امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

کاربرد فولادهای تندبر

فولادهای تندبر از جمله انواع فولایی می باشد که در ساخت و ساز و صنایع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی مبحث کاربرد فولادهای تندبر بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی فولادهای تندبر

در ابتدا مبحث کاربرد فولادهای تندبر باید ذکر کنیم که فولاد تندبر با نام اختصاری HSS شناخته شده است. یکی از زیر مجموعه‌های فولادهای ابزاری است که در ساخت ابزارهای برشی از آن استفاده می شود. برای ساخت مته و تیغه های اره گردبر از این فولاد استفاده می‌شود.

این فولادها سرعت بالا در ماشینکاری مواد دارند. به علت داشتن این قابلیت به فولادهای تندبر نامگذاری شده اند. فولادهای تندبر کار را در سرعت بالاتری نسبت به بقیه فولادها انجام می‌دهند. این فولادها سختی بالایی دارند و در مقابل سایش مقاومت بالایی دارند.

همچنین بهتر است بدانید این نوع فولادها با روش انباشت بخار فیزیکی پوشش داده و عمر آن بیشتر می شود. علت سختی و مقاومت بالای فولاد های تندبر به میزان وانادیوم و تنگستن موجود در آن ارتباط دارد. این فولادها جزء آلیاژ هایی هستند که از تنگستن یا مولیبدن و یا هر دو تشکیل شده اند. تبدیل فولاد معمولی به فولاد تندبر نیاز به عملیات حرارتی با دمای بالا است. با اضافه کردن ۱۰ درصد مولیبدن و تنگستن استحکام فولادهای تندبر بیشتر می‌شود. استحکام فولاد کمک می کند در دمای بالا خواص آن حفظ شود‌.

 

انواع فولادهای تندبر

 

انواع فولادهای تندبر

در ادامه مبحث کاربرد فولادهای تندبر باید ذکر کنیم که فولادهای تندبر به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از؛

 فولادهای تندبر تنگستنی: بهتر است بدانید این فولاد با علامت T نامگذاری شده است. اولین فولاد تندبر می‌باشد که در سال ۱۹۰۳ ساخته شد. این فولاد ۱۴ درصد تنگستن دارد.

فولادهای تندبر مولیبدنی: با علامتM  نامگذاری شده است. این فولاد به چند نوع تقسیم می شود که در ادامه به آن اشاره شده است:

 نوع اول :M1 انعطاف پذیر بوده و در برابر شوک مقاوم است.

نوع دوم : M2 یکی از پرکاربردترین فولادهای تندبر است. وجود کاربیدهای کوچک و منظم در این فولاد مقاومت آن به سایش را بالا می برد. مقاومت به خمش آن ۴۷۰۰ است مگاپاسکال است.

نوع سوم : M7  برای ساخت ابزارهایی که عمر و دوام و انعطاف‌پذیری آن مهم است؛ از این فولاد استفاده می شود.

نوع چهارم : M50  بهتر است بدانید این نوع انعطاف پذیری بالایی دارد. برای ابزارهای که مشکل شکست داشته و نیاز به انعطاف پذیری دارند؛ از این فولاد استفاده می شود. ساخت وسایلی چون ساچمه های بلبرینگ با این فولاد انجام می شود.

فولادهای تندبر کبالتی: عنصر کبالت سختی را تا 67 راکول افزایش می دهد. این عنصر باعث افزایش مقاومت به گرما می شود. این فولادهای تندبر در انواع زیر می باشد:

نوع اول : M35 معمولا با نام فولاد کبالتی شناخته شده است. کار در سرعت بالا انجام شده و عمر بیشتری دارد. همچنین دارای ۵ درصد عنصر کبالت می باشد.

نوع دوم : M42 این نوع فولاد تندبر دارای ۸ تا ۱۰ درصد کبالت است. در صنایعی چون تراشکاری و فرزکاری از آن استفاده می شود. مقاومت به گرمای این فولاد به نسبت بقیه فولادها بیشتر است. قطعات ساخته شده با این نوع با HSS_CO مشخص می شود.

کاربرد فولادهای تندبر

 در ادامه مبحث کاربرد فولادهای تندبر باید ذکر کنیم که فولادهای تندبر از جمله اانواع فولادهایی می باشد که در ساخت و ساز و همچنین در صنایع دیگر بیشترین استفاده را دارد. جهت ساخت ابزارهای برشی مثل قطعات ماشین ابزار، فرز انگشتی، قلاویز، تیغه تراشکاری و مته ها کاربرد دارد. همچنین می توان به کاربرد فولادهای تندبر در سوهان، قالب های سرد، چاقوی آشپزخانه اشاره کرد.

 

کاربرد فولادهای تندبر

 

پوشش دهی فولادهای تندبر

با توجه به مبحث کاربرد فولادهای تندبر باید ذکر کنیم که از رنگ اکسید روشن و تیره برای انجام عملیات سطحی برای فولادهای تندبر استفاده می شود. انجام این عملیات ضروری است. برای افزایش پایداری فولادهای تندبر از نیترید تیتانیوم نیز استفاده می‌شود. در حین انجام عملیات حرارتی نیتروژن روی سطح فولا پخش می شود تا مقاومت در برابر سایش بالا رود. پوشش دهی فولادهای تندبر باعث طول عمر قطعات و افزایش کیفیت ماشینکاری آن نیز می‌شود.

عناصر فولاد های تندبر

با توجه به مبحث کاربرد فولادهای تندبر باید بدانید که فولادهای تندبر از عناصر مختلفی تشکیل شده اند که در ادامه به آن می پردازیم:

کربن: مهم ترین عنصر موجود در فولاد می باشد. اگر میزان کربن در فولاد تندبر تغییر کند؛ خواص مکانیکی و قدرت برش فولاد تغییر می‌کند. کربن باعث مقاومت فولاد در دمای بالا می باشد. همچنین درصد بالای کربن باعث ایجاد کاربید های سخت و پیچیده می شود. تعداد زیاد کاربید ها باعث زیاد شدن مقاومت به سایش می شود. منگنز: برای افزایش تردی در زمان کوئنچ کردن فولاد از این ماده استفاده می شود. سبب جلوگیری از ترک در زمان کوئنچ کردن قطعه می شود.

سیلیسیم: درصد عنصر سیلیسیم در این نوع فولادها معمولاً کم است.

 فسفر: برای شکنندگی در دمای سرد فسفر در حداقل دمای ممکن نگه داشته می شود.

گوگرد: به بعضی فولادهای تندبر اضافه می‌شود. گوگرد باعث خوش تراشی می شود.

 نیتروژن: این عنصر در فولادهای تندبر نسبت به بقیه فولاد ها بیشتر است. باعث افزایش سختی  تمپر شده می گردد.

کروم: غلظت آن حدود ۳ تا ۵ درصد است. وجود کرون بیشترین نقش در سختکاری فولاد ها را دارد. میزان کروم در فولادهای تندبر ۴ درصد است.

تنگستن: این عنصر حتماً باید در فولاد موجود باشد. تنگستن سختی گرم ماده را افزایش می‌دهد و باعث سخت کاری ثانویه می شود. در مواقعی که تنگستن را کاهش می‌دهند برای جبران آن مولیبدن را افزایش می دهند.

مولیبدن: نقطه ذوب آن پایین تر است. برای سختکاری به دمای کمتری نیاز دارند.

 وانادیم: این عنصر در کارایی برش ابزار ها موثر بوده و آن را افزایش می‌دهد. اضافه کردن وانادیم کاربیدهای سخت را تشکیل می دهد. مقاومت به ساییدگی را افزایش می‌دهد.

 کبالت: در هنگام بالا رفتن دما کارایی را افزایش می‌دهد. باعث افزایش سختی گرم است.

مزایای فولاد تندبر

 در ادامه مبحث کاربرد فولادهای تندبر باید ذکر کنیم که با توجه به اینکه این نوع فولاد از مزایا و ویژگی های بسیاری برخوردار است؛ در کاربرد های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از مزایای آن عبارتند از:

  • چقرمگی بالا
  • مقاومت به گرما
  • مقاومت به سایش
  • سرعت بالای تولید
  • سختی و استقامت بالا

مزایای فولاد تندبر

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی و آهن آلات می باشد. برخی از این محصولات می توان به انواع میلگرد همچون میلگرد ظفر بناب، میلگرد نیشابور، انواع تیرآهن، از جمله تیرآهن ۱۲، تیراهن ۱۴، آهن ۱۶، اهن 18، تیر اهن ۲۰ الی تیرآهن 30، پروفیل و … اشاره کرد.

شما عزیزان می توانید جهت خرید میلگرد و خرید تیر آهن و … از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. توجه داشته باشید که شما عزیزان می توانید مشخصات انواع ورق از جمله ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق فولادی، ورق ابعادی و … را نیز در این وبسایت مشاهده نمایید. در هر مرحله که جهت خرید بهتر نیاز به مشاوره داشته باشید؛ کافیست با کارشناسان مجموعه تخصصی آهن هایپر در تماس باشید و به صورت کاملا رایگان مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

https://ahanhyper.com//?p=34993

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *