امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

عوامل مؤثر بر قیمت آسانسور و تأثیر آن بر قیمت ساختمان

با توجه به این که صنعت ساختمان سازی امروزه به برج سازی تبدیل شده است، دیگر رفت و آمد بین واحدهای طبقات مختلف اداری، تجاری و مسکونی غیر ممکن است. از سویی دیگر، ممکن است تعداد طبقات خیلی زیاد نباشند و امکان بالا رفتن از پله ها وجود داشته باشد، اما به دلایلی از جمله کهولت سن و مشکلات جسمی، برای برخی غیر ممکن باشد.

اینجاست که آسانسورها به کمک ما آمده اند. آن ها دیگر به یکی از اجزای ضروری هر ساختمانی تبدیل شده اند، لذا بایستی قطعات آن از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا جان استفاده کنندگان را به خطر نیندازند.

اما این که آسانسور دقیقاً چیست، چه نقشی دارد و عوامل مؤثر بر قیمت آن چه می باشند را در ادامه همین مطلب متوجه خواهید شد. ضمناً به تأثیر آسانسور بر ارزش مادی و معنوی ساختمان ها نیز پرداخته ایم، پس با ما همراه باشید.

 

انواع آسانسور

 

انواع آسانسور

بگذارید تا ابتدا انواع آسانسورهایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند را به صورت مختصر شرح دهیم تا عوامل تأثیر گذار بر قیمت آسانسور برایتان واضح تر گردد. در کل چهار نوع تقسیم بندی برای انواع آسانسورها تعریف شده است که عبارت اند از:

  • تقسیم بندی اول

این تقسیم بندی شامل انواع آسانسور بر حسب نوع ساختمان می شود که عبارت اند از آسانسورهای مخصوص پارکینگ، مسکونی، بیمارستانی،صنعتی و کشاورزی.

  • تقسیم بندی دوم

معیار بعدی دسته بندی آسانسورها بر حسب ارتفاع آن هاست. بدین صورت که آسانسورهای هیدرولیک برای ساختمان های با ارتفاع کم، گیربکس برای ساختمان های با ارتفاع متوسط و گیرلس برای ارتفاع های زیاد کاربرد دارند.

  • تقسیم بندی سوم

آسانسورهای کششی، وینچی، مغناطیسی و کارگاهی در این گروه جای می گیرند.

  • تقسیم بندی چهارم

و اما تقسیم بندی چهارم نیز شامل آسانسورهای کششی، هیدرولیک و کارگاهی است.

سایر تقسیم بندی هایی که بر آسانسورها وارد است، شامل تجاری و مسکونی و یا نفربر و بالابر می شوند.

عوامل مؤثر بر قیمت آسانسور

اگر بخواهیم عوامل اصلی بر قیمت هر نوع آسانسوری را به طور کلی در نظر بگیریم، می توان گفت که اولین عامل، نوع ساختمان است. در واقع این نوع ساختمان و ابعاد و خصوصیات آن است که بر ابعاد و خصوصیات آسانسور تأثیر مستقیم خواهد گذاشت.

 

قیمت آسانسور

 

بدین صورت که هر چه تعداد طبقات ساختمان و تعداد ساکنین آن بیشتر باشند، مسلماً به آسانسوری با ابعاد بزرگتر، ظرفیت بالاتر و عملکرد ایده آل تری نیاز است. افزایش مشخصات فنی و ویژگی های آسانسور، برابر است با افزایش قیمت آن!

عامل مؤثر دیگر بر هزینه آسانسور، امکانات و عمر ساختمان است. اگر سازه ای که با آن سر و کار داریم قدیمی باشد و استحکام آن نیز به مانند برج های امروزی مطمئن نباشد، بایستی آسانسورهای دارای امکانات کمتر و سبک تری انتخاب شوند. این فاکتور، هزینه تهیه و استفاده از بالابر را کاهش خواهد داد.

بدین ترتیب از نوع آسانسور گرفته تا نصب و راه اندازی و استفاده از آن، همگی به خصوصیات ساختمان مورد نظر بستگی داشته و در اینجا بایستی بر روی امنیت ساکنین و انتخاب گزینه مناسب تر به لحاظ عملکرد تمرکز شود تا کاهش هزینه ها.

عوامل مؤثر بر قیمت انواع آسانسور

  • آسانسورهای کششی

حال بگذارید با جزئیات بیشتر به مقایسه آسانسورها و قیمت آن ها بپردازیم. آسانسورهای کششی را می توان از قدیمی ترین و در عین حال کاربردی ترین ها در ساختمان های مسکونی و تجاری دانست که در انواع روملس، گیربکس و گیرلس وجود دارند.

جالب است بدانید هزینه آسانسورهای گیربکس دار نسبت به دو همگروه خود به دلیل ساختار عملکردی، پایین تر است.

  • آسانسورهای هیدرولیکی

نوع مدرن تر آسانسورها که با نیروی فشار روغن کار می کند، هیدرولیک نام دارد و سیستم محرک آن به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم کار می کند.

قیمت این آسانسور ها به عوامل زیادی همچون ظرفیت، ابعاد، تعداد توقف، نوع قطعات آن و… بستگی خواهد داشت. مزایای این آسانسور نسبت به آسانسورهای کششی، اشغال فضای کمتر و عدم نیاز به موتورخانه در بالا می باشد.

جالب است بدانید هزینه نصب و راه اندازی این آسانسورها نیز کمتر از انواع کششی تمام خواهد شد.

  • آسانسورهای کارگاهی

با استفاده از نیروی محرک یک موتور الکتریکی، حرکات عمودی این آسانسورها انجام می پذیرد. آن ها مناسب ترین گزینه برای جابجایی عمودی سنگین ترین بارها در پروژه های ساختمانی، پالایشگاه ها، سکوهای نفتی، پتروشیمی ها و سدها شناخته می شوند. آسانسورهای کارگاهی در دو دسته سیار و ثابت که خود نیز به دو نوع دنده ای و وینچی تقسیم می شود، موجود می باشند.

عوامل مؤثر بر قیمت این آسانسورهای باربر، شامل ظرفیت باربرداری، حداکثر سرعت، حداکثر ارتفاع، ابعاد کابین، تعداد موتورها، تعداد تابلو برق و نوع سکشن می شوند.

 

آسانسورهای هیدرولیکی

 

آسانسور بر قیمت ساختمان چه تأثیری خواهد گذاشت؟

نصب و راه اندازی آسانسور برای ساختمان هایی که بیش از چهار طبقه دارا می باشند، کاملاً ضروری است. مزایای استفاده از آسانسور برای ساختمان های مسکونی را نیز به خوبی می دانید. از جمله این مزایا، عدم نیاز به استفاده از پله ها و دچار شدن به مشکلات فیزیکی ناشی از آن ها و افزایش سرعت جابجایی بین طبقات می باشند.

اما اکنون قصد داریم تا تأثیر آسانسور را بر قیمت ساختمان ها بررسی نماییم. بدون شک ساختمانی که دارای آسانسور می باشد، ارزش بیشتری دارد. در واقع نصب آسانسور به مانند یک سرمایه گذاری برای ساختمان خواهد بود، چرا که به طور غیر مستقیم بر قیمت واحدهای آن تدثیر مثبت خواهد گذاشت.

امروزه نیز به دلیل تعداد طبقات بالای ساختمان های جدید، نیاز به آسانسور بسیار حس می شود و دیگر کمتر کسی است به سمت واحدی بدون آسانسور برود! لذا می توان نتیجه گرفت که معاملات ملکی ساختمان هایی که از آسانسور بهره مند هستند، بیشتر و موفقیت آمیزتر خواهند بود.

جالب است بدانید طبق بررسی های کارشناسان، قیمت واحدهای مسکونی، تجاری و اداری دارای آسانسور از واحدهای مشابه بدون آسانسور، 10 تا 15 درصد گران تر هستند.

متأسفانه ممکن است سازندگان به دلیل هزینه های بالای تهیه و نصب آسانسور، از قرار دادن آن در ساختمان خودداری نمایند و حتی فضایی برای نصب آن در نظر نگیرند.

تهیه ابزار آلات آسانسور ساختمانی با قیمت مناسب

بخش عظیمی از قطعات تشکیل دهنده آسانسورها، از جنس آهن آلات و انواع فولاد می باشند. این قطعات بایستی از حداکثر کیفیت ساختاری و کارایی برخوردار باشند. بدین ترتیب برای تهیه آن ها نمی توان به هر توزیع کننده ای اطمینان نمود، چرا که ممکن است متحمل هزینه های بالایی شوید و از کیفیت مورد انتظار این قطعات فلزی نیز برخوردار نشوید.

بهتر است فروشگاه آهن هایپر را به عنوان مرجع تهیه آهن آلات و فولاد ساختمانی و صنعتی خود به رسمیت بشناسید که عرضه کننده کلیه مقاطع فولادی همچون میلگرد آجدار، نبشی، پروفیل های ساختمانی، ورق ها می باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

دستورالعمل ایمنی آسانسور

نحوه آهن کشی آسانسور

https://ahanhyper.com//?p=17569

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *