امروز : پنج‌شنبه 18 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش های تولید فولاد زنگ نزن

فولاد زنگ نزن یا همان استنلس استیل از جمله فلز های پرکاربرد می باشد که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که پیداست این فولاد در برابر زنگ زدگی و خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار می باشد و در محیط های مستعد خوردگی، بیشترین کاربرد را به همراه دارد. در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی روش های تولید فولاد زنگ نزن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی فولاد زنگ نزن

در ابتدای مبحث روش های تولید فولاد زنگ نزن لازم است که ابتدا با فولاد آشنا شوید. بهتر است بدانید این نوع فولاد گروهی از فلزات مبتنی بر آهن می باشد که دارای حدود ۱۰ درصد عنصر کروم می باشد. همانطور که پیداست این نوع فولاد از مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی برخوردار می باشد. در مناطقی که رطوبت وجود دارد؛ همواره سعی برای این است که از این نوع فولاد استفاده کنند تا دچار زنگ زدگی و خوردگی نشود.

در این نوع فولاد از عناصر دیگری همچون نیکل، کربن، منگنز مولیبدن، نیتروژن، گوگرد، فلز مس، سیلیکون و … استفاده می شود. ترکیب دقیق آلیاژی در تمامی مراحل تولید اندازه گیری و ارزیابی می شود تا از کیفیت فولاد اطمینان داشته باشند. حال روش های تولید فولاد زنگ نزن را بیان خواهیم کرد.

 

نحوه ساخت فولاد زنگ نزن

 

نحوه ساخت فولاد زنگ نزن

در ادامه مبحث روش های تولید فولاد زنگ نزن باید ذکر کنیم که روند تولید این فولاد با توجه به نوع آلیاژ کاری و خصوصیات مورد نیاز متفاوت می باشد. اما بیشتر گرید های فولاد جهت تولید از مراحل مشترکی برخوردار می باشند. در ادامه بیان خواهیم کرد.

ذوب شدن

با توجه به مبحث روش های تولید فولاد زنگ نزن باید ذکر کنیم که ذوب شدن در تمامی روش های ساخت فولاد وجود دارد. تولید فولاد زنگ نزن توسط ذوب فلزات قراضه و همچنین مواد افزودنی می باشد که در درون کوره قوس الکتریکی قرار داده و شروع می شود. توسط الکترود های پرقدرت این قراضه ها را در حرارت بالا گرم می کنند؛ که باعث می شود تا مخلوط مایع و مذاب ایجاد شود.

با توجه به اینکه فولاد ضد زنگ دارای قابلیت ۱۰۰% بازیافت می باشد؛ سفارشات این نوع فولاد دارای ۶۰ درصد فولاد بازیافتی می باشد. به این صورت در هزینه ها صرفه جویی می شود. در نظر داشته باشید که دمای کوره با توجه به درجه فولاد ایجاد شده متفاوت خواهد بود.

حذف محتوای کربن

در ادامه مبحث روش های تولید فولاد زنگ نزن باید ذکر کنیم که کربن باعث می‌شود تا سختی و مقاومت آهن افزایش پیدا کند. در نظر داشته باشید که اگر کربن زیاد باشد؛ مشکلات بسیاری را در هنگام جوشکاری ایجاد خواهد کرد که می‌توان به بارش کاربید اشاره کرد. قبل از ریخته گری فولاد زنگ نزن، مذاب کالیبراسیون و همچنین میزان کربن موجود در آن در سطح مناسبی باید قرار بگیرد.

 توسط ریخته گری که به دو روش انجام می‌شود؛ می‌توان میزان کربن را کنترل کرد. اولین روش این است که توسط کربن زدایی اکسیژن آرگون شود. روش دیگر آن باید فولاد مذاب را به محفظه دیگری منتقل کرده و در زمان استفاده از گرما اکسیژن به فولاد تزریق خواهد شد. بهتر است بدانید که کنترل دقیق محتوای کربن را برای اطمینان از مخلوط مناسب و همچنین مشخصات دقیق در محصول نهایی فولاد ضد زنگ ارائه خواهند داد.

تنظیم

با توجه به مبحث روش های تولید فولاد زنگ نزن باید ذکر کنیم پس از اینکه کربن آهن کاهش پیدا کند؛ باید به سراغ متعادل سازی نهایی و خصوصیات شیمیایی آن رفته و اجرا کنید. این عمل تضمین خواهد کرد تا فلز مورد نیاز به مشخصات دقیق درجه مورد نظر رسیده و ترکیب فولاد در کل دست به صورت یکنواخت خواهد بود. باید نمونه ها مورد آزمایش و تحلیل و تجزیه قرار بگیرد. سپس تنظیمات لازم انجام شود تا زمانی که مخلوط به استاندارد مورد نیاز برسد.

شکل دهی یا ریخته گری

پس از ایجاد فولاد مذاب باید به سراغ دهی شکل اولیه توسط ریخته گری رفت؛ که این کار جهت خنک کردن و فرم دادن فولاد انجام خواهد شد. بهتر است بدانید که شکل و ابعاد دقیق به محصول نهایی مورد نظر بستگی دارد. برخی از اشکال نهایی فولاد زنگ نزن می توان به بلوم، بیلت یا شمش، اسلب، میله و لو له اشاره کرد. پس از آن بسته بندی بسته محصول نهایی انجام می شود که با توجه به محصول نهایی متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال می توان گفت اسلب به صفحه، نوار و ورق تبدیل می شود که در مراحل تولید بسته معمولا به درجه یا قالب سفارش داده خواهد شد. در برخی مواقع لازم است که فولاد یک مرحله را چندین بار طی کنند تا به ظاهر و ویژگی‌های مورد نظر دست پیدا کند.

 

شکل دهی یا ریخته گری فولاد

 

فواید فولاد زنگ نزن

همانطور که در مبحث روش های تولید فولاد زنگ نزن ذکر کردیم؛ فولاد از مزایا و فواید بسیاری برخوردار است. به همین خاطر از آن در صنایع مختلف و کاربردهای مختلفی استفاده می شود. بهتر است بدانید که امروزه فولاد با توجه به این مزایای و فولاد توانسته است نیازهای بیشتری را در صنایع مختلف پاسخگو باشد. برخی از فواید فولاد زنگ نزن عبارتند از:

  • برخورداری از مقاومت در برابر خوردگی
  • برخورداری از مقاومت در برابر کشش و سایش
  • دارای قابلیت جوشکاری
  • دارای مقاومت در برابر دمای بالا
  • بهداشتی بودن
  • برخورداری از قابلیت رسانایی الکتریکی بالا
  • دارای ماندگاری بالا
  • عدم نیاز به تعمیر
  • مقاومت در برابر دمای پایین
  • قدرت بهبود یافته
  • شکل پذیری بهبود یافته
  • کنترل مغناطیس

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

امروزه استفاده از مقاطع فولادی از جمله فولاد زنگ نزن بسیار گسترش پیدا کرده است. به همین خاطر فروشگاه های بسیاری جهت فروش و عرضه این مقاطع فعالیت دارند. از جمله فروشگاه های برتر می توان به فروشگاه تخصصی آهن هایپر اشاره کرد. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد؛ می توان به میلگرد از جمله میلگرد ظفر بناب، میلگرد نیشابور، انواع تیرآهن، انواع ورق فولادی همچون ورق استیل، ورق فولادی، ورق قطعات، ورق گالوانیزه و … اشاره کرد.

 

فواید فولاد زنگ نزن

 

 تمامی مقاطع در سایزها و ابعاد مختلف موجود است؛ با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید نوع مناسب آن را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوید. شما بازدید کنندگان عزیز همچنین می توانید جهت مشاهده قیمت میلگرد، قیمت آهن آلات، قیمت تیرآهن، قیمت ورق سیاه، قیمت ورق گالوانیزه و … نیز به وبسایت https://ahanhyper.com/ مراجعه نمایید و به بررسی آن بپردازید. شایان ذکر است شما خریداران عزیز از طریق همین وب سایت می توانید تمامی مقاطع فولادی مورد نیاز را تهیه و خریداری نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

https://ahanhyper.com//?p=34733

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *