امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

محاسبه انواع اورلوپ میلگرد و نکاتی که باید بدانید

در مراحل ابتدایی ساخت سازه‌های بزرگ بتنی، مهندسان با مشکلات زیادی روبه رو هستند. یکی از این موارد، رعایت استانداردهای جهانی به صورت همزمان است. همچنین رعایت نقشه‌های طراحی شده بسیار دشوار و پیچیده است.

زمانی که مهندسان از نحوه ساخت اجزای یک سازه بتنی آگاهی داشته باشند، فرایند انجام کارها سریع‌تر پیش می‌رود. این عمل به تطبیق کامل سازه با طرح کمک فراوانی می‌کند.  با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم در رابطه با محاسبه انواع اورلوپ میلگرد و نکاتی که باید بدانید صحبت کنیم.

آرماتور بندی یا همان ساخت ستون‌های بتنی تقویت شده از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن دقت کرد. مهندس سازه و تمامی تیم فنی با شیوه‌های متنوع اورلود میلگردها که شامل جوشکاری، اتصال مکانیکی، سیم، اتصال الکتروفیوژن جهت رسیدن به نتیجه مناسب و دلخواه بهترین روش می‌باشد.

حداقل فاصله مجاز میان میلگرد‌ها از مهم‌ترین موضوعاتی است در ساخت ستون‌های بتنی اهمیت دارد که روش‌های مختلفی‌برای رسیدن به آن در مهندسی ساخت و ساز وجود دارد که با برخی از آن‌ها آشنا شدید.

 

انواع اورلپ میلگرد

 

انواع اورلپ میلگرد

به صورت کلی انواع اورلوپ میلگرد را به چهار دسته تقسیم می‌کنند. اتصال با سیم، اتصال از طریق جوشکاری،

اتصال با سیم: از متداول ترین شیوه‌ها در ارلوپ میلگردها، اتصال با سیم می‌باشد که بسیار انعطاف پذیر است و در زمان‌های مختلف قبل از ریختن بتن این قابلیت وجود دارد که جداسازی مجدد و تغییر اتصال صورت گیرد.

قطر میلگرد، مقاومت بتن، طول لپ میان دو میلگرد، نمره میلگرد از عوامل مهمی هستند که بر روی اتصال با سیم تآثیر می‌گذارند. اگر مقاومت بتن بیشتر از 40 باشد باید از میلگرد نوع HPB235 با قطر 20، 24،27،31 استفاده کرد.

اتصال از طریق جوشکاری: در بخش‌هایی از ساختمان که احتمال جابه جایی شبکه میلگرد در طول فرایند وجود دارد، از این نوع اورلوپ استفاده می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به دیوارهای حائل، تقویت ستون پل اشاره کرد. قبل از بتن ریزی و پس از حفاری، اجزای قفس فولادی به شکل مجزا در محل قرار می‌گیرند و جوش زده می‌شوند.

همان طور که اشاره شد در روش اتصال با سیم در میان قطعات، سیم موجود تحمل بار قفس را ندارد. بنابراین در پروژه‌های این چنینی بهره بردن از جوشکاری مناسب‌تر است. همچنین باید به این نکته توجه کرد که زمان کافی برای خنک شدن تدریجی قطعات لازم و ضروری است.

جوشکاری انتهای میله: در میان انواع روش‌های اورلوپ میلگرد، جوشکاری انتهای میله صرفه اقتصادی فراوانی دارد و در پروژه‌ها و طرح‌هایی که تراکم میلگرد بالا است به صورت معمول از این شیوه استفاده می‌شود. در این روش حداقل فاصله میان میلگردها راحت‌تر از‌شیوه‌های قبلی صورت می‌گیرد.

در اتصال با سیم و اتصال از طریق جوشکاری رعایت حداقل فاصله میان میلگردها با دشواری همراه است. برای جوش دادن انتهای دو میلگرد به ابزار ویژه‌ای نیاز است که می‌توان به تبدیل میلگرد دوم به الکترود اشاره کرد و همچنین انتهای میلگرد اول به کاتد تبدیل می‌شود.

تخلیه بار الکتریکی میان دو قطب در زمان اتصال دو میلگرد موجب می‌شود فولاد ذوب شود و اتصال صورت گیرد. در این شیوه از اورلوپ میلگرد، اضافه شدن میلگردها قبل از نصب صورت می‌گیرد.

اتصال مکانیکی: یکی از جدیدترین شیوه‌های اورلپ میلگرد، اتصال مکانیکی است که نزدیک به پانزده سال پیش در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی مورد استفاده قرار گرفت. این روش به نیروی اصطکاک فلز درست همانند لوله‌های فولادی گالوانیزه بستگی دارد. در ستون‌ها، فوندانسیون، تیرها و دیوارها برای اتصال میلگرد از این شیوه استفاده می‌شود.

عوامل تأثیر گذار روی اورلوپ میلگرد

قطر میلگرد، امتیاز یا همان نمره میلگرد، کیفیت فولاد تقویت کننده، مقاومت فشاری بتن از عواملی محسوب می‌شوند که بر روی نحوه عملکرد اورلپ میلگرد اثر می‌گذارند.

 

عوامل تأثیر گذار روی اورلوپ میلگرد

 

 محاسبه انواع اورلپ میلگرد و نکاتی که باید بدانید

جهت محاسبه قطر و طول میلگردهای انتظار ابتدا باید شکست میلگرد را به دست آورد. محاسبه انواع اورلوپ میلگرد و نکاتی که باید بدانید شامل  برش در میلگرد، خمیدگی در میلگرد و تحمل بر سطح بتن می‌باشد که در ابتدا باید با فرمول و نحوه محاسبه هرکدام آشنا شوید.

قطر میلگردهای انتظار ثابت و ضخامت مفصل انبساط نیز ثابت می‌باشد. در ابتدا باید برش میلگرد و طول خم میلگرد را به دست آورد. ظرفیت کششی میلگرد انتظار با تحمل بر سطح بتن برابر است. در محاسبه طول میلگرد، طول واقعی از طریق فرمول محاسبه نمی‌شود و با شیوه آزمون و خطا به دست می‌آید.

در نهایت و با استفاده از طول به دست آمده باید فرمول‌های برش در میلگرد، خمیدگی در میلگرد و تحمل بر سطح بتن ظرفیت بار را به دست آورد. توجه داشته بتشید که کترین مقداری که در محاسبه به دست می‌آورید ظرفیت میلگرد انتظار را نشان خواهد داد.

در نصب میلگردهای انتظار مهم‌ترین مطلب بررسی کلی سیستم می‌باشد که ظرفیت تحمل بار کافی را داشته باشد. تعداد میلگردهای مورد نیاز، فاصله میلگردهای انتظار بر طبق بار وارد شده بر سطح تعیین می‌گردند.

 

 محاسبه انواع اورلپ میلگرد و نکاتی که باید بدانید

 

جمع بندی:

از مهم‌ترین اجزای سازه‌های بتنی ستون می‌باشد و چگونگی نحوه نصب در این رابطه از اهمیت بالایی برخوردار است. به دلیل اینکه بخش عمده‌ای از بار سازه به این بخش وارد می‌شود. جهت تقویت ستون از میلگردهای انتظار استفاده می‌گردد.

توجه کنید که بیشترین طول میلکردها 12 متر می‌باشد و به همین خاطر برای ساخت و ساز، ساختمان‌های بلند و ستون طبقات باید چند میلگرد را به یکدیگر متصل کرد.

اورلپ میلگرد از شیوه‌هایی است که میلگرد ها را به یکدگر متصل می‌کند که خود انواعی دارد. در این مقاله با انواع اورلپ میلگرد و مزایا و کاربردهای آن آشنا شدید و نحوه محاسبه بخشی از آن را فرا گرفتید. تصاویر نمایش داده شده بخشی از ساختمان‌های در حال ساخت و تآثیر اورلوپ میلگرد در آن‌ها را نشان می‌دهد که از در ساختمان‌های بلند و طبقات مؤثر می‌باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

نحوه محاسبه قطر میلگرد

نحوه محاسبه میلگرد سقف تیرچه بلوک

نحوه محاسبه میلگرد راه پله

نحوه محاسبه طول میلگرد زیگزاگ تیرچه

نحوه محاسبه طول میلگرد انتظار

https://ahanhyper.com//?p=18199

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *