگ زدگی میلگردهای به کار رفته در پروژه ساختمانی آن هاست.

متأسفانه برخی از این تولیدات به محض اولین تماس خود با رطوبت سطحی، در کمترین زمان دچار اکسایش خواهند شد. این در حالی است که یک میلگرد تولید شده به روش اصولی با مرغوب ترین متریال، تا ماه ها چنین واکنشی را از خود نشان نخواهد داد.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را نسبت به خرید میلگردهایی که دیرتر دچار زنگ زدگی خواهند شد، راهنمایی کنیم.

چه میلگردی بخریم که دیرتر زنگ بزند؟

ابتدا بایستی شما را با انواع طبقه بندی های رایجی که برای میلگردهای فولادی در سطح جهان معرفی شده اند، آشنا سازیم. این طبقه بندی و توضیحات ذیل هر یک از آن ها، بی شک کمک شایانی در انتخاب مقاوم ترین نوع میلگرد در برابر عوامل زنگ زدگی به ما خواهد نمود.

 

چه میلگردی بخریم که دیرتر زنگ بزند؟

 

طبقه بندی مقاومت ساختاری میلگردها

دسته بندی که در ادامه به آن پرداخته ایم، به دسته بندی استاندارد جهانی نیز معروف است و تشابه زیادی با استاندارد اجرایی در روسیه دارد. جالب است بدانید در کشور ما نیز طبق همین استاندارد به تولید میلگرد پرداخته می شود:

  • دسته اول (A1)

در این استاندارد که به استاندارد S240 نیز معروف است، میلگردهای کاملاً ساده و صیقلی شامل میلگرد شماره 8 و 10 که به سبب انعطاف پذیری بالای خود در جوشکاری و خم کاری استفاده می شوند، جای می گیرند.

علت اصلی انعطاف بالای این میلگردها، وجود کربن به مقادیر کم است، لذا طبیعتاً خیلی زودتر دچار زنگ زدگی خواهند شد.

  • دسته دوم (A2)

میلگردهای دارای استاندارد S340، به لحاظ مقاومت و خمش پذیری به عنوان میلگردهای میان رده شناخته می شوند. این دسته شامل میلگردهای مارپیچی یا فنری می شود که و طرح آن بدون قطع شدگی از ابتدا تا انتهای میلگرد را شامل می شود.

میلگردهای آج دار از نوع جناغی، در این طبقه که تحت عنوان استاندارد S400 نیز شناخته می شود، قرار داشته و تقریباً عنوان پرکاربردترین آرماتور بندها در ساختمان سازی را از آن خود نموده اند.

می توان گفت که میزان زنگ زدگی این آرماتورها از نوع اول کمتر، اما نسبت به مورد بعدی دسته بندی جهانی، بیشتر می باشد.

  • دسته سوم (A3)

میلگردهای پرکربن (حدوداً 25 درصد) که در این دسته جای می گیرند، در استحکام فیزیکی و شیمیایی، تقریباً بی رقیب هستند و در عین حال از هزینه مناسبی برخوردارند. بدین ترتیب در پروژه های ساخت و ساز، حرف اول را خواهند زد.

شکل میلگردهای دسته سوم که به استاندارد S500 نیز معروف است، دوکی بوده و میزان کشش و تسلیمشان نیز 2400 تا 3600 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.

کدام نوع از میلگردها دیرتر زنگ می زند؟

جدا از دسته بندی اصلی که در بالا عنوان نمودیم، میلگردها براساس متریال به کار رفته شده در ساختارشان، به موارد زیر تقسیم شده و طبیعتاً وجود این افزودنی ها، میزان زنگ زدگی هر یک را متغیر ساخته اند:

  • میلگرد اروپائی

معادل این میلگردها در دسته اول استاندارد جهانی وجود دارند. میلگردهای بدون آج اروپایی، در پروژه هایی که بیشتر به قطعات میلگردی دارای خاصیت خمشی نیاز دارند، استفاده می شوند، اما به طور کلی نبایست به عنوان میلگردهای ضد رنگ روی آن ها حساب کرد.

  • میلگرد پرکربن

شما اکنون در حال آشنایی با میلگردی کاملاً ضد زنگ هستید! این میلگردها که به دلیل میزان بالای کربن به رنگ سیاه در آمده اند، ممکن است به ندرت زنگ بزنند اما در عوض ترد و شکننده اند.

  • میلگرد فایبرگلاس پلیمر

اگر به دنبال میلگردی هستید که می خواهید دیر زنگ بزند، پیشنهاد می کنیم تا استفاده از میلگرد فایبرگلاس پلیمر را نیز مد نظر قرار دهید.

  • میلگرد پوشش داده شده با اپوکسی

قیمت بالای این میلگردها، نشان از عملکرد بسیار منحصر به فردشان در برابر اکسیدگی دارد. پس آن ها نیز در پروژه های در حال اجرا در مرطوب ترین موقعیت ها، ایده آل واقع می شوند.

گالوانیزه و استینلس استیل، دیرزنگ ترین میلگردهای حال حاضر برای خرید!

به بخش مقاوم ترین و دیرزنگ ترین میلگردها خوش آمدید! ممکن است مقاومتی که میلگردهای فوق نسبت به رطوبت و زنگ زدگی ارائه می دهند، برای پروژه ایده آل شما کافی به حساب نیایند. لذا بهتر است با صرف هزینه بیشتر، میلگردهای گالوانیزه و استیل ضد زنگ را تهیه کنید.

آرماتورهای گالوانیزه به طور شگفت آوری قادر به ارائه مقاومت به میزان 40 برابر دیگر میلگردها هستند. اما شگفت آورتر از آن ها، میلگردهای استیلی هستند که می توانند تا 1500 برابر، دیرتر از دیگر میلگردها زنگ بزنند! البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که آن ها در حال حاضر گران ترین میلگردها به حساب می آیند.

چه میلگردی بخریم که دیرتر زنگ بزند؟

چه میلگردی بخریم که دیرتر زنگ بزند؟

جدا از نوع میلگرد و استانداردهای تولید آن ها، عواملی و تکنیک هایی وجود دارند که کارخانه جات جهت بالا بردن مقاومت شیمیایی میلگردهای خود از آن ها به خوبی بهره برده اند.

اگر میلگرد خریداری شما نیز از هر یک از خصوصیات زیر برخوردار باشند، به طور یقین تا مدت ها زنگ نخواهند زد:

  • اعمال بیش از یک ریداکشن بر روی شمش های فولادی که بایستی به میلگرد تبدیل شوند: متأسفانه در بسیاری از کارخانه جات به منظور کاهش وقت و هزینه، تعداد ریداکشن ها را کاهش می دهند.
  • میلگردهای اسیدشویی شده: غوطه ور سازی قطعات فولادی در داخل محلول اسیدی رقیق به منظور از بین بردن اکسید تولید شده بر روی آن ها پس از خروج از کوره می باشد و می تواند تا مدتی نیز به عنوان عامل ضد زنگ میلگردها عمل نماید.
  • استفاده از روش تولید ترمکس: هم اکنون خوشبختانه بسیاری از کارخانه جات کشور از این روش برای تولید میلگردهای خود استفاده می کنند و در آن به وسیله عملیات های حرارتی کوئنچ و تمپر به جای بالا بردن میزان کربن، مقاومت آرماتورها را چند برابر می نمایند.
  • استفاده از شمش های باکیفیت و دارای آلیاژ مرغوب
  • سیستم آبرسانی: طبق بررسی های انجام شده، میلگردهای که با سیستم آبرسانی جدا از یکدیگر تولید می شوند، به دلیل جداسازی روغن و چربی ناشی از روانکاوی زودتر زنگ می زنند. بدین ترتیب بهتر است در تولید میلگردها از سیستم آبرسانی متصل به یکدیگر استفاده نمود.
  • ترکیب فولاد: جالب است بدانید که فولاد دارای سیلیکون پایین در ساختار خود، دیرتر دچار زنگ زدگی خواهد شد. پس تغییر کوچک در ساختار شیمیائی فولاد نیز در این امر می تواند تأثیرگذار باشد.

میلگرد مورد نیاز خود را از کجا بخریم؟

درست است که میزان خاصیت زنگ زدگی هر میلگرد به نوع و جنس آن بستگی دارد، اما طبق تجربه اثبات شده است که برخی از کارخانه جات کشور، مقاوم ترین قطعات فولادی در برابر هرگون عامل فرسایشی را تولید می نمایند و بهتر است آرماتورهای مورد نیاز خود را از آن ها خریداری نمایید.

اما طبیعتاً نمی توان جهت تهیه این میلگردها به خود کارخانه مراجعه نمود! بدین منظور فروشگاه رسمی آهن هایپر که اعتبار درخشانی نزد سازندگان سراسر کشور دارد و بیش از دو دهه است که آهن آلات مورد نیاز آن ها را تأمین نموده است، اینجاست تا به سهولت نیاز ما را نیز به باکیفیت ترین محصولات فولادی ساختمانی تأمین کند.

در هر حال حاضر نیز می توانید در صورت عدم امکان حضور در فروشگاه، از طریق سایت به روزی که هم اکنون داخل آن هستید، اقدام به بررسی محصولات و ثبت سفارش نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

بی کیفیت ترین میلگرد ایران

بهترین نوع میلگرد در بازار کدام است؟

https://ahanhyper.com//?p=18809

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *