امروز : جمعه 29 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

دستورالعمل ایمنی آسانسور  

آسانسور یکی از اجزا مهم ساختمان ها می باشد. از اسانسور برای ساختمان های چند طبقه مراکز اداری و درمانی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر این آسانسورها وجود نداشته باشند برای ساختمان های چند طبقه افراد مسن به مشکل برمی‌خورند. توجه داشته باشید به دلیل اینکه آسانسورها یک وسیله الکتریکی حرکتی می باشند و باید این دستگاه‌ها ایمنی کافی را داشته باشند.

 به همین خاطر به صورت استاندارد دستورالعمل ایمنی اسانسور وجود دارد که باید در همه آسانسورها رعایت شود. در غیر این صورت امکان دارد حوادث ناگواری ایجاد شود. در ادامه این مطلب قصد داریم دستورالعمل ایمنی آسانسور را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 آیین نامه ایمنی آسانسور

همانطور که از نام این دستگاه پیداست برای افزایش ایمنی افرادی می باشد که از آسانسورها استفاده می‌کنند. همچنین باعث جلوگیری از خطرناک ناگوار خواهد شد. معمولا ایین نامه ایمنی اسانسور وجود دارد افرادی که قصد نصب این آسانسورها را دارند باید تمام این نکات را مورد نظر قرار دهند.

 اولین نکته‌ای که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است این است که سیستم ایمنی آسانسور پس از این که نصب شد؛ باید توسط مهندسین ناظر به صورت کامل مورد بررسی قرار بگیرد تا با بررسی دقیق این آسانسورها احتمال حوادث ناگوار کاهش پیدا کند. به همین خاطر باید مهندسین ناظر مواردی را مد نظر قرار دهید که برخی از این موارد را برای شما ذکر می کنیم.

 آسانسور دستگاهی می باشد که معمولاً برای جابه جا کردن افراد با شرایط سنی مختلف یا کالاها در ساختمان های چند طبقه مورد استفاده قرار می گیرد. تنظیمات اولیه ان مربوط به کابین آن است که با توجه به ظرفیت مورد نظر و همچنین محل کاربرد آن در ابعاد و تجهیزات مختلفی تولید و روانه بازار می‌شود. این کابین بین ریل های عمودی با حداکثر انحراف ۱۵ درجه خواهد شد.

 

 آیین نامه ایمنی آسانسور  

 

اجزای تشکیل دهنده آسانسور

به طور کلی اسانسور ها از سه قسمت اصلی تشکیل می‌شود:

موتورخانه: قسمتی از اسانسور که اجزایی مانند: موتور گیربکس، تابلو کنترل آسانسور و تابلو برق در آن قرار می گیرد که به آن موتورخانه گفته می شود.

چاه آسانسور: تجهیزاتی مانند ریل ها، وزنه تعادل، سیم بکسل که برای حرکت کابین می باشد، یا سیم هیدرولیک در قسمتی قرار دارند که به آن چاه آسانسور گفته می شود.

چاهک: معمولاً به نقطه پایینی چاه، چاهک می گویند که تجهیزات و ضربه گیرها، پریز، کلید قطع استراری، پایه ضربه گیر و … در آن قرار دارد.

انواع آسانسور

مهندسین ناظر که جهت بررسی ایمنی اقدام می‌کنند باید به صورت دقیق انواعع آسانسورها را بشناسند و از آن آشنایی کامل داشته باشند. انواع آسانسور عبارتند از:

  1. آسانسور کششی
  2. آسانسور هیدرولیکی
  3. آسانسور حمل بار
  4. آسانسور خدماتی
  5. آسانسورهای خودرو بر هیدرولیک

استاندارد چاه آسانسور

اولین موردی که باید مهندسین ناظر مورد بررسی قرار دهند بالابر اسانسور می‌باشد. بهتر است بدانید این دستگاه دارای فضای پوشیده بوده و دیواره حاکم آن باید از ایمنی و استحکام بالایی برخوردار شود.

دیواره های آسانسور

توجه داشته باشید دیواره هایی که برای آسانسور استفاده می‌شوند نباید هیچگونه ترک یا حفره داشته باشد. این دیواره ها در حالت نرمال باید به صورت صاف و یکدست باشند که تفاوت اسانسور از نظر مصالح و ساخت مانند دیواره ها بوده و باید به صورت کاملاً هم تراز قرار بگیرند. تجهیزات بسیاری به دیوارهای آسانسور اتصال داده می‌شود. این تجهیزات عبارتند از:

  • وزنه تعادل
  • کابین
  • سیم بکسل ها
  • ضربه گیرها
  • ریل های راهنما
  • فلکه هرزگرد
  • گاورنر
  • لامپ های تونلی
  • پریز
  • کلید قطع اضطراری

دستورالعمل ایمنی آسانسورها

 

دستورالعمل ایمنی آسانسورها

 

بهتر است بدانید کابین آسانسورها معمولاً قبل از این که نصب شود باید درون محیطی کارگاهی ساخته شود. پس از آن نیروهای کار انسانی آموزش دیده با تجهیزات مخصوص برای نصب آسانسور اقدام می کند.این افراد برای نصب آسانسور باید دستورالعمل ایمنی آسانسور را مورد نظر قرار دهند. برخی از این موارد عبارتند از:

استفاده از از نرده امگا

توجه داشته باشید نرده امگا از جمله نرده های متعدد می باشند که باعث می شود تا ایمنی آسانسور افزایش پیدا کند. وظیفه اصلی این نرده ها از وارد شدن افراد و اشیا بیش از حد و غیر قابل تحمل به آسانسور جلوگیری خواهد کرد.

لیمیت سوئیچ آسانسور

نصب لیمیت سوئیچ آسانسور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باعث می‌شود تا ایمنی آسانسور ها افزایش پیدا کند.

وظیفه این سوئیچ ها این است که از هرگونه حادثه سقوط آسانسور جلوگیری می کند.

سیستم نجات اضطراری آسانسور

سیستم نجات اضطراری آسانسور باعث می شود تا از سقوط ناگهانی آسانسور جلوگیری شود که باید حتماً این سیستم توسط مهندسین ناظر بررسی شود تا مشکلی نداشته باشد.

حفاظ دکل در آسانسور

توجه داشته باشید حفاظ دکل آسانسور ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است که این حفاظ مانند نرده های امگا عمل کرده و باعث می شود تا از ورود افراد و وسایل بیش از حد به داخل کابین جلوگیری شود.

استفاده از سیستم ایستا مکانیکی

بهتر است بدانید برای ایمنی جانی افراد استفاده از این سیستم بسیار اهمیت دارد. اگر در قسمت بالایی دکل آسانسور و انتهای مسیر آن از این سیستم استفاده نشود احتمال دارد تا کابین آسانسور از مسیر و ریل خارج شده و خطر سقوط به همراه داشته باشد.

در واقع می توان گفت این سیستم قطعه ای است که باعث توقف آسانسور در ابتدا و انتها و در هر طبقه بین مسیر خواهد شد.

استفاده از برگه نگهدارنده موتور

این قسمت معمولاً یک استراتژی قوی ایجاد می‌کند. با به کارگیری ترمز در صورت سقوط آسانسور به صورت اتومات با دو متر زمین آسانسور را نگه خواهد داشت تا حد زیادی از ایجاد حوادث ناگوار جلوگیری می کند. علاوه بر این موارد از میکروسوئیچ ها، کلید فرمان، تابلو فرمان و تنظیم ولتاژ برق آسانسور و .. استفاده می شود که از موارد ایمنی است نیروهای که اسانسور را نصب می کنند باید از این موارد استفاده نمایند.

توجه داشته باشید اسانسور و قطعات آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. باید تا در ساختمان ها از محصولات و دستگاه استفاده شود که کیفیت بالایی داشته باشد تا امنیت افرادی که از آسانسور استفاده می‌کنند را تامین نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر گرفته و اطلاعات لازم را دریافت نمایید. یا از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ نسبت به دستورالعمل‌های ایمنی آسانسور اطلاع پیدا کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

عوامل مؤثر بر قیمت آسانسور و تأثیر آن بر قیمت ساختمان

نحوه آهن کشی آسانسور

https://ahanhyper.com//?p=17114

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *