امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

فولاد هایپر یوتکتوئید

یوتکتوئید یک فاز جامد است که به دو فاز جامد مختلف تجزیه می شود. در ترکیب این فولاد از کربن زیادی استفاده شده است. این فولاد دارای فاز پرلیت است که باعث سختی فولاد می شود. در بعضی اوقات فولاد نرم است که علت آن وجود ناخالصی در پرلیت می باشد.

آستنیت توسط یک واکنش یوتکتوئیدی تجزیه شده و پرلیت ایجاد می‌شود‌. فولاد هایپر دارای سه فاز فریت، سمنتیت و پرلیت می باشد. واکنش یوتکتوئیدی در دمای ثابت رخ داده و دمای آن ۷۲۷ است. کمترین دمایی که در آن یک ماده به صورت محلول جامد می باشد را دمای یوتکتوئید می گویند.

شناسایی فولاد هایپر یوتکتوئید

 برای تشخیص نوع فولاد هایپر یوتکتوئید اگر قطعه در محلول نیتال اچ وارد شود؛ فاز پرلیت سیاه شده و فازهای سمنتیت و فریت سفید می شود. اگر فاز فریت بیشتر سیاه بود فولاد هایپر یوتکتوئید است و اگر درصد فاز تیره کمبود فولاد هیپو است. در صورت مشاهده حدود ۳۰ درصد فاز پرلیت؛ نوع فولاد هیپویوتکتوئید است.

روش کار فولاد هایپر یوتکتوئید

مراحل روند برس، سوهان زنی، سمباده زنی و پولیش واچ از جمله مراحل فولاد هایپر یوتکتوئید می باشد. بعد از اتمام مراحل و آماده شدن قطعه آن را زیر میکروسکوپ مشاهده می کنیم. در ادامه به توضیح این موارد می پردازیم.

روند برس: در این مرحله سطح قطعات را به وسیله برس شستشو داده و از هرگونه آلودگی و یا براده تمیز می کنند. در این مرحله مقاومت ضد سایش در قطعات ایجاد می شود. این برس ها در سایز و ابعاد مختلفی تولید می شوند که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند.

سوهان زنی: ابزاری است که برای تمیز کردن، صاف کردن، تیز کردن و نرم کردن قطعات استفاده می شود. برای ایجاد شکل روی قطعات از سوهان زنی استفاده می کنند. با سوهان زنی علاوه بر تغییر شکل قطعه می توان در ابعاد قطعات از نظر طول، عرض و جهت تغییراتی ایجاد کرد.

 سمباده زنی: در این مرحله قطعات را به وسیله سمباده صاف می‌کنند تا سطح یکنواخت شده و آماده رنگ کاری شود. سمباده از دانه های سخت و محکم ساخته شده که برای انواع قطعات مورد استفاده قرار می گیرد. سمباده در انواع و کاربردهای مختلف در بازار موجود می باشد.

پولیش واچ: فرایندی است که طی آن‌ قطعه فولادی را در حمام الکترونیکی صاف و تمیز می کنند. در این مرحله تمامی قسمت‌های قطعه مقاوم شده و در برابر خوردگی تقویت می شوند. پلیس واچ مرحله آخر می باشد که بعد از این مرحله قطع تمیز و درخشنده شده و با استاندارد مطابقت می کند.

ترکیبات فولاد هایپر یوتکتوئید

این نوع فولادها حدود 2/0 تا0/8 وزن دارند. کربن پس از سرد شدن تا Arcm، سمنتیت از آستنیت جدا می شود. در دمای ۷۲۷ درجه سانتی گراد آستنیت باقیمانده به پرلیت تبدیل می شود.

 

ترکیبات فولاد هایپر یوتکتوئید

 

کاربرد فولاد هایپر یوتکتوئید

 بهتر است بدانید فولاد هایپر یوتکتوئید با توجه به برخورداری از مزایا و ویژگی هایی که دارد در موارد و کاربردهای بسیاری استفاده می شود.

برخی از کاربرد این نوع فولاد می توان به استفاده در ابزارهای برش، چاقو، میخ و سیمهای با استحکام بالا اشاره کرد.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله فولاد هایپر یوتکتوئید، خرید میلگرد، خرید تیرآهن و انواع ورق ابعادی و سایر ورق ها همچون ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق فولادی، ورق سیاه و … می باشد. شما می توانید تمامی این مقاطع را در ابعاد و سایزهای مختلفی از فروشگاه تهیه نمایید.

مجموعه تخصصی آهن هایپر جهت انتخاب بهتر شما عزیزان مشاوره های لازم به صورت کاملاً رایگان توسط کارشناسان خبره قرار می دهد. کافیست از طریق شماره ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید. شما بازدید کنندگان عزیز در سراسر ایران می توانید جهت سفارش و خرید مقاطع فولادی از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

کاربرد فولادهای ضد شوک

کاربرد فولاد کم کربن

https://ahanhyper.com//?p=34954

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *