امروز : شنبه 20 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]

میانقاب در سازه چیست؟

دیوارها بدون شک از اصلی ترین اجزای هر ساختمان به حساب می آیند و بدون آن ها در واقع ساختمانی نیز وجود نخواهد داشت. معمولاً خیلی از مردم، دیوارها یا جدا کننده ها را تنها به عنوان مرزبندی بخش های مختلف خانه تصور می کنند، در حالی که در اصل نقش آن ها تحمل وزن سازه و جلوگیری از ریزش آن می باشد.

حال بگذارید تا سیستم دیوارها را برایتان با  جزئیات بیشتری شرح دهیم. به طور معمول دیوارها از قاب های فلزی یا بتنی تشکیل شده اند که بایستی درون آن ها از مصالحی همچون بتن و آجر پر شود. در واقع قرارگیری این پرکننده ها درون قاب های فلزی یا بتنی سازه، میانقاب را تشکیل می دهد.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با ارزش میانقاب در هر ساختمان و نقش بارز آن در مقاومت در برابر نیروهای رانشی همچون زلزله و جلوگیری از ریزش سازه در اثر آن ها بپردازیم. در صورتی که به مقالات بیشتری در زمینه ساخت و سازهای بتنی و فلزی نیاز دارید، می توانید دیگر مقالات سایت آهن هایپر که به صورت عمومی تهیه شده اند، بازدید به عمل آورید.

میانقاب در سازه چیست و نقش ویژه میانقاب ها در مقاومت سازه نسبت به زلزله

مناطق زلزله خیز دنیا که کشور ما نیز عضوی از آن هاست، بایستی همیشه تدابیر لازم را در ساخت و سازهای خود نسبت به مقاوم نمودن آن در برابر زلزله لحاظ نمایند. به طور معمول جهت خنثی نمودن زلزله، از سیستم های کلاسیکی همچون قاب خمشی، بادبندها و دیوار برشی به صورت تکی یا ترکیبی استفاده می شود.

 

نقش ویژه میانقاب ها در مقاومت سازه نسبت به زلزله

 

اما اخیراً اثبات شده که میانقاب ها به عنوان تقویت کننده اجزای ساختمان ها و حتی مکمل سیستم های مقاوم سازی سازه در برابر زلزله، نقش به سزایی را اعمال خواهند نمود. بعضاً حتی مشاهده شده است که سیستم های کلاسیکی همچون قاب خمشی، در صورت وقوع زلزله فرو می ریزند و خسارات وارده را بیشتر می نمایند!

همچنین مطالعات گسترده د زمینه میانقاب ها نشان داده اند که رفتار سازه با به کارگیری پرکننده ها در قاب های فلزی یا بتنی دیوارها، به کل تغییر خواهد کرد، به طوری که سختی آن به طرز چشمگیری بالا رفته و پریود آن را نیز کاهش خواهد داد، لذا این سیستم به طور کلی، القای انرژی به سازه را افزایش می دهد.

رفتار سازه پانل میانقابی می تواند به عنوان یک دیوار برشی و یا یک عضو قطری فشاری نشان داده شود.

عوامل تأثیرگذار بر مقاومت جانبی میانقاب

مقاومت جانبی که قاب و میانقاب نسبت به نیروهای وارده بر سازه از خود نشان می دهد، به عوامل زیر بستگی خواهد داشت:

  • ضخامت میانقاب
  • فاصله آزاد بین قاب و میانقاب
  • ضریب اصطکاک سطوح تماس
  • استفاده یا عدم استفاده از اتصالات برشی
  • تسلیح میانقاب
  • سختی قاب
  • نوع مصالح به کار رفته در میانقاب
  • ترتیب اجرا
  • وجود یا عدم وجود بازشوها

یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر مقاومت میانقاب، ترتیب اجرای آن می باشد و آزمایش های متعددی به منظور ترتیب و روش های اجرای آن ها طراحی شده اند که اثبات نموده اند در صورتی که ابتدا قاب و سپس میانقاب به همراه اتصالات برشی اجرا شوند، میانقاب نهایی مقاومت بالاتری را از خود نشان خواهد داد.

 

عوامل تأثیرگذار بر مقاومت جانبی میانقاب

 

خطرات استفاده از میانقاب در سازه

سؤالی که در ذهن بسیاری از شما ممکن است به وجود آمده باشد این است که آیا ممکن است به کارگیری میانقاب در دیوارهای سازه، مخاطره آمیز باشد؟

در این که میانقاب باعث بالا بردن سختی و مقاومت دیوارها و کل سازه خواهد شد، شکی نیست؛ اما این در حالی است که به طور همزمان شکل پذیری سازه نیز کاهش خواهد یافت که خود دالی بر ضعف در برابر تکانش های زمین می باشد.

به طور کلی می توان از این عملکرد میانقاب این طور نتیجه گیری نمود که در صورت آشنایی کامل با فرآیند اجرای آن، می توان از مزایای آن بهره برد و معایب آن را تا حد ممکن پوشش داد. به هر حال میانقاب ها از متداول ترین اجزای سازه ای در کشور ما به حساب می آیند و می توان با تسلط بر ساختار و عملکردشان، بهترین استفاده از آن ها را نمود.

مرجعی معتبر برای تهیه آهن آلات ساختمانی

طبیعی است که هنوز هم خیلی ها با توجه به عدم دارا بودن اطلاعات کافی در زمینه آهن آلات و قطعات فولادی ساختمانی و صنعتی، در دام کلاهبرداران بازاری بیفتند و با صرف هزینه های گزاف، قطعاتی را تهیه نمایند که از اصالت و کیفیت قابل انتظار برخوردار نباشند.

تنها راهی که می توان از دام شیادان در امان ماند، در نظر گرفتن فروشگاه های معتبر کشور با داشتن پیش زمینه کافی نسبت به آن ها و سپس مراجعه به آن هاست. یکی از فروشگاه های قطعات فولادی ساختمانی که می توانید چه از طریق وب سایت و چه از طریق پرس و جو نسبت به اعتبار آن مطمئن گردید، آهن هایپر است.

 

خطرات استفاده از میانقاب در سازه

 

با بیش از دو دهه سابقه فعالیت درخشان، همچنان آهن هایپر یکی از معتبر ترین مراجع تأمین کننده قطعات فلزی صنایع ساخت و ساز در سراسر کشور به حساب می آید. اگر به هر دلیلی امکان مراجعه حضوری برای شما عزیزان وجود ندارد، می توانید هم اکنون از موجودی، قیمت و مشخصات فنی محصولات ما در بستر وب سایت خبردار شده و سپس اقدام به ثبت سفارش نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

سازه‌ های قاب فلزی سبک

https://ahanhyper.com//?p=18331

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *