امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

فولاد ضد زنگ است؟

فولاد ضد زنگ به عنوان استنلس استیل شناخته می شود. نوع آلیاژ آهن با حداقل ۱۰.۵ درصد کروم است. علت اینکه کروم در آن به کار رفته است این است که از خوردگی و زنگ زدگی فولاد جلوگیری شود. در این مطلب از وب سایت اهن هایپر قصد داریم به سوال فولاد ضدزنگ است؟ بپردازیم. با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید در گذشته فولادهایی که تولید می شدند در اثر تماس با آب یا رطوبت دچار زنگ زدگی می شدند. البته امروزه نیز برخی از کارخانه ها برای اینکه قیمت کار کاهش پیدا کند از مواد بی کیفیت استفاده می‌شود که باعث خواهد شد تا فولاد دچار زنگ زدگی شود. اما به طور کلی امروزه معمولاً فولادها به گونه ای تولید می‌شوند که در برابر زنگ زدگی دارای مقاومت بوده و دچار زنگ زدگی نخواهد شد.

 یکی از موادی برای اینکه از زنگ زدگی جلوگیری کند ؛ کروم است که حدود ۱۲ تا ۲۰ درصد استفاده می شود. البته علاوه بر کروم این نوع فولاد حاوی مقادیری مثل کربن و سیلیسیم و منگنز است که باعث می‌شود تا فولاد ضد زنگ خاص بسیار خوبی داشته باشد. ولی برای افزودن سایر مثل شکل پذیری خوب و افزایش مقاومت در برابر خوردگی به محصولات ضد زنگ اضافه خواهد شد.

فولاد ضد زنگ است؟

بهتر است بدانید به فولادی ضدزنگ گفته می‌شود که بر پایه آهن است. به خاطر مقاومت به خوردگی و مقاومت در برابر حرارت شناخته می شود. این ویژگی ها ناشی از حضور حداقل ۵ الی ۱۰ درصد از کروم در ان است. ضد زنگ یا فولاد زنگ‌نزن یک اصطلاح عمومی است که گفته می‌شد که لکه زنگ زدگی و خوردگی فلزات و فولاد اتفاق نمی‌افتد در صنعت معمولاً با آن استیل گفته خواهد شد. فولاد زنگ نزن در سال ۱۹۱۳ توسط فردی انگلستانی کشف شد.

 

 

فولاد ضد زنگ

 

روش تولید فولاد ضد زنگ

بهتر است بدانید فولاد ضد زنگ را می توان توسط دو روش ساخت. اول از قطعات فولادی فام ساخته شده که چکش خور در روش دوم نورد شده و به زودی اتصال داده می‌شود. همچنین امکان دارد از فولاد مذاب ساخته شده و در قالب شبیه به محصول نهایی ریخته شود.

توجه داشته باشید با توجه به اینکه کاربرد مدنظر شما و استفاده فولاد می‌تواند به روش تولید را تعیین نماید. تولید فولاد ضدزنگ یک فرآیند چند مرحله می باشد. مرحله اول آن ضایعات فولادی باید ذوب شوند به شکل جامد ریخته گری می شوند. سپس عملیات حرارتی انجام شده تمیز و اغلب از این مراحل را در ادامه شرح می دهیم.

ذوب و ریخته گری

توجه داشته باشید فولاد و فلزات آلیاژی نظیر کروم، مولیبدن، نیکل و … در کوره قوس الکتریکی بارگذاری خواهد شد. زمانی که در کوره قرار بگیرند فلز دمای خاصی بالاتر از نقطه ذوب خود گرم کردن بیش از ۲۸۰۰ می باشد. با توجه به درجه حرارت دقت و حجم زیاد مورد نیاز مرحله ذوب به طور کلی ۸ تا ۱۲ ساعت انجام می‌شود. پس از اینکه آلیاژ فولاد به صورت کامل ذوب شود مخلوط تصفیه خواهد شد.

 گاز آرگون و اکسیژن به داخل کوره تزریق می‌شود. جایی که ناخالصی ها را به گاز تبدیل می کند باعث خواهد شد تا سرباره آن راحت‌تر حل شود. ولی اکثر کاربردها فولاد تصفیه شده معمولاً به شکل بیلت، اسلب، بلوم، میله و لوله ریخته خواهد شد که این مواد اولیه برای محصولات موزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که ریخته گری می تواند با ایجاد قالب هانتر فولاد ضد زنگ را به شکل مورد نظر نهایی بریزد.

 

روش تولید فولاد ضد زنگ

 

شکل دهی

بیشتر فولاد های ریخته گری با نورد گرم تولید خواهند شد. فلز را از لبه های بزرگ عبور داده می‌شود و فولاد به شکل نازکتر و کشیده تر می شود. بهتر است بدانید که نورد گرم بالاتر زمانی تبلور مجدد فولاد رخ می‌دهد هر اصل به‌صورت ورق صفحه یا نوار شکل خواهد گرفت. در صورتی که بلوم و بیلت بصورت سیم و میله شکل می‌گیرد.

 توجه داشته باشید نورد سرد زمانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که ابعاد دقیق تر یا به رفتن به سرعت مورد نیاز باشد و در زیر دمای تبلور مجدد فولاد اتفاق خواهد گرفت. بهتر است بدانید نورد سرد از قطره های با قطر کوچک با یک چرخ های پشتیبانی کننده برای تولید ورق فولادی و ۵ فولاد ضد زنگ و کمترین تغییرات در بادی استفاده خواهد شد.

عملیات حرارت

عملیات حرارت با تبلور مجدد ساختار تغییر شکل یافته و فولاد ضد زنگ را تقویت خواهد کرد. فولاد ضد زنگ تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد. توجه داشته باشید که این فولادها دمای دقیق وارد از تبلور خود گرم خواهد شد و در شرایط کنترل شده به آرامی سرد می شود. این فرایند تنش های داخلی را از بین برد و فولاد ضدزنگ را نرم خواهد شد. دما زمان و سرعت خنک شدن همگی بر خواص فولاد تاثیر بسزایی دارد.

رسوب زدایی

بهتر است بدانید یک قطعه نوردی فولاد ضد زنگ یک لایه اکسید ها را در سطح خود دارا است که برای بازگرداندن سطح را باید جهت رسوب زدایی آن اقدام نمایید. رسوبات معمولاً از طریق مواد شیمیایی باید تمیز کردن الکتریکی برداشته خواهد شد. در این فرآیند معمولا فولاد ضد زنگ در حمام اسید نیتریک هیدروفلوریک و خواهد شد. در تمیز کردن الکتریکی نیز از کاور و اسید فسفریک برای عبور جریان بر روی سطح فولاد ضد زنگ استفاده خواهد شد.

 

رسوب زدایی

 

کار سختی

کار سختی به فرایند استحکام به مواد از طریق تغییر شکل فولادهای ضد زنگ به طور کلی به سرعت سخت شده و میزان دقیق آن بر اساس گرید خاص تعیین خواهد شد.

برش

فولاد ضد زنگ به فلزهای مشخص برش داده می‌شود این محصول را می توان با چاقو های دایره یا با تیغه های سرعت برش با سرعت بالا برش داد. در برخی مواقع روش‌هایی مثل برش شعله، پلاسما، واترجت نیز استفاده خواهد شد.

توجه داشته باشید فولادهای ضدزنگ را می‌توان با طیف گسترده‌ای از پوشش های سطحی ساخت انتخاب شده باعث می شوند فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی مقاوم تر شده و تمیز تر باشند یا به راحتی در تولید مورد استفاده قرار گیرند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت https://ahanhyper.com/  مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

ضد زنگ بارک

مزایای فولاد ضد زنگ برای پروژه های ساخت

https://ahanhyper.com//?p=23379

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *