امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

فولاد ابزار سازی چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

فولاد ابزار سازی چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ سوالی است که قصد داریم در ادامه این مطلب به آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

فولاد ابزار سازی چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

فولاد ابزار سازی معمولاً به فولاد های کربنی و آلیاژی گفته می شود که از آن برای ساخت ابزار و قالب استفاده می کند. این فولاد دارای خواص خاصی مانند سختی و مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر تغییر شکل و دفرمه شدن و همچنین قابلیت اتصال به قطعات در دماهای بالا می باشد. به طور کلی می‌توان گفت فولادهای ابزار سازی برای شکل دهی به مواد بسیار مناسب می باشد.

 بهتر است بدانید انتخاب فولاد ابزار سازی به کاربرد ابزار بستگی دارد. از جمله خواص بسیار مهم که برای فولاد ابزار سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است می‌توان به سختی پذیری، مقاومت سایشی و درجه حساسیت در مقابل انقباض و مقاومت در مقابل درجه حرارت پخت و … می باشند.

 بهتر است بدانید انقباض در اثر فولادها در حین عملیات سخت کردن انجام می‌شود. اما برخی از فولاد ها هستند که این انقباض در آن ها به اندازه‌ای جزئی می باشد که ابعاد قطعه قبل از عملیات سخت کردن همان اندازه ابعاد نهایی در نظر گرفته خواهد شد. معمولاً از فولاد هایی که بدون انقباض می باشند برای تولید قطعات پرسی پیچیده استفاده می کنند.

تولید فولادهای ابزار سازی

 

تولید فولادهای ابزار سازی

برای تولید فولادهای ابزار سازی تمیز و بدون هیچگونه ناخالصی غیر فلزی معمولاً از کوره های قوس الکتریکی استفاده می کنند. با تغییر شکل گرفته خاص و مدیریت صنعتی ویژه از ظاهر معیوب گشتن داخلی و خارجی آن جلوگیری خواهد شد. به طور کلی می توان گفت توسط این فولاد ابزار سازی عملیات حرارتی ابزار پیچیده خطر ایجاد ترک کاهش پیدا می کند.

 عملیات حرارتی اغلب فولادهای ابزار سازی که در فولاد های معمول انجام می شود تفاوت عمده با عملیات حرارتی در فولاد غیر عادی و کم آلیاژی ندارند. اما توجه داشته باشید به دلیل امکان ظاهر شدن عیب در آن تولید حرارتی در فولادهای ابزار معمولاً عملیات حرارتی با دقت بالا باید انجام شود.

 فولاد ابزار سازی به صورت سرد شده و باید در درجه حرارت های نسبتا پایینی تحت حمایت و بازپرداخت انجام شوند. در غیر اینصورت سختی که در فولاد به دست آمده است کاهش پیدا می‌کند ولی در عوض سفتی آن افزایش پیدا خواهد کرد.

معمولاً از فولادهای ابزار سازی در ساخت ابزارهایی مانند چرخش های دستگاه خم کن، لوله های خم و کشش، قالب های کوره کاری، قالب های ریخته گری و … استفاده می شود و معمولاً در این فولادها استحکام کششی و انبساط چندان مهم نیست.

بلکه قابلیت برش و سختی آن ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. معمولاً این فولادها را بر حسب درصد عناصری که در آن ها استفاده می‌شود تقسیم‌بندی می‌شود: معمولا به فولادهای غیر آلیاژی، کم آلیاژی و پرالیاژی تقسیم‌بندی خواهند شد.

 فولادها را بر حسب دمای کاری به فولادهای سرد کار و گرم کار و همچنین مواد خنک کننده که در هنگام سخت کاری آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

معمولاً به فولاد های آبی، روغنی و هوایی تقسیم‌بندی می‌شود فولادهای ابزار سازی غیر آلیاژ و کم آلیاژ دارای ۵ تا ۵.۱ درصد کربن می باشند. میزان کربن فولادهای ابزار سازی پر آلیاژ معمولاً تا ۲.۲ درصد است.

همه فولادها جزو فولادهای کربن محسوب می شوند چرا که دارای درجه خلوص بالایی می باشد. بهتر است بدانید فولادهای سرد کار سماجت بالایی دارند و در مقابل ضربه فشار و ساییدگی از مقاومت بالایی برخوردار هستند. فولاد سرد کار را با یکی از روش های براده برداری و بدون براده برداری تغییر‌ فرم خواهد داد.

 فولاد گرم کار معمولاً در دماهای بالا از مقاومت مکانیکی و دوام بارندگی زیادی برخوردار می باشد که برای قالب های کوره گری ماتریس مورد استفاده قرار می گیرد. با فولادهای گرم کار معمولاً می توان قطعات فولادی فلزات سبک و سنگین را تغییر فرم داد.

 

فولاد ابزار سازی غیر آلیاژی

 

فولاد ابزار سازی غیر آلیاژی

 همانطور که ذکر شد مقدار کربن در این فولادها ۵.۰ تا ۵.۱ درصد می باشد که نقش تعیین کننده در مورد استفاده فولاد در جداسازی غیر عالی دارد. هر چه مقدار کربن آن بیشتر باشد به همان نسبت نیز سختی فولاد افزایش پیدا خواهد کرد.

 بهتر است بدانید درجه حرارت سخت کاری این فولادها از ۷۶۰ تا ۷۵۰ درجه سانتیگراد می باشد. پس از سرد کردن در آب فولاد را در دمای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد برگشت خواهند داد. دما کاری این فولادها معمولاً کمتر از ۲۰۰ درجه سانتیگراد می باشد که در ۲۰۰ درجه سانتیگراد سختی خود را به صورت کامل از دست خواهد داد.

فولاد ابزار سازی کم آلیاژ

 معمولاً برای اینکه دوام برش و استحکام در حالت گرما افزایش پیدا کند؛ ابزارهای فولادهای ابزار سازی را با عناصری مثل کرم، ولفرام، نیکل، منگنز، وانادیوم، مولیبدن … الیاژی می کند. درصد عناصر آلیاژی در فولادهای ابزار سازی معمولا  از ۵ درصد کمتر می باشد.

 بهتر است بدانید براده برداری با این فولادها نسبت به فولادهای ابزار سازی کم الیاژی با سرعت برشی بالاتری امکان پذیر می باشد. سختی و قابلیت برش 200 تا 400 درجه سانتیگراد حفظ می‌کند. معمولاً این فولادها در درجه حرارت های ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد سختی کاری دارند.

فولادهای ابزار سازی پر آلیاژ

معمولاً فولادهای ابزار سازی پرالیاژ به سه گروه فولادهای سردکار، گرم کار و تند بر تقسیم بندی می شوند. به خاطر داشتن عناصری مثل وانادیوم، مولیبدن، ولفرام و … در مقابل سایش سختی و مقاومت بالایی دارند. وجود ولفرام در این فولادها باعث می‌شود تا بتوانند سختی را تا دمای ۵۵۰ درجه سانتیگراد نماید.

معمولاً در فولادهای ابزار سازی پر الیاژ از کربن تا ۲.۲ درصد استفاده می شود. باید کرن از عناصر آلیاژی دیگر که در ساخت آن استفاده می شود کمتر از ۵ درصد باشد. به برخی از این فولاد هایی که معمولا برای ساخت ابزارهای براده برداری استفاده می‌شود معمولاً فولاد تندبر گفته می‌شود.

 با این فولادها می‌توان با سرعت برشی بیشتر از پروژه های براده برداری انجام داد. بهتر است بدانید درجه سخت کاری این فولادها بر حسب به کاربرد و درصد عناصر موجود در آن ها از ۹۲۰ تا ۱۳۲۰ درجه سانتی گراد می باشد که آن ها را در روغن یا هوا سرد می کنند.

 

خصوصیات فولاد ابزار سازی

 

خصوصیات فولاد ابزار سازی

برخی از خصوصیات فولاد ابزار سازی عبارتند از:

  • برخورداری از مقاومت در برابر سایش و فرسایش
  • برخورداری از حواس پرتی خوب با حفظ شکل دهی در دماهای بسیار بالا
  • مقاومت بالا در برابر شکستگی و ترک خوردگی
  • دارای سختی نسبتاً بالا در برابر تغییر شکل و صاف شدن

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط :

فولاد ابزار گرمکار

کاربرد فولادهای تندبر

همه ‌چیز درباره فولاد ابزار

فولاد ابزار چه خصوصیات و کاربردهایی دارد؟

https://ahanhyper.com//?p=17729

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *