امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

علت اختلاف قیمت محصولات نورد گرم و سرد

در این مطلب قصد داریم علت اختلاف قیمت محصولات نورد گرم و سرد را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید محصولات و ورق های فولادی توسط دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید و روانه بازار می‌شود. فاکتورها و عوامل بسیاری در محصولات تولید شده توسط نورد گرد و نورد سرد وجود دارد که باعث اختلاف قیمت محصولات نورد گرم و سرد شده است. یکی از سوالات مهم خریداران این محصولات این است که علت اختلاف قیمت محصولات نورد گرم و سرد چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت دو شیوه اصلی برای تولید محصولات فولادی وجود دارد. در روش نورد گرم مقطع مورد نظر به صورت مستقیم توسط شمش فولادی تولید می‌شود. مانند ورق های سیاه و .. اما در عملیات‌هایی برای بهبود خواص این محصولات با نورد گرما انجام خواهد شد. مانند گالوانیزاسیون ورق برای تولید ورق گالوانیزه.

شایان ذکر است تولید محصولات در شکل ظاهری و خواص محصولات تاثیر مستقیمی دارد. همچنین بر قیمت آن ها نیز بسیار موثر می باشد.

به عبارتی دیگر می‌توان گفت قیمت ورق روغنی یا ورق سرد معمولا مقداری بیشتر از ورق قیمت ورق سیاه یا ورق‌های گرم می باشد.

 

علت اختلاف قیمت محصولات نورد گرم و سرد

 

نورد چیست؟

به طور کلی می توان گفت برای شکل دهی و فرم دهی فولاد عملیاتی مورد نیاز است که به این عملیات معمولاً نورد گفته می شود. به عنوان مثال می توان گفت با عبور دادن فولاد از میان تعدادی غلتک با دمای مشخص باعث می شود تا آن فولاد شکل گرفته و در نتیجه مقاطعی مانند تیرآهن، نبشی، میلگرد و ورق تولید و روانه بازار می شود.

نورد گرم چیست؟

بهتر است بدانید فرایند نورد گرم معمولاً به فرآیندی گفته خواهد شد که فولاد در دمای بالاتر از ۹۲۶ درجه تا 1200 درجه انجام شود. درجه حرارت فولاد شکل پذیری بسیار خوبی دارد و می‌توان آن را به راحتی تغییر شکل داد. به عنوان مثال می‌توان گفت هنگام تولید ورق سیاه فولاد را از میان لوله در جهت مخالف یکدیگر حرکت می دهند تا به ضخامت مورد نظر برسد.

مزایای روش نورد گرم

محصولات تولید شده طبق روش نورد گرم دارای انعطاف پذیری بالا می باشد. برای استفاده در عملیات هایی مانند جوشکاری، ساختمان سازی و … بسیار مناسب است. یکی دیگر از مزایای محصولات این است که نیاز به بکارگیری دستگاه‌های کمتر برای تولید محصولات دارد. با استفاده از روش نورد گرد می توان محصولاتی با ابعاد بزرگتر و قیمت پایین تر تولید و روانه بازار می‌شود.

 

مزایای روش نورد گرم

 

فرایند نورد سرد

شایان ذکر است که ماده اولیه تولید محصولات نورد سرد همان محصولات نورد گرم می باشد. به عنوان مثال می‌توان گفت پایه تولید ورق روغنی معمولاً ورق سیاه می باشد. در این شیوه مقاطع را تحت دمای پایین‌تر قرار داده تا خواص ضخامت و شکل ظاهری آنها را اصلاح کند.

 از عملیاتی مانند نورد چرخشی، سمباده زدن، کشش سرد و پولیش زدن و … در روش نورد سرد استفاده می‌شود. استفاده از این روش باعث افزایش استحکام این محصول خواهد شد. همچنین بهتر است بدانید پوشش سر و شکل ظاهری محصولات تغییر می‌کند.

ویژگی های نورد گرم

  • یکی از تفاوت های بسیار مهم در مبحث تفاوت نورد سرد و گرم این است که در روش نورد گرم و نورد سرد نیاز به اعمال قدرت کمتری دارد.
  • مقاطع مورد نظر در نورد گرم معمولاً مقاومت کمتری خواهد داشت.
  • در فرایند نورد گرم معمولا کرنش سختی کمتری صورت می گیرد.
  • در فرایند نورد گرم معمولاً دستگاه‌های کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی های نورد سرد

  • با توجه به شکل پذیری کمتر در روش نورد سرد نیاز به قدرت بیشتری وجود دارد.
  • همانطور که ذکر شد نورد سرد تکمیل کننده فرآیند نورد گرم است. نیاز به دستگاه های بیشتری برای نورد سرد وجود دارد.
  • یکی دیگر از ویژگی‌های نورد سرد این است که در این حالت ناخالصی سطح فلز از بین می رود.
  • ویژگی های ظاهری و کیفیت محصول در روش نورد سرد بسیار بهتر از روش نورد گرم است.
  • از ویژگی‌های نورد سرد این است که بسیار بهتر انجام می شود.

توجه داشته باشید به طور کلی می توان گفت قیمت محصولات تولیدی طبق روش نورد سرد تا حدودی بیشتر از محصولات تولیدی نورد گرم می باشد. همانطور که ذکر شد محصولات نورد گرم معمولاً فرایند آن از دستگاه های کمتری استفاده کرده و همچنین نیاز به فرآیندهای کمترین می باشد.

 اما محصولاتی که از فرایند نورد سرد تولید می شود. همانطور که ذکر شد نورد سرد تکمیل‌کننده روش نورد گرد می باشد. نیاز به عملیات و همچنین دستگاه های بیشتری دارد که باید علاوه بر زمان بیشتر نیاز به هزینه بیشتری نیز برای تولید دارد.

 

ویژگی های نورد سرد

 

به همین خاطر زمانی که به بازار مراجعه می‌کنید جهت تهیه محصولات تولیدی به روش نورد گرم و نورد سرد معمولاً اختلاف قیمت را مشاهده خواهید کرد. اگر محصولات از هزینه بیشتری برخوردار باشند بدون شک توسط روش نورد تولید و روانه بازار شده اند.

 زمان انتخاب و خرید این محصولات سعی کنید با افرادی که نسبت به این محصولات و روش های تولید آن آشنا هستند جهت خرید مراجعه نمایید تا بتوانید مقاطع با کیفیت بالایی را تهیه کرده و از آن در کاربرد مد نظر خود بهره مند شوید. البته در نظر داشته باشید در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره  می ‌توانید با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید. اطلاعات لازم را دریافت کرده تا بتوانید در انتخاب و خرید محصولات از آن بهره مند شوید و محصول مناسبی را تهیه کرده و استفاده کنید.

به طور کلی می توان گفت مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده مقاطع فولادی که توسط روش نورد سرد و نورد گرد تولید می‌شود است. شما با اطمینان خاطر می توانید از آن بهره مند شوید. جهت تهیه این محصولات به وب سایت https://ahanhyper.com/ مراجعه نمایید. در هر مرحله می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

 البته در نظر داشته باشید شما بازدید کنندگان گرامی می توانید در انتخاب محصولات که توسط روش نورد گرم و نورد سرد تولید شده اند انتخاب نمایید. اما بهتر است بدانید که شما باید با توجه به شرایط آب و هوایی و جغرافیای محل زندگی خود محصولات مناسب که با روش مناسب تولید شده است را تهیه کرده و از آن بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

چرا از نورد سرد استفاده می شود

بهبود خواص محصولات نورد گرم

https://ahanhyper.com//?p=16145

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *