امروز : شنبه 20 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]

فلز غیر آهنی چیست و چه تفاوتی با فلزات آهنی دارد؟

فلزات اهنی و فلزات غیر آهنی از جمله فلزاتی می باشند که در صنایع مختلف از جمله صنعت ساخت و ساز و .. مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از سوالات بسیار مهم فلز غیر آهنی چیست و چه تفاوتی با فلزات آهنی دارد ؟ که قصد داریم در ادامه به این سوال پاسخ دهیم با ما همراه باشید.

فلزات غیر آهنی به فلزی گفته می‌شود که در ترکیبات شیمیایی آن از مقدار کمی فلز آهن استفاده شده باشد. فلزات غیرآهنی عبارتند از: آلومینیوم و مس و نیکل و…

آلومینیوم

آلومینیوم از آلیاژ غیر آهنی تشکیل می شود و صنعت کاربردهای گسترده ای دارد. معمولاً نقره‌ای رنگ است و مانند فلزات آهنی سخت نیست . نکته دیگری که مهم است با افزودن عنصرهای آلیاژی می‌توان آن را مستحکم کرد.

آلومینیوم از فولاد سبک تر است و ترکیبات منحصر به فرد و خاص عالی که دارد این محصول را مهم ترین مواد مهندسی و ساخت متال محسوب کرده است. آلومینیوم بعد از آهن پرکاربرد ترین فلز به شمار می‌آید.

کاربرد آلومینیوم

فلز آلومینیوم در صنایع مختلفی مانند ساخت و ساز، حمل و نقل، هوافضا و خودرو سازی و بسته بندی مواد غذایی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کاربرد نیکل در صنایع

 

صنایع ساختمانی

از آلومینیوم برای ساخت در و پنجره و سقف های آلومینیومی داخلی و خارجی در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود.

صنایع حمل و نقل

صنایع حمل و نقل، ریلی و دریایی از پرمصرف ترین صنایع آلومینیوم محسوب می شوند به دلیل سبک وزن بودن و مقاوم بودن آلومینیوم در برابر زنگ زدگی در کشتی های باربری و مسافربری و متروها مورد استفاده قرار می گیرد.

صنایع هوا و فضا

موادی که در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد باید سبک و مقاوم و با دوام باشد. آلومینیوم تمامی این خواص را دارا می باشد و به همین دلیل مناسب ترین گزینه است. بهتر است بدانید صنایع هوافضا بدون آلومینیوم امکان حیات ندارد.

صنایع خودروسازی

درصد بالایی از سازه‌های خودروها و اتوبوس‌ها از آلومینیوم ساخته می‌شوند. آلومینیوم در خودروسازی به صورت ریختگی( چرخ ها و سیستم فرمان و ….) و اکسترد شده (شاسی و بدنه و …) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صنایع بسته بندی و غذایی: این صنایع به پرمصرف ترین صنایع در مصرف آلومینیوم هستند برای تولید انواع قوطی ها و ظروف پخت و پز و … استفاده می شود.

مس

مس از پرکاربرد ترین فلز درصنعت می‌باشد و رنگ نسبتاً قرمزی دارد. از قابلیت هدایت حرارتی و الکتریکی بالایی برخوردار است. بهتر است بدانید فلز مس قابل احتراق نمی باشد به صورت طبیعی و سنگ اکسیده و سنگ سولفور در طبیعت یافت می شود و این فلز از پر کاربرد ترین فلز غیرآهنی می باشد.

 کاربرد مس

مس به دلیل قابلیت انعطاف و چکش خوار بودن کاربردهای زیادی دارد که عبارتند از:

سیم های مسی، لوله‌های مسی، کلیدها و تقویت کننده‌های الکتریکی، مجسمه سازی و دستگیره های درب و پنجره و سایر وسایل منزل، آهنرباهای الکتریکی، موتور ها به خصوص با موتورهای الکتریکی ،وسایل آشپزی مانند ماهیتابه قاشق چنگال و…

نیکل

نیکل از اجزای تشکیل دهنده شهاب سنگ می باشد. سطح ان براق و صیقلی است. همچنین رسانای بسیار خوبی برای جریان برق است عنصر نیکل از گروه آهن و کبالت است. عنصر ۲۸ می باشد از مقاومت بالایی برخوردار است و همچنین چکش خوار می باشد و دارای ساختاری بلورین و مکعبی می باشد.

کاربرد نیکل در صنایع

فلز نیکل به دلیل خواص شیمیایی و فیزیکی عالی که دارد دارای کاربردهای مختلفی می باشد که عبارتند از:

صنایع تولید استیل: از نیکل بیشتر برای ساخت فولادهای ضد زنگ استفاده می کند بعد از آن را نیز برای فولادهای مقاوم در برابر خوردگی مصرف می کنند.

از نیکل در صنایع آبکاری، صنایع الکترونیک، باتری های قابل شارژ، ساخت و تولید لوازم آشپزخانه و صنایع تولید باتری و… استفاده می شود.

سرب

سرب فلزی نرم و چکش خوار است و نقطه ذوب پایینی دارد. رنگ سرب معمولاً نقره‌ای متمایل به آبی می باشد. از دلایلی که باعث شده سرب فلز مهمی به شمار آید. می توان به نقطه ذوب پایین چگالی بالا چکش خوار بودن و غیرممکن بودن آن به اکسیداسیون اشاره کرد.

نقره

نقره فلزی انعطاف پذیر نمی باشد و همچنین عضو فلزهای گران‌بها است نقره فلزی نرم و سفید و براق می باشد. هدایت گرما و برق خصوصیت منحصر به فرد هستند کاربرد مهم نقره در تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی می باشد.

 

فلز غیر آهنی چیست و چه تفاوتی با فلزات آهنی دارد؟

 

فلز غیر آهنی چیست و چه تفاوتی با فلزات آهنی دارد؟

تفاوت اصلی این فلزات در وجود آهن می باشد فلزات آهنی همانطور که از نامش پیداست حاوی فلز آهن می باشد اما در نوع فلزات غیر آهنی از فلز آهن استفاده نمی شود.  وزن بسیار سبک بوده مانند آلومینیوم، مس، برنج و … فلزات آهنی مثل فولاد کربن، چدن و اهن فرفورژه و .. که از وزن بیشتری برخوردار هستند.

توجه داشته باشید معمولاً فلزات آهنی با توجه به وزن بالایی که دارند و همچنین استحکام بالایی که دارند برای استفاده در ساخت پل، کانتینر حمل و نقل، راه‌آهن، لوله های بزرگ، تونل، اتومبیل و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما از فلزات غیر آهنی در مواردی که نیاز به وزن کمتری داشته باشد مثل ساخت هواپیما، کنسرو سازی و تولید بطری، قابلیت هدایت پذیری و .. مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همانطور که می‌دانید از فلزات آهنی و غیر آهنی در صنایع مختلف از جمله صنایع ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. این فلزات در انواع مختلف در بازار تولید و یافت می شود که امروزه با توجه به کاربرد بالای این محصولات شرکت های بسیاری در صدد تولید و عرضه این محصولات می باشند. شما باید در هنگام انتخاب سعی کنید تا محصول با کیفیتی را تهیه کرده و از آن بهره مند شوید.

به همین خاطر پیشنهاد می کنیم سعی کنید از مراکز معتبر و شناخته شده نسبت به تهیه مصالح فولادی نظیر انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … اقدام نمایید. مجموعه آهن هایپر از جمله شرکت ها و مجموعه های معتبر و شناخته شده می باشد که در جهت عرضه و ارائه انواع فلزات آهنی و غیر آهنی فعالیت دارد.

 شما به راحتی می توانید جهت تهیه محصولات از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. توجه داشته باشید شما در هر مرحله از خرید می توانید با تماس با کارشناسان آهن هایپر به صورت کاملاً رایگان راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط :

روش های تولید آهن خام

برای افزایش سختی آهن چه باید کرد؟

https://ahanhyper.com//?p=17133

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *