امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

عملیات های سخت کاری فولاد و آهن

افراد زیادی هستند که هیچ گونه اطلاعاتی در مورد عملیات های سخت کاری فولاد و آهن ندارند و یا نمی دانند که منظور از سخت کاری فولاد و آهن چیست؟ سخت کاری فرآیندی می باشد که در طول آن و در یک شرایط ویژه، در سطح رویی فولاد و آهن دگرگونی به وجود می آید و خاصیت های مکانیکی، شیمیایی، متالوژیکی فولاد دچار یک سری تغییرات می گردد و سپس بهبود پیدا می کند.

اما قسمت درونی آن هیچ گونه تغییری نخواهد کرد و به کار بردن قطعه های حاصل شده در تولید قطعه های صنعتی امکان پذیر می باشد. به طور کلی باید گفته شود سخت کاری به عنوان یکی از شیوه های عملیات حرارتی سطحی به شمار می آید.

لازم به ذکر است که به وسیله عملیات های سخت کاری فولاد و آهن میزان سختی و مقاومت سطح فولاد و آهن تا حد بسیار زیادی بالا می رود.

 

عملیات های سخت کاری فولاد و آهن

 

تعریف سخت کاری فولاد و آهن

قبل از بررسی عملیات های سخت کاری فولاد و آهن ابتدا بهتر است که عملیات حرارتی را تعریف کنیم. منظور از عملیات حرارتی این است که فولاد تا دمای معین گرم شود و بعد به شیوه های گوناگون سرد گردد. در صنایع گوناگون گاهی اوقات امکان دارد لازم باشد که شیوه هایی را برای بهبود دادن خاصیت های فلزات مورد استفاده قرار دهیم تا قطعه موردنظر سختی و مقاومت خوبی را پیدا کند و به چنین کاری سخت کاری می گویند.

تولید قطعه ها و کالاهای صنعتی از قبیل میل لنگ و غیره جزء یکی از صنایعی محسوب می شود که این فرآیند را به کار می گیرد. اگرچه عملیات های سخت کاری و فولاد و آهن با استفاده از شیوه های متنوعی صورت می گیرد ولی همه این شیوه ها در دو گروه اصلی قرار داده می شوند که در بخش های بعدی آنها را توضیح خواهیم داد.

دمای مورد نیاز برای عملیات حرارتی فولاد و آهن

دمایی که جهت عملیات های سخت کاری فولاد و آهن مورد نیاز می باشد برای قطعه های گوناگون با ابعاد و سایزهای گوناگون یکسان نیست. در صورتی که می خواهید سخت کاری یک قطعه بزرگ را انجام دهید به دمای بسیار بالایی نیاز خواهید داشت. همچنین باید ذکر کرد اجرا کردن عملیات های سخت کاری فولاد و آهن باعث می شود تا میزان قیمت فولاد و آهن نیز افزایش پیدا کند.

به عبارتی دیگر می توان گفت قطعه هایی که قرار است تحت عملیات سخت کاری قرار گیرند دارای قیمت بیشتری هستند. برای نمونه، میزان هزینه ورق سیاه، هزینه ناودانی و غیره نسبت به هزینه کالا خام بیشتر می باشد. برای سخت کاری بعد از رسیدن فولاد و آهن به یک دمای خاص باید آن را خیلی سریع سرد کرد. این کار را می توان با استفاده از آب و روغن نیز انجام داد.

انواع روش های سخت کاری

همانطور که قبلا گفتیم عملیات های سخت کاری فولاد و آهن از طریق شیوه های گوناگونی صورت می گیرد. همه این شیوه ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند که شامل عملیات ترموشیمی و عملیات موضعی می شود. در عملیات ترموشیمی، سطح توسط ترکیب های شیمیایی دچار تغییر می شود.

برای نمونه، به وسیله نیتروژن یا کربن امکان تغییر دادن میزان ترکیب های شیمیایی سطح وجود دارد. در روش موضعی عملیات های سخت کاری فولاد و آهن برعکس شیوه ترموشیمی شیوه هایی از طریق عملیات های حرارتی برای ایجاد تغییر در خواص آهن فقط در قسمت های ویژه مورد استفاده قرار می گیرد. در این شیوه ترکیب های شیمیایی قطعه های موردنظر هیچ گونه تغییری نمی کنند.

کربن دهی، نیتروژن دهی و سخت کردن شعله ای جزء شیوه های موضعی محسوب می شوند.

 

انواع روش های سخت کاری

 

مزایای سخت کاری فولاد و آهن

یکی از مهمترین مزایای انجام عملیات های سخت کاری فولاد و آهن این است که باعث می شود تا فولاد و آهن از دوام بسیار بالایی برخوردار شوند. علاوه براین، با عملیات سخت کاری لایه ای کریستاله بر روی فولاد و آهن به وجود می آید که مقاومت آنها را در مقابل سایش تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد.

با انجام سخت کاری فولاد از خاصیت چکش خواری بیشتری برخوردار می شود. بهبود پیدا کردن ویژگی های برش و قابلیت ماشین کاری فولاد و آهن به عنوان یکی دیگر از مزایای انجام سخت کاری فولاد و آهن به شمار می آید. با عملیات سخت کاری قدرت فولاد و آهن بیشتر می شود و انرژی زیادتری را جذب می نمایند. از طرفی دیگر با سخت کاری تنش هایی که در فولاد و آهن وجود دارند به طور کامل آزاد و حذف می شوند.

 

مزایای سخت کاری فولاد و آهن

 

سخن پایانی

انسان همیشه به دنبال این است تا منابع موجود را تغییر دهد تا به اهداف موردنظر خود دست پیدا کند. انجام دادن عملیات های سخت کاری فولاد و آهن یکی از چنین تغییراتی به حساب می آید و به شما این امکان را می دهد تا خواص دلخواه خود را در فولاد و آهن به وجود آورید. این پروسه در حقیقت یک نوع روش عملیات حرارتی فولاد به صورت سطحی می باشد و برای اینکه میزان سختی و استحکام سطح فولاد و آهن افزایش پیدا کند انجام می گیرد.

به عبارتی دیگر، در طول این عملیات آهن و فولاد از درون دچار تغییر نمی شوند ولی خصوصیات گوناگون سطح آنها همچون ویژگی های مکانیکی، متالوژیکی، فیزیکی و شیمیایی دگرگون خواهند شد. شکی نیست که این تغییرات کاربرد فولاد و آهن را وسیع تر کرده و شرایط استفاده از آنها با بازدهی بالاتر در صنایع گوناگون را نیز فراهم می کند.

شما مصرف کننده عزیز جهت تهیه و خرید انواع مقاطع فولادی نیز کافیست از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/  اقدام کرده و این محصول را با کیفیت بالا تهیه کنید. در نظر داشته باشید که مجموعه آهن هایپر عرضه کننده تیرآهن در سایزهای مختلف اعم از تیر آهن ۱۲، تیرآهن ۱۸، تیرآهن ۱۴، تیرآهن 20، تیرآهن ۲۲ و … می باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

چرا آهن را به آلیاژ تبدیل می کنند؟

چگونه آهن نرم را سخت کنیم؟

چگونه فولاد را سخت کنیم؟

https://ahanhyper.com//?p=15071

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *