امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه محاسبه قطر میلگرد

میلگرد یکی از مقاطع فولادی مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی و … می باشد. این میلگردها معمولاً به نام آرماتور نیز شناخته خواهند شد که در قطر ها و سایزهای مختلفی تولید و روانه بازار می شوند. برای استفاده از قطر و ستیز مناسب ان باید بتوانید قطر میلگرد را محاسبه نمایید.

همانطور که ذکر شد یکی از مصالح مهم و اساسی در سازه هر ساختمانی میلگرد می باشد که با افزایش قیمت معمولاً هزینه ساختمان نیز افزایش پیدا می‌کند. این محصول فولادی می باشد که برای جبران مقاومت کششی پایین بتن مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است بدانید این آرماتورها مانند یک سیم دایره می باشند که در انواع ساده، آجدار و کلاف در بازار موجود هستند.

نحوه محاسبه قطر میلگرد

به دست اوردن قطر میلگرد برای افرادی که چندین سال با آن سر و کار دارند و تجربه کاری بالایی دارند بسیار راحت و آسان می باشد. اما برای افرادی که تازه کار می باشند و با میلگردها چندان کار نکرده اند به صورت چشمی نمی‌توانند قطره میلگرد را تشخیص دهند و سعی می کنند تا توسط دستگاه و ابزارهای مخصوص قدرت آن را اندازه گیری نمایند.

 

محاسبه قطر میلگرد ممان منفی

 

فرمول محاسبه قطر میلگرد

در صورتی که شما وزن میلگرد را داشته باشید می توانید قطر آن را محاسبه نمایید. در صورتی که وزن یک متر میلگرد را داشته باشید می توانید توسط فرمول زیر جهت محاسبه قطر میلگرد اقدام نمایید.

وزن یک متر میلگرد = (وزن مخصوص)*7850*یک متر**4( d^2 *3.14) محاسبه قطر میلگرد توسط ابزار و دستگاه ها

تجهیزات مورد استفاده برای محاسبه قطر میلگرد

شما می توانید از دستگاه ها و تجهیزاتی جهت محاسبه قطر میلگرد ها استفاده نمایید. برخی از این تجهیزات عبارتند از:

طناب

توسط طناب یا کاموا می‌توانید قطر میلگرد را محاسبه نمائید. زمانی که طناب را دور محیط دایره شکل بپیچید به راحتی محیط دور دایره اندازه گیری خواهد شد.

کولیس

یکی دیگر از تجهیزاتی که می توانید جهت اندازه گیری قطر محصولاتی مانند میلگردها استفاده نمایید؛ کولیس است. این کولیس ها بسیار مشابه آچار فرانسه بوده که بر روی دست یک خط کش دقیق وجود دارد. سر آن مشابه یک لبه چاقو شکل است که برای اندازه گیری قطر میله های شیاردار یا همان نوع آجدار استفاده خواهد شد.

 برای اینکه بتوانید از کولیس استفاده نمایید باید قطر اسمی برای نوع میلگرد که ساده یا اجدار می باشد را در نظر بگیرید. معمولا قطر اسمی میلگرد ساده در برگه شناسایی آن ذکر می شود که معادل قطر دایره می باشد که مساحت آن با مساحت مقطع عرضی میلگرد مساوی و برابر باشد.

قطر اسمی میلگرد آجدار با توجه به نوع آن معمولاً به سه دسته تقسیم بندی می شود که شامل قطر اسمی، قطر داخلی که اج در نظر گرفته نمی شود. قطر خارجی که فقط تا جان در نظر گرفته خواهد شد. به عنوان مثال می توان گفت میلگرد ۱۶ دارای قطر اسمی ۱۶ و قطر زمین های ۱۵ و قطر خارجی ۱۸ می باشد. اگر میلگرد شما از نوع ساده ۲۴۰ باشد دارای قطر اسمی بین ۸ تا ۲۸ میلیمتر شاخه های ۸ تا ۱۶ میلیمتر کلاف است که در تناژ ۱.۵ تا ۲ تن بسته بندی خواهد شد.

شابلون

توسط شابلون نیز می توانید جهت اندازه گیری قطر میلگرد استفاده نمایید. این شابلون ها مثل یک قیچی باز می باشند که به راحتی اندازه آرماتور یا میلگرد را نشان خواهند داد.

آچار فرانسه

از آچار فرانسه نیز می توانید جهت اندازه گیری قطر میلگرد استفاده نمایید. کافیست آن را باز کرده و میلگرد را درون آن قرار دهید و توسط متر سایز آن را مشخص نمایید. از موارد بسیار مهمی که از میلگرد در آن استفاده می‌شود که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است سقف تیرچه بلوک می باشد.

 بهتر است بدانید در این سقف علاوه بر استفاده از بتن از تیرچه و میلگرد نیز استفاده خواهد شد. اهمیت قطر میلگرد تیرچه بسیار بالا می باشد که شما باید دو مبحث میلگرد ممان منفی و میلگرد حرارتی را مد نظر قرار دهید چرا که از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

فرمول محاسبه قطر میلگرد

 

محاسبه قطر میلگرد ممان منفی

همانطور که ذکر شد در تیرچه و میلگرد از میلگردهای ممان منفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که محاسبه قدرت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که در صفحه تیرچه بلوک، تیرچه ها با دهانه ساده مورد استفاده قرار بگیرند. تکیه گاه مقدار لنگر آن ها صفر باشد باعث می شود تا با توجه به یکپارچه بودن دال بتنی مقدار لنگر منفی ایجاد شود.

 در اینجا از میلگردهای با شماره ۸ و شماره ۱۰ و شماره ۱۲ و همچنین شماره ۱۴ در قسمت فوقانی دال بتنی استفاده خواهد شد. باعث می شود تا نیروی کششی به خاطر لنگر منفی در قسمت بالای دال ایجاد شده خنثی شود. به این عملیات و فرآیندها اجرایی  برای تحمل لنگر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ معمولاً ممان منفی گفته می شود.

 میلگردهایی که در تیرچه ها مورد استفاده قرار می‌گیرند توان تحمل لنگر را ندارند. به همین خاطر در سیستم دیافراگم سازه از ممان منفی در طرفین استفاده خواهد شد. بهتر است بدانید قطر میلگرد تیرچه در این صورت ۱۶ میلیمتر می باشد و همچنین میلگرد کششی نیز ۸ میلیمتر است. تسلیم ان 5 میلیمتر تا ۱۰ میلی‌متر متغیر می‌باشند.

آهن هایپر ارائه دهنده انواع میلگرد ها

همانطور که ذکر شد امروزه استفاده از میلگردها در ساختمان سازی، در بتن و … افزایش پیدا کرده است. در صنایع دیگر نیز از میلگرد وفور استفاده می شود. در مرحله اول کیفیت میلگرد ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. شما باید سعی کنید این مصالح فولادی را از فروشگاه های معتبر و مجاز تهیه نمایید تا دیگر دغدغه ای بابت کیفیت این مقاطع نداشته باشید.

 

آهن هایپر ارائه دهنده انواع میلگرد ها

 

 استفاده از میلگرد هایی همچون میلگرد 32، میلگرد ۱۸، میلگرد۱۶ و میلگرد ۲۰ در ساختمان سازی با امنیت جان افرادی که در ساختمان قرار دارند در ارتباط می باشد. مجموعه آهن هایپر از جمله فروشگاه های معتبر و شناخته شده می باشد که شما می توانید با اطمینان خاطر نسبت به تهیه و خرید انواع میلگرد ها اقدام نمایید.

کافیست به وبسایت https://ahanhyper.com/ مراجعه نمایید. همچنین در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید نیز می توانید با کارشناسان در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

نحوه محاسبه پرت میلگرد

نحوه محاسبه ازدیاد طول میلگرد

نحوه محاسبه طول میلگرد زیگزاگ تیرچه

نحوه محاسبه طول میلگرد انتظار

https://ahanhyper.com//?p=17773

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *