امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش های حفاظت از فولاد

از شما دعوت می‌شود تا جهت آشنایی بیشتر با روش های حفاظت از فولاد با ما همراه بوده و مطالب زیر را مطالعه فرمایید.

حفاظت فولاد

فولاد آلیاژی است که از عناصر مختلفی چون کربن تشکیل شده است. با توجه به کربن مصرفی در فولاد مقاومت و استحکام آن بالا می رود. حفاظت از فولاد از اهمیت بالایی برخوردار است. برای عمر طولانی فولاد و حفاظت از آن روش های مختلفی وجود دارد. در زیر به انواع روش های حفاظت از فولاد اشاره شده که با رعایت این اصول و روش های حفاظت فولاد ایمنی بیشتری ایجاد می شود.

 

حفاظت فولاد به روش رنگ آمیزی

 

رنگ آمیزی

 قبل از انجام رنگ آمیزی یا هر عملیات دیگر روی قطعات فولادی باید سطح آن را کاملاً خشک کرد. حتماً سطح قطعات را از هر نوع آلودگی، زنگ زدگی و… پاک کنید. در این روش از رنگ های ضدزنگ استفاده می شود‌. در زمان رنگ کردن حتما توجه داشته باشید قسمت هایی که قرار است؛ جوشکاری شود و قسمت هایی که داخل بتن رنگ نشود. رنگ آمیزی یکی از روش های حفاظت فولاد است که بسیار کاربرد دارد.

زمانی که هوا رطوبت دارد؛ نباید رنگ آمیزی انجام شود چون سطح کار مرتب نمی شود. بعد از رنگ زدن قطعات هر چند وقت یکبار آن را چک کنید. در صورت لزوم دو لایه رنگ روی قطعات بزنید. در زمان رنگ زدن توجه کنید تمام قسمت ها رنگ شود؛ به خصوص درزها و لبه های تیز که احتمال نفوذ رنگ آن کم است.

 پوشش های قیری

قیرهای غلیظ شده که به صورت رنگ قیری و یا قیر ذغالی می باشد؛ این پوشش حداقل در سه لایه به کار می رود و بسیار مفید است. برای قطعاتی که در معرض نور آفتاب هستند این پوشش مناسب نیست چون ترک می خورند. برای برطرف کردن آن می‌توان از یک لایه مواد قیری آلومینیوم دار استفاده کرد.

 

 حفاظت فولاد به روش پوشش های قیری

 

پوشش بتنی

در این روش فولاد را درون بتن گذاشته قلیایی می کند. این قلیایی کردن قطعات آن را در برابر خوردگی محافظت کرده و مقاومت آن را بالا می برد.

 پوشش های پلاستیک

این مواد خمیری بوده و به وسیله غلتک پخش می شود. برای وصل کردن آن به فلزات از حرارت یا چسب استفاده می شود. این پوشش ها با استفاده از حرارت سخت می شوند و پوشش های مقاوم را به وجود می‌آورند. لایه های به دست آمده از این روش یانرم و ارتجاعی یا سخت و شکننده هستند.

گالوانیزه کردن

 یکی از رایج ترین روش های حفاظت از فولاد می باشد که از زنگ زدگی و خوردگی آن جلوگیری می‌کند. پوشاندن فولاد با روی را گالوانیزه کردن می گویند. گالوانیزه کردن روش های مختلفی دارد که در زیر به طور مختصر به آن اشاره شده است. گالوانیزه گرم، گالوانیزه الکتریکی، کشش گرمایی‌، ‌پاشیدن و اسپری کردن روی

 

حفاظت فولاد به روش گالوانیزه کردن

 

 پوشش های ضد خوردگی

 برای جلوگیری از تماس قطعه و محیط از مواردی استفاده می شود که تحت عنوان پوشش های ضد خوردگی می باشد. با توجه به جنس آن به سه دسته تقسیم می شود. پوشش های فلزی، پوشش های آلی و پوشش های معدنی

پوشش های فلزی

یکی از رایج ترین پوشش ها استفاده روی است. می‌توان به صورت مذاب قبل از احداث سازه روی فلز روی و یا می توان پس از ساختن ساختمان به صورت فلز روی ساخت ریخت. به جای روی می توان از آلومینیوم نیز استفاده کرد. کاربرد روی و آلومینیوم در روش های حفاظت از فولاد مشابه است.

ثابت نگه داشتن ساختار ها

 زمانی که ضربات شدید به لوله وارد می شود باعث وارد شدن مواد خورنده به داخل لوله شده و منجر به خوردگی لوله فولادی می شود. برای پیشگیری از این اتفاق و جلوگیری از حرکت اضافه لوله ها حتما باید اتصالات را محکم کرد. لوله ها را به خوبی در جای خود ثابت و محکم کنید.

 عوض کردن خاک اطراف لوله

 بعضی لوله ها ممکن است به خاک اطراف واکنش نشان داده و خورده شوند. برای جلوگیری از این اتفاق خاک اطراف لوله را عوض کرده و با خاک دیگر جایگزین می کنند. انجام این کار مانع بروز این مشکلات می شود.

 استفاده از پوشش پلی اورتان

 یکی از روش های حفاظت از فولاد استفاده از پوشش پلی اورتان است که پر قدرت بوده است. با این پوشش می توان بیش از ۱۰ سال فولاد را مقاوم کرد. یکی از پوشش های مقاوم و بادوام در برابر سایش و پوسیدگی است.

آبکاری فولاد

 یک لایه نازک فلزی از ptfe یا نیکل است که تحت حمام شیمیایی می باشد. باعث بهبود بخشیدن فولاد در برابر اصطکاک و مقاومت در برابر خوردگی می شود.

 

آبکاری فولاد

 

 به کار بردن سایر فلزات

 می توان با استفاده از فلز روی یا منیزیم در فولاد از خوردگی فولاد جلوگیری کرد. این فلز ها خود آسیب می بینند ولی از فولاد محافظت می کنند.

 تمیز نگه داشتن فولاد

 با استفاده از مهار کننده ها می توان سطح قطعات را در برابر آلودگی حفاظت کرد. این روش یک روش کم هزینه و کاربردی است.

روش های حفاظت فولاد در برابر آتش سوزی

فولاد با دوام و مقاوم در برابر آتش است . فولاد از مصالحی است که تحت تاثیر دمای بالا قرار می گیرد. برای پیشگیری از آتش سوزی باید فولاد با مواد محافظ عایق بندی شود. اگر از عایق بندی استفاده نشود؛ فولاد ها بعد از مدتی که در دمای بالا باشند خم شده و فرو می ریزند. پوشش های ضد حریق در دو نوع غیرفعال مثل نصب دستگاه های اعلام حریق و دستگاه اطفاء حریق و روش فعال مثل استفاده ازسطح های پوششی ضد حریق انجام می شود.

برخی از مزایای روش های حفاظت از فولاد عبارتند از:

  • جلوگیری از پوسیدگی قطعات
  • بالا بردن استقامت و دوام
  • ایمنی بیشتر
  • تاثیر گذاشتن بر روی زیبایی سازه
  • محافظت از سازه در برابر عوامل محیطی

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

انواع تیرآهن پرکاربرد اعم از تیرآهن ۱۲، تیراهن ۱۴، آهن ۱۶، اهن 18، تیر اهن ۲۰ در این فروشگاه وجود دارد. برخی دیگر محصولات فولادی که توسط این مجموعه ارائه می گردند می توان به انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و سپری و … اشاره کرد. شما بازدیدکنندگان عزیز می توانید تمامی این مقاطع فولادی را با اطمینان خاطر از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ تهیه و خریداری نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

روش های تولید ورق های فولادی

https://ahanhyper.com//?p=34746

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *