امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

فولادهای سرد کار

فولاد یکی از بیشترین موادی است که توسط انسان تولید شده است. فولاد انواع مختلفی دارد که هر کدام بسته به نوع خود کاربردهای متنوعی دارند. در این مبحث قصد داریم به بررسی فولادهای سرد کار بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود برای آشنایی بیشتر با این‌ محصول همراه ما باشید.

معرفی فولاد سرد کار

فولادهای سرد کار از آن دسته فولادهایی هستند که در دماهای بالا و برش با سرعت زیاد قابلیت حفظ سختی را ندارند. این فولادها کربن بالایی داشته و آلیاژ لازم برای مقاومت در برابر نرم شدن در دمای بالا را ندارد و برای ساخت ابزارهایی که دمای آن بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد باشد؛ به کار می روند.

این فولادها مقاومت بالا در برابر ضربه داشته‌ و برای کاربردهای برشی و براده برداری تحت شرایط کاری سرد مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع فولادها در سه گرید A ، O و D تولید می شوند که بسته به درصد آلیاژهای مختلف هر کدام سری های متفاوتی دارند.

 

انواع فولادهای سرد کار

 

انواع فولادهای سرد کار

فولادهای سرد کار به سه گروه مختلف تقسیم بندی می شوند:

  • سخت شونده در هوا (نوع A)
  • فولاد ابزار پر کربن- پر کروم (نوع D)
  • سخت شونده در روغن (نوع O)

فولاد سخت شونده در هوا: این نوع فولاد دارای عناصری چون منگنز، کروم و مولبیدن است که باعث می شود به راحتی و بدون آسیب دیدن فولاد را در دمای بسیار بالا خنک کرد. این نوع فولاد در هوا، خنک و سخت می شود به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی دارد و دچار شکستگی و آسیب نمی شود. معمولا برای ساخت چاقو و قالب های ضرب سکه از این فولاد استفاده می شود.

فولاد با مقادیر بالای کربن: این فولاد حاوی 2.5 درصد کربن و 1.5 درصد کروم است که بر اساس میزان کربن استفاده شده در آن به دسته های D1 و D2 و D3 تقسیم می شود. نوع D3  آن ضعیف تر بوده و تنها در هوا سرد نمی شود و برای سرد شدن  نیاز به روغن دارد. سختی این نوع کمتر بوده و احتمال شکنندگی آن بیشتر است. فولاد های گروه D در حرارت بالا به راحتی نرم شده و شکل پذیری بالایی دارند. برای تولید ابزار های جلا دادن و پرداخت از این نوع استفاده می شود.

فولاد سخت شونده در روغن: این نوع فولاد از جمله انواع فولادهای سرد کار می باشد که در بین انواع دیگر بالاترین میزان کربن را دارند. قطعه های بسیار کوچک این نوع به راحتی در روغن سرد شده و بسیار سخت می شوند. برترین ویژگی فولاد های گروه O این است که در دمای معمولی مقاومت بالایی در برابر ساییده شدن دارند. لازم به ذکر است که این فولادها شکل پذیری سختی دارند. این نوع فولاد برای تولید ماشین الات و دستگاه برش زنی مورد استفاده قرار می گیرد. این فولاد به دلیل مقدار کم کربن در ترکیبات قیمت پایینی دارد.

 

ویژگی های فولادهای سرد کار

 

ویژگی های فولادهای سرد کار

فولادهای سرد کار مزایا و ویژگی های زیادی دارند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این فولادها دارای استحکام و شکل پذیری بالایی هستند. از ویژگی های این فولاد می توان به مقاومت آن در برابر تنش اشاره کرد. مقاومت در برابر ضربه و یکی دیگر از ویژگی های این فولاد است. همچنین این فولادها در دماهای پایین مقاومت سایشی بالایی دارند.

کاربرد فولادهای سرد کار

شایان ذکر است که فولاد‌های سرد کار کاربردهای زیادی دارند به همین علت متقاضیان زیادی دارد. کاربردهای این نوع فولاد به شرح ذیل است:

استفاده از این فولادها در ساخت دستگاه برش زنی کاغذ، ساخت ابزار برش، قالب هاب سکه زنی و جلا دادن مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در ابزارهای برجسته کاری و حدیده کاری سرد نیز از این نوع فولاد استفاده می شود. از کاربردهای دیگر فولادهای سرد کار می توان به قالب ریزی سرد، شکل دهی سرد وساخت سیم و مفتول اشاره کرد. همچنین این فولاد در ساخت چاقو برش سرد، کاتر و ابزار برشی چوب‌کار کاربرد دارد.

ساخت سنبه، قالب های کله زنی، ابزارهای برش چوب و ابزارهای تراشکاری از کاربردهای دیگر فولادهای سرد کار است. از فولادهای سرد کار برای تولید میلگرد نیز استفاده می شود. این میلگرد ها در اندازه های متفاوتی هستند.

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع فولادها و محصولات فولادی برای ساخت و ساز می باشد. برخی از پرکاربردترین این محصولات می توان به انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … اشاره کرد. هر یک از این محصولات در انواع مختلف و در ابعاد و سایز های مختلفی موجود می باشد که با توجه به کاربرد مدنظر خود می توانید محصول مناسبی را تهیه کنید. شما مخاطبان گرامی از سراسر ایران برای سفارش این محصولات می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

کاربرد فولاد سردکار

کاربرد فولاد گرم کار

https://ahanhyper.com//?p=39144

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *