امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع خوردگی فولاد

در برخی مواقع امکان دارد فولاد با همه سختی و مقاوم بودن تحت تاثیر عوامل محیطی قرار گرفته و دچار خوردگی شود. توجه داشته باشید که خوردگی فولاد یک فرایند الکتروشیمیایی می باشد که نیاز به حضور همزمان رطوبت و اکسیژن یا آب دارد. به طور کلی می‌توان گفت آهن موجود در فولاد برای اینکه زنگ زدگی تولید شود؛ اکسید خواهد شد و ۶ برابر حجم ماده اصلی را اشغال می کند. در این مقاله از وبسایت آهن هایپر قصد داریم انواع خوردگی فولاد را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید انواع خوردگی فولاد بسیار زیاد می باشد که به روش های مختلفی تقسیم بندی خواهد شد. با توجه به پیشروی خوردگی به طور کلی دو نوع پایه برای خوردگی وجود دارد که می‌توان به خوردگی یکنواخت و خوردگی حفره اشاره کرد. توجه داشته باشید که بر اساس محیطی که فلز در آن قرار دارد؛ خوردگی اتمسفری، خوردگی دریایی و خوردگی خاک و … تقسیم بندی خواهد شد.

 بر مبنای مکانیزه می‌توان گفت انواع خوردگی فولاد وجود دارد که به خوردگی های گالوانیک، خوردگی میکروبی، خوردگی تنشی و … اشاره خواهد شد. به طور کلی می توان خوردگی گالوانیکی فرآیند الکتروشیمیایی می باشد. زمانی که فلز در تماس الکتریکی با فلز دیگر در محیط الکترولیت یکسان قرار داشته باشند؛ این نوع خوردگی اتفاق می افتد. اما شاید برای شما جالب باشد بدانید که اگرچه انواع مختلفی از خوردگی وجود دارد اما فرآیند اصلی خوردگی ها زمانی آغاز می شود یکی است. به گونه ای که می توان گفت انواع خوردگی فولاد براساس واکنش های الکتروشیمیایی رخ می دهد.

 

انواع مدل های خوردگی فولاد

 

انواع خوردگی فولاد

همانطور که ذکر شد انواع خوردگی فولاد وجود دارد که در تماس با رطوبت و اکسیژن با آن روبرو خواهد شد. برخی از انواع آن عبارتند از:

  • خوردگی یکنواخت
  • خوردگی حفره
  • خوردگی شیاری
  • خوردگی میکروبی

خوردگی یکنواخت

یکی از انواع خوردگی فولاد معمولا خوردگی یکنواخت می باشد که متداول ترین نوع خوردگی در محیط اتمسفر می باشد. این خوردگی با کاهش اندازه یا جرم یکنواخت فلز تعریف می شود که کاهش فلز را به همراه دارد. بهتر است بدانید این کاهش می تواند شامل کاهش در ضخامت به محل باشد. این خوردگی ساده ترین فرم خوردگی ها محسوب خواهد شد.

خوردگی حفره ای

بهتر است بدانید خوردگی حفره ای پیچیده تر بوده و خسارات بیشتری را نیز به همراه خواهد داشت؛ به همین خاطر باید به آن توجه بیشتری داشته باشید. خوردگی حفره ای همانطور که پیداست به صورت حفره یا سوراخ به صورت محلی در فولاد رخ می دهد. توجه داشته باشید که واکنش های الکتروشیمیایی در خوردگی حفره ایجاد می شود. در نظر داشته باشید همان حفره هایی می باشند که در خوردگی یکنواخت نیز ایجاد خواهد شد.

 بهتر است بدانید خوردگی حفره ای که یکی از انواع خوردگی فولاد می باشد؛ معمولاً در سه مرحله رخ می دهد. شکست فیلم اکسید پسیو، رشد حفره های خوردگی و اصلاح فیلم اکسید پسیو که این سه مرحله بارها تکرار خواهد شد و باعث می شود تا حفره ها رو رشد کنند. توجه داشته باشید که خوردگی حفره ای به خاطر شرکت فیلم اکسید توسط مکانیزم های مختلفی به صورت محلی آغاز خواهد شد که برخی از این مکانیزم ها عبارتند از:

  1. آسیب فیزیکی رسیدن به فیلم اکسید پسیو که توسط خراش سطحی ایجاد می شود.
  2. یون های مهاجر نفوذ کرده که برخی از یون های مهاجم می توان به کلرید یا سولفات اشاره کرد که باعث می‌شود تا ph کاهش پیدا کرده و استحکام فیلم اکسید پسیو نیز ضعیف می شود.
  3. تنش های محلی باعث گسیختگی فیلم اکسید پسیو شده
  4. محیط غیر همگن باعث می‌شود تا انحلال فیلم اکسید پسیو در برخی نواحی افزایش پیدا کند.
  5. درسطح فولاد خرابی و نقص وجود داشته باشد.

خوردگی شیاری فولاد

خوردگی شیاری فولاد

یکی دیگر از انواع خوردگی فولاد می توان به خوردگی شیاری اشاره کرد که مشابه خوردگی حفره ای می باشد. توجه داشته باشید که این خوردگی به گونه‌ای از خوردگی موضعی می باشد که درون شکاف یک فلز با فلز با یا یا یک فلز با نافلز اتفاق خواهد افتاد. بهتر است بدانید انتشار درون شکاف محدود می باشد و مقدار اکسیژن و سطح ph درون شکاف نسبت به خارج بسیار کمتر خواهد بود؛ چرا که مقدار اکسیژن در شکاف کمتر از آن در سطح فلز تشکیل خواهد شد. در نتیجه باعث می‌شود تا یون های مثبت در شکاف ظاهر و محلول ثابت اسیدی خواهد شد.

بهتر است بدانید اگر کلریدها درون شکاف وجود داشته باشند؛ باعث می شود تا یک سلول کوچک و موضعی گالوانیک تشکیل شده که خوردگی شیار را افزایش می دهد.

خوردگی میکروبی

خوردگی میکروبی یکی از انواع خوردگی فولاد می باشد که به آن خوردگی باکتریایی نیز می گویند. همانطور که پیداست مثل باکتری ایجاد می‌شود. توجه داشته باشید که این باکتری ها معمولاً به صورت هوازی و غیرهوازی تقسیم بندی خواهند شد. خوردگی میکروبی امکان دارد تمامی سطح آلیاژ ها را درگیر کند.

توجه داشته باشید که برخی از آلیاژ ها همچون فولادهای کربنی، استنلس استیل، آلیاژهای آلومینیومی و آلیاژهای مس و … امکان دارد دچار خوردگی میکروبی شود. فیلم زیستی فعالیت های بیولوژیک گفته می شود که به سرعت یک محیط و متفاوت از نظر ph و همچنین مقادیر یون های اکسیژن ایجاد خواهد کرد. بهتر است بدانید خوردگی باکتریایی امکان دارد به صورت خوردگی حفره ای نیز ظاهر شود.

 

خوردگی میکروبی

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله انواع شمش، انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها، تسمه و … می باشد. تمامی مقاطع فولادی در انواع و سایز های مختلفی توسط این مجموعه ارائه می گردد که با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید نوع مناسب با آن را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوید.

درصورتی که برای خرید بهتر نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید نیز کافیست با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و اطلاعات لازم را به صورت کاملا رایگان دریافت نمایید. شما بازدیدکنندگان عزیز تمامی مقاطع فولادی را می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ تهیه و خریداری نمایید.

مقالات مرتبط:

پنج عاملی که می تواند باعث خوردگی فولاد ضد زنگ شود

https://ahanhyper.com//?p=30280

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *