امروز : دوشنبه 25 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش های استحکام دهی فولاد

فولاد آلیاژی است که از آهن تشکیل شده و در سازه ها و بناهای مختلف از آن استفاده می شود. یک فولاد خوب دارای ویژگی‌هایی است که یکی از مهمترین آن ها استحکام یا قدرت بالای فولاد است. منظور از استحکام یعنی بیشترین نیرویی که به یک قطعه وارد شود ولی قطعه نشکند و آسیب نبیند. در ادامه مطلب با روش های استحکام دهی فولاد بیشتر آشنا خواهید شد.

انواع روش های استحکام دهی فولاد

استحکام کششی: حداکثر مقدار فشار و کششی است که قبل از آن که یک ماده دچار آسیب شود؛ می توان به آن وارد کرد. با این استحکام می توان مقاومت یک ماده را ارزیابی کرده و میزان مقاومت آن را نشان داد. استحکام کششی خود به سه نوع تقسیم می شود که شامل موارد زیر می باشد.

استحکام تسلیم: زمانی است که ماده شروع به تغییر شکل می کند. استحکام کشش نهایی: بیشترین میزان کششی است که یک ماده می تواند تحمل کند بدون آنکه دچار آسیب و شکستگی شود. استحکام کششی یکی از روش های استحکام دهی فولاد است که در اعضای شکل پذیر کاربرد کمی داشته اما در اعضای شکننده کاربرد بیشتر داشته و از اهمیت بالایی برخوردار است.

استحکام شکست: مقاومت ماده در نقطه شکست را نشان می دهد. اساسی ترین راه های شکست یک ماده عبارتند از: اثرات محیطی، وارد کردن نیروی خارجی، تغییر شکل، تنش داخلی

استحکام فشاری: بیشترین فشاری است که ماده می تواند تحمل کند. زمانی که فشار بالاتر از میزان مقاومت یک ماده می باشد شکسته و منهدم می‌شود. مقاومت فشاری معمولا به وسیله دستگاه آزمایش و اندازه گیری می شود. یکی از روش های استحکام دهی فولاد بالا بردن مقاومت آن می باشد.

استحکام دهی با دگرگونی: یکی دیگر از روش های استحکام دهی فولاد استحکام با دگرگونی است. فولادهای شکل پذیر با دگرگونی با فرم دادن خیلی قوی تر می شود. تنش کششی این فولادها ۶۰۰ الی ۹۶۰ مگاپاسکال است. این فولادها هم کربن و هم منگنز دارند که این خود باعث سختی و مقاومت فولاد می باشد.

 

انواع روش های استحکام دهی فولاد

 

ریز دانه کردن: در این روش با کم کردن اندازه محلول می توان استحکام آن را افزایش داد. بعد این ریز دانه ها افزایش پیدا کرده و در افزایش مقاومت نقش بسیاری دارد.

استحکام ضربه: این استحکام نشان دهنده تحمل یک ماده در برابر ضربه و نیروهای وارد شده است. استحکام ضربه یکی از روش‌های استحکام دهی فولاد است که سطح انرژی که ماده می تواند تحمل کند را نشان می دهد. همچنین میزان انرژی را که ماده قبل تغییر شکل جذب می کند؛ نشان می دهد.

آلیاژهای افزودنی به فولاد: افزودن کربن یکی از افزودنی های ضروری است که مقاومت فولاد را بالا می برد. علاوه بر کربن عناصری چون کروم، منگنز، نیکل و مولیبدن به فولاد اضافه می کنند تا استحکام آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی افزایش یابد.

کرنش سختی یا کار سختی: افزایش استحکام تسلیم از نقطه ای به نقطه بالاتر که در اثر تغییر شکل می باشد؛ را کرنش سختی می گویند. این روش یکی دیگر از روش های استحکام دهی فولاد می باشد. زمانی که برای بالا بردن مقاومت قطعات نمی توان از عملیات حرارتی استفاده کرد؛ می توان این روش را به کار برد. این کار علاوه بر اینکه استحکام را افزایش می دهد؛ خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی را نیز تغییر می دهد.

مراحل استحکام دهی فولاد

در ادامه مبحث روش های استحکام دهی فولاد باید بدانید که استحکام دهی فولاد به سه مرحله عمده تقسیم می شود که عبارتند از:

  1. قطعه فولادی مورد نظر را حرارت داده و به دمای ۶۰۰ الی ۷۰۰ درجه سانتی گراد می رسانند. البته این حرارت دادن باید به آرامی انجام شود تا قطعه دچار تنش نشود. بعد از این کار قطعه را تا دمای بالایی به سرعت گرم می کنند. با سرعت بالای گرم کردن آلیاژ و فولاد ریز دانه به دست می آید.
  2. در مرحله دوم به ازای هر اینچ ضخامت قطعه مورد نظر، قطعه گرم شده را باید یک ساعت در همین دما نگه دارند.
  3. در مرحله سوم قطعه گرم شده را باید سریع خنک کنند. برای انجام سرعت در خنک شدن باید قطعه را در آب، آب نمک، نیتروژن مایع، هوا،حمام نمک و یا روغن غوطه ور کنند تا به سرعت خنک شود. فولادهای آلیاژ بالا توسط هوا و فولادهای آلیاژ پایین با غوطه ور شدن در روغن سخت کاری می شوند.

مراحل استحکام دهی فولاد

هدف از عملیات حرارتی در روش های استحکام دهی فولاد :

منظور از این عملیات گرم کردن و سرد کردن فلزات در زمان مشخص شده به جهت رسیدن به خواص مطلوب است. فاکتورهای مهم در عملیات حرارتی عبارتند از: سرعت گرم کردن قطعه، دمای عملیات حرارتی، زمان نگه داری قطعه در زمان موردنظر، سرعت سرد شدن قطعه به طور کلی از این عملیات برای بالا بردن استقامت و استحکام فولاد و قطعات آلیاژ استفاده می شود.  ولی هدف های اصلی در این عملیات را می توان به ۳ دسته کلی تقسیم کرد:

  • افزایش سختی و استحکام
  • نرم شدت و افزایش شکل پذیری‌
  • یکنواخت کردن قطعه

تاثیر دما در استحکام دهی فولاد

در عملیات روش های استحکام دهی فولاد بسته به نوع آلیاژ و فولاد، ابعاد و شکل قطعه مورد نظر دمای مورد نیاز را مشخص می کنند. برای قطعه های نازک تر و پیچیده تر، دمای مورد نیاز پایین تر بوده و هر چه قطعه بزرگتر و شکل آن ساده تر باشد؛ دمای مورد نیاز بالاتر می باشد.

عوامل موثر بر استحکام دهی فولاد

 با توجه به مبحث روش های استحکام دهی فولاد باید بدانید که استحکام دهی به عواملی بستگی دارد که می توان به عواملی چون ابعاد و شکل قطعه، دما‌، زمان نگهداری، محیط خنک کننده و میزان حرارت اشاره کرد. همچنین همگن بودن میکروساخت، ناخالصی های نافلزی، درصد کربن، عناصر آلیاژی و اندازه دانه های آستینت از عوامل موثر در روش‌های استحکام دهی فولاد می باشد.

مزایای روش های استحکام دهی فولاد

  • افزایش دوام و طول عمر
  • بالا بردن مقاومت قطعه
  • قابلیت شکل پذیری و جوشکاری بالا
  • افزایش مقاومت به خوردگی
  • چقرمگی مناسب

عوامل موثر بر استحکام دهی فولاد

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله انواع تیرآهن و هاش، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها، ورق استیل، ورق قطعات می باشد. تمامی این مقاطع در سایزها و ابعاد مختلف در این فروشگاه موجود بوده که از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ می توانید تهیه نمائید. در صورتی که اطلاعات لازم جهت خرید بهتر نداشته باشید می توانید با کارشناسان خبره آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

چرا استحکام سازه های فولادی با گذشت زمان کاهش می یابد؟

روش های حفاظت از فولاد

https://ahanhyper.com//?p=32386

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *