امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش های جلوگیری از خوردگی فولاد در بتن

یکی از مؤثر ترین راه های بالا بردن میزان مقاومت ساختاری بتن، به کار بردن میلگردهای فولادی در داخل آن ها در فواصل و به تعداد معین می باشد. این میلگردها با به وجود آوردن خاصیت کشسانی نسبی در بتن، ساختار آن را تا حد قابل توجهی نسبت به انبساط و انقباض در اثر تغییرات دمایی مقاوم می سازد، بدین ترتیب فولاد دچار ترک خوردگی نخواهد شد.

اما یکی از مشکلات و چالش های کار با میلگردهای فولادی، فرآیند زنگ زدگی یا اکسید شدن آن ها حتی در داخل بتن هاست. خوردگی فولاد به طور کلی، فرآیندی الکتروشیمیایی است که تحت تأثیر رطوبت و اکسیژن محیط اطراف برای اجسام آهنی اتفاق می افتد. جالب است بدانید که زنگ زدگی آهن، می تواند تا 6 برابر حجم ماده اصلی را اشغال نماید.

حال این که خوردگی فولاد در بتن دقیقاً چیست، چه عواملی در بروز آن دخیل هستند و چه روش هایی برای جلوگیری از وقوع آن وجود دارند، همگی در ادامه همین مطلب به طور کامل تشریح شده اند. لازم به ذکر است در صورت نیاز به مطالب بیشتر در زمینه بتن و آمارتوهای فولادی، می توانید از مطالب دیگر سایت آهن هایپر نیز بازدید به عمل آورید.

 

خوردگی فولاد به چه معناست؟

 

خوردگی فولاد به چه معناست؟

به طور کلی می توان گفت که خوردگی فولاد یک فرآیند کاملاً طبیعی و در حالت عادی غیر قابل اجتناب است که در آن فلز به شکل پایدارتر خود همچون اکسید، هیدروکسید یا سولفید تبدیل می شود. واکنش شیمیایی با محیط و اجزای تشکیل دهنده آن، عامل اصلی این اتفاق می باشد.

زنگ زدگی آهن، نمونه ای بارز از خوردگی الکتروشیمیایی محسوب می شود که نشانه آن، تولید رنگ نارنجی مایل به قهوه ای بر روی سطح فلز می باشد. دقت داشته باشید که اکسیژن، اولین عامل اصلی خوردگی فولاد است و برخی فلزات حتی بدون وجود دیگر عوامل مؤثر در زنگ زدگی همچون رطوبت، با اکسیژن واکنش الکتروشیمیایی خواهند داد.

درباره خوردگی گالوانیکی یا دوفلزی چه می دانید؟

اگر دو فلز در کنار یکدیگر قرار گیرند، فرآیند زنگ زدگی آن ها در شرایطی یکسان دارای اولویت خواهد شد. منظور ما این است که در واقع پس از عبور جریان الکتریکی از میان این دو فلز، ممکن است فولاد با آلیاژ بالاتر همچون فولاد ضد زنگ، فولاد کم آلیاژ را دچار زنگ زدگی نماید. حال آن که برخی دیگر از فولادهای پرآلیاژ از جمله روی، ممکن است زودتر از کم آلیاژها خورده شوند.

در کل جنبه های زیادی در این اتفاق تأثیرگذارند که یکی از آن ها، میزان فاصله بین دو فلز به حساب می آید. به طوری که هر چه فاصله آن ها از یکدیگر بیشتر شود، تمایل به خوردگی نیز بیشتر خواهد شد.

دلایل خوردگی فولاد در بتن

فولادی که به خوبی توسط خاک یا بتن پوشیده شود، دارای عملکرد متفاوتی نسبت به بدون پوشش بودن خواهد بود و در صورتی که یکی از عوامل اصلی زنگ زدگی همچون اکسیژن، رطوبت و نمک های محلول به فولاد نرسد، فرآیند خوردگی تقریباً وجود نخواهد داشت.

 

روش های جلوگیری از خوردگی فولاد در بتن

 

حال ممکن است با خود بگویید پس چطور ممکن است فولاد در بتن زنگ بزند! در حقیقت فولادها در هر شرایطی از عوامل خورنده در امان نخواهند بود، چرا که راهی برای نفوذ به داخل بتن نیز پیدا خواهند نمود. در واقع اصلی ترین دلیل خوردگی فولاد در بتن، ترک خوردگی و ایجاد شکاف در بتن است.

روش های جلوگیری از خوردگی فولاد در بتن

منطقی ترین، ساده ترین و به صرفه ترین راهکار جلوگیری از وقوع زنگ زدگی فولاد در داخل بتن، انجام فرآیند تولید بتن در شرایط بسیار ویژه و حرفه ای با توجه به شرایط محیطی پروژه می باشد تا بتن دچار ترک خوردگی نشود و تقریباً عملکردی دائمی داشته باشد.

اما اگر به هر دلیلی بتن ها آسیب دیده باشند، بایستی عوامل دیگری به عنوان محافظ فولادها در میدان حضور داشته باشند. در ادامه به برخی از این عوامل پرداخته ایم:

  • اقدامات محیطی

این روش را می توان در مناطق کم رطوبت به خوبی انجام داد. بدین صورت که با در نظر گرفتن شرایطی از پیش تعیین شده، بتن های آرمه را از تماس با رطوبت های ناخواسته ای همچون باران و آب دریا محافظت نمود.

 

راه های جلوگیری از خوردگی فولاد در بتن

 

  • پوشش های محافظ

با قرار گرفتن بر روی فولاد، این پوشش ها می توانند از نفوذ تخریب کننده های شیمیایی به خوبی جلوگیری نمایند.

ساده ترین و مقرون به صرفه ترین این پوشش ها، رنگ های شیمیایی هستند. پوشش های پودری مانند آکریلیک، پلی استر، اپوکسی، نایلون و یورتان نیز عملکرد خوبی دارند.

  • محافظ های آندی

در این فرآیند، با به کار بردن فلزی با خاصیت خوردگی بسیار پایین همچون قلع به عنوان پوشش فولاد، می توان ساختار آن را برای مدت های طولانی در برابر نفوذ اکسیژن و رطوبت محافظت نمود.

خرید میلگردهای فولادی از فروشگاه اینترنتی آهن هایپر

یکی از عوامل تأثیرگذار بر مقاومت آرماتورهای فولادی در برابر عوامل فرسایش آن، برخورداری ساختار این فولاد از مواد باکیفیت و ضد رنگ می باشد. متأسفانه خیلی از عرضه کنندگان میگلردهای فولادی، با پنهان نمودن فرآیند تولید آن ها از خریداران، محصولاتی با کیفیت پایین را با همان قیمت اصلی و یا حتی بالاتر به فروش می رسانند. در اینجاست که بایستی توجه ویژه ای نسبت به مرجع تهیه قطعات فولادی صورت گیرد.

قابل توجه تمامی پروژه داران ساخت و ساز کشوری که بدون شک به قطعات فولادی همچون میگلردها نیاز دارند، بهتر است به فروشگاه معتبر آهن هایپر که 20 سال است در زمینه عرضه بهترین قطعات فولادی به سراسر کشور فعالیت درخشان دارد، اعتماد نمایید.

شما عزیزان می توانید به منظور سهولت در خرید خود، آیتم مورد نظر خود را به همراه مشخصات فنی و قسمت به روز آن در وب سایت ما مشاهده نموده و سپس با چند مرحله ساده نسبت به خرید آن اقدام کنید. کافیست تنها یکبار ساخت و ساز خود را با ما تجربه نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

انواع خوردگی فولاد

https://ahanhyper.com//?p=18262

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *