امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

چگونه فولاد های مختلف را می سازند؟

فولاد در تمامی صنایع از جمله صنعت ساخت و ساز، ساخت انواع قطعات و … به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. به گونه‌ای که نیاز جهانی به تولید فولاد همه ساله در حال افزایش می باشد. از جمله مزایای فولاد می توان به مستحکم بودن، ارزان و همه کاره بودن آن اشاره کرد که دنیای مدرن بدون آن غیر قابل تصور می باشد. پس از سیمان دومین کالای تولید انبود در جهان فولاد به شمار می رود که با محیط زیست سازگار بوده و همچنین دارای قابلیت بازیافت، پایدار و بادوام می باشد. همچنین در نظر داشته باشید که فولاد در شکل های مختلفی تولید و عرضه می شود. در ادامه این مطلب قصد داریم مبحث چگونه فولاد های مختلف را می سازند؟ بررسی کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

عناصر مورد استفاده در ساخت فولاد

عنصر اصلی فولاد؛ آهن می باشد که جزو فراوان ترین عناصر در پوسته زمین به شمار می‌رود. البته در نظر داشته باشید که در تمامی آلیاژهای فولاد به طور کلی از آهن و 0.002 درصد تا ۲.۱ درصد کربن استفاده شده است. استفاده از این میزان کربن رنج قوی ساختار مختلف می باشد که نتیجه نهایی خواص خاصی همچون استحکام کششی فولاد و سختی را ایجاد خواهد کرد.

 

عناصر مورد استفاده در ساخت فولاد

 

با توجه به مبحث چگونه فولاد های مختلف را می سازند؟ باید بدانید که تمامی فولاد ها از آهن و کربن ساخته می شود. اما برخی از انواع فولاد دارای درصد متفاوت از عنصر های دیگری همچون نیکل، مولیبدن، تیتانیوم، بور، کبالت یا وانادیوم و … می باشد. اضافه کردن هر یک از این عناصر جهت تولید فولاد آلیاژی و خواص آن بسیار موثر می باشد. در گروه های فولادی که از کروم استفاده می شود؛ به عنوان فولاد ضد زنگ شناخته خواهند شد.

فرایند تولید فولاد

در ادامه مبحث چگونه فولاد های مختلف را می سازند؟ باید ذکر کنیم که جهت تولید انواع فولاد روش های مختلفی وجود دارد که هر یک را می توان با توجه به نوع فولاد مد نظر خود استفاده نمایید. یکی از قدیمی ترین روش تولید انواع فولاد؛ کوره باز می باشد که با گذشت زمان امروزه از این روش کمتر استفاده می شود؛ چرا که روش های همچون قوس الکتریکی کوره اکسیژن قلیایی و … روی کار آمدند.

امروزه تولید فولاد به روش BOF بیشترین سهم را در بین روش های دیگر به خود اختصاص داده است. پس از آن جدیدترین روش فولاد سازی که قوس الکتریکی نام دارد در حال توسعه می باشد. در دامه روش های مختلف تولید انواع فولاد را بیان می کنیم.

 

تولید انواع فولاد به روش کوره باز

 

تولید انواع فولاد به روش کوره باز

در ادامه مبحث چگونه فولاد های مختلف را می سازند؟ باید ذکر کنیم که یکی از روش های تولید فولاد های مختلف کوره باز می باشد که از روش های قدیمی به شمار می‌رود. بهتر است بدانید کوره روباز با یک کوره کم عمق طراحی شده است. محیطی را ایجاد خواهد کرد که تمامی ناخالصی هایی در آهن خام را حذف خواهد شد و به این صورت در فرآیند فولاد سازی کمک خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که این کوره این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد که ترکیب شعله های باز و هوای گرمای تولید شده در کورد فعالیت لازم را جهت تولید فولاد تحریک خواهد کرد. این روش با گذشت زمان جایگاه خود را از دست داده و فناوری های جدید روی کار آمده اند که ناخالصی ها را حذف کرده و فولاد را در درجه بالاتر و با هزینه کمتر تولید می کنند.

بخش عمده از کاهش هزینه های تولید به خاطر توسعه روش های جایگزین از نظر انرژی هم چون کوره قوس الکتریکی یا کوره اکسیژن رخ داد. در صورتی که استفاده از این روش در سراسر جهان رایج است؛ اما در برخی از کشورها هنوز روش کوره باز جهت تولید انواع فولادها استفاده می شود.

تولید فولاد به روش کوره اکسیژن قلیایی

کوره اکسیژن قلیایی از جمله مهمترین روش تولید فولاد می باشد که در پاسخ به سوال چگونه فولاد های مختلف را می سازند؟ به این مورد اشاره کرد. تقریبا حدود ۷۰ درصد از کل فولاد جهان توسط این روش تولید و عرضه می شود. در این فرآیند امکان تولید ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن فولاد در هر بار مذاب ریزی به دست خواهد آمد که زمان بین دو مذاب ریزی حدود ۴۵ دقیقه می باشد.

 

تولید فولاد به روش کوره الکتریکی

 

تولید فولاد به روش کوره الکتریکی

بهتر است بدانید که پس از روش کوره اکسیژن قلیایی؛ روش کوره الکتریکی بیشترین سهم تولید فولاد جهان را به خود اختصاص داده است. حدود ۳۰ درصد از فولاد جهان به این روش تولید و عرضه می‌شود. در این روش مذاب ریزی در ظرفیت تولید در حدود ۲۵ تا 200 تن فولاد می باشد. زمان فرایند مذاب ریزی در آن حدود دو ساعت می باشد.

از جمله مزایای این روش می‌توان به امکان آلیاژ سازی، تولید فولاد ابزار و همچنین فولاد ضد زنگ و … اشاره کرد. فولاد های تولید شده توسط این روش از کیفیت بالاتری نسبت به روش های دیگر برخوردار است.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی و آهن آلات می باشد. می توان به برخی از آهن آلات همچون جمله انواع تیرآهن،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها، انواع صفحه و … اشاره کرد. تمامی مقاطع فولادی در اندازه ها و سایز های مختلفی موجود است که هر یک از آن در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شما بازدید کنندگان عزیز از سراسر ایران می توانید تمامی مقاطع فولادی را از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ تهیه نمایید. در صورتی که اطلاعات لازم در مورد مقاطع فولادی مورد نظر خود نداشته باشید؛ کافیست با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

روش های اتصال فولاد

نقش و تاثیر عناصر آلیاژی بر فولاد

https://ahanhyper.com//?p=32329

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *