امروز : سه‌شنبه 23 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

فولاد از چه عناصری تشکیل شده است؟

فولاد از جمله پرکاربردترین و پر مصرف ترین فلزات موجود در جهان می باشد. این نوع فلز پس از سیمان دومین کالای تولید انبوه به شمار می رود. به طور کلی می توان گفت فولاد آلیاژی از آهن و کربن می باشد. البته بهتر است بدانید برخی از عناصر دیگر نیز امکان دارد در ساخت فولاد به کار برده شود. هر یک از این عناصر درصد خاصی دارند و همچنین خواص و ویژگی های منحصر به فردی را به فولاد می دهند.

عناصر تشکیل دهنده فولاد

در ادامه بحث فولاد از چه عناصری تشکیل شده است؟ باید ذکر کنیم فولاد از عناصر مختلفی تشکیل شده است. هر یک از این عناصر خواص خاصی را به محصول نهایی فولاد می دهد. اما در نظر داشته باشید که معمولا درصد کمی عناصر به آن اضافه می شود. اما این درصد ناچیز خواص ویژه ای را به فولاد می دهد. در ادامه برخی از این عناصر را بیان می کنیم.

 

عناصر تشکیل دهنده فولاد

 

کربن: یکی از عناصر اصلی که به فولاد اضافه می شود؛ کربن می باشد. شایان ذکر است فولاد بدون کربن اصلا فولاد نیست. مقدار کربن در این نوع فلز حدود 0.002 تا 2.1 درصد می باشد. همین مقدار ناچیز کربن باعث می شود تا انواع فولاد از نظر میزان کربن وجود داشته باشد. انواع فولاد از نظر کربن استفاده شده در آن به سه دسته فولاد کم کربن، فولاد با کربن متوسط، فولاد کربن بالا تقسیم بندی می شود. بهتر است بدانید هرچقدر میزان کربن مصرفی بیشتر باشد؛ فولاد سختی بالایی داشته و به سایش مقاوم می شود.

منگنز: یکی دیگر از عناصری که به فولاد اضافه می شود منگنز می باشد. این نوع عنصر باعث سختکاری عمیق تر می شود.

سیلیسیم: در پاسخ به سوال فولاد از چه عناصری تشکیل شده است؟ باید ذکر کنیم که یکی از عناصری که به فولاد اضافه می شود؛ می توان به سیلیسیم اشاره کرد. بهتر است بدانید عنصر سیلیسیم باعث می شود تا خواص چقرمگی و استحکام فولاد را بیشتر می کند.

کبالت: اضافه کردن عنصر کبالت به فولاد باعث مقاومت به گرما می شود. بهتر است بدانید این عنصر در حد بسیار ناچیز حدود 0.001 درصد به فولاد اضافه خواهد شد.

وانادیوم: وانادیوم از جمله عناصری می باشد که با اضافه کردن به فولاد باعث ریز شدن میکروساختار می شود. معمولا به ندرت از این عنصر در فولاد استفاده می شود.

مولیبدن: عنصر مولیبدن در صورتی که به فولاد اضافه شود،؛باعث افزایش مقاومت به گرما و افزایش سختکاری می شود.

نیکل: در پاسخ به سوال فولاد از چه عناصری تشکیل شده است؟ باید ذکر کنیم که یکی از عناصری که به فولاد اضافه می شود؛ نیکل می باشد. عنصر نیکل خواص چقرمگی را افزایش می دهد.

نیوبیوم: افزودن عنصر نیوبیوم به فولاد باعث افزایش مقاومت به سایش می شود.

تنگستن: افزودن عنصر تنگستن به فولاد مقاومت در برابر سایش را بالا می برد.

کروم: افزودن عنصر کروم به فولاد باعث چقرمگی و مقاومت به سایش می شود.

گوگرد، سرب، فسفر و کلسیم: افزودن این ۴ عنصر به فولاد قابلیت ماشینکاری فولاد را افزایش می دهند.

 

نحوه تولید فولاد

 

نحوه تولید فولاد

در ادامه مبحث فولاد از چه عناصری تشکیل شده است؟ باید ذکر کنیم که فولاد به روش های مختلف تولید می شود. در ادامه به بررسی این روش ها می پردازیم:

تولید فولاد به روش کوره باز

 از قدیمی ترین روش های تولید فولاد است که به صورت یک کوره روباز با سقفی کم عمق طراحی شده است. این کوره به حذف ناخالصی آهن کمک کرده و به فرآیند فولادسازی کمک می کند. امروزه استفاده از روش کوره باز مثل قدیم رایج نیست و روش های جدیدتری جایگزین آن شده است.

تولید فولاد به روش بسمر

در ادامه مبحث فولاد از چه عناصری تشکیل شده است؟ باید بدانید که در این روش هوا از زیر کوره به آهن خامی که از کوره بلند به دست می‌آید دمیده شده و عمل احیای آهن انجام می‌شود. تولید فولاد به روش بسمر کربن اضافی در فولاد خام را می‌سوزاند و منجر به اکسید شدن ناخالصی ها می شود. اکسیداسیون گرمای زیادی تولید می‌کند که به تولید فولاد کمک می کند. روش بسیار سریعی است که به طوری که برای تولید ۵ تن فولاد فقط ۱۲ دقیقه زمان نیاز است. فولاد تولید شده به این روش از نوع با کیفیت و مستحکم می باشد.

تولید فولاد به روش کوره اکسیژن قلیایی

 مهمترین روش تولید فولاد است که به نام اختصاری BOF نامیده شده است. بیشترین فولاد جهان که حدود ۷۰ درصد از کل فولاد تولیدی می باشد به روش کوره اکسیژن قلیایی تولید و عرضه می شود. در هر بار مذاب ریزی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن فولاد تولید می شود.

تولید فولاد به روش کوره الکتریکی

در ادامه مبحث فولاد از چه عناصری تشکیل شده است؟ باید ذکر کنیم که بعد از روش کوره الکتریکی بیشترین تولید فولاد در جهان که حدود ۳۰ درصد از کل فولاد تولیدی است را شامل می شود. این کوره ظرفیتی حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن فولاد در هر بار مذاب ریزی دارد. زمان فرآیند ذوب در این روش ۲ ساعت طول می کشد. فولادهای تولیدی در این روش از کیفیت بالایی برخوردار است.

 

تولید فولاد به روش کوره اکسیژن قلیایی

 

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی می باشد. از جمله محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می شود می توان به انواع تیرآهن، نبشی، میلگرد ظفر بناب، میلگرد تیکمه داش و انواع ورق همچون ورق ابعادی، ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق قطعات و … اشاره کرد.

شما بازدید کنندگان عزیز از سراسر ایران می‌توانید جهت تهیه مقاطع مورد نیاز برای ساخت و ساز و صنایع دیگر از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید کافیست از طریق شماره های ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و مشاوره های لازم را به صورت کاملا رایگان دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

کدام عنصر در فولاد زنگ نزن وجود ندارد؟

https://ahanhyper.com//?p=34953

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *