امروز : شنبه 27 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

راهنمای انبار کردن و نگهداری میلگرد + نکات مهم نگهداری میلگرد

نگهداری میلگرد از پیش شرط های اصلی و مهم برای افزایش استحکام و کیفیت و طول عمر مفید این مدل از مقاطع فولادی به شمار می رود. نفوذ عوامل شیمیایی و خورنده مانند خوردگی و زنگ زدگی، فرآیند فرسایش و افت کیفیت مقاطع فولادی و آهنی از جمله میلگرد را سرعت می بخشد.

برای جلوگیری از این مشکلات، نوع مراقبت و نگهداری از میلگردها، بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. با رعایت یک سری اصول و نکات ساده، به سادگی می توان مقاطع فولادی را از آسیب و صدمه، مصون نگه داشت. لازم به ذکر است که میلگردها از مقاطع فولادی پرکاربرد و پراستفاده در حوزه بازار آهن آلات محسوب می شوند.

عمده ترین و اصلی ترین کاربرد این متریال، در حوزه ساخت و ساز و ساختمان سازی صورت می گیرد. این محصولات بسته به نوع استفاده و نحوه کاربرد، در ابعاد و اندازه های مختلفی طراحی و تولید می شوند. به منظور استفاده بهینه و جلوگیری از افت کیفیت، نوع و نحوه انبار کردن و نگهداری آرماتور، از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.انبار کردن و نگهداری میلگرد

نکات مهم انبار کردن و نگهداری میلگرد

1- عدم تماس مستقیم میلگرد با عوامل خورنده 

نگهداری آرماتورها به دور از تماس مستقیم با مواد مضر و خورنده، از مهم ترین نکات در نگهداری میلگرد محسوب می شود. تماس این محصولات با مواد خورنده، موجب آسیب وارد شدن به بافت و ساختار میلگرد می شود.

علاوه بر این، عوامل خورنده و فرآیندهای شیمیایی، از عوامل مخرب در کاهش افت کیفیت و فرسایش میلگردها تلقی می گردند. به منظور افزایش طول عمر مفید این مدل از مقاطع فولادی، می بایست آنها را از تماس مستقیم با اکسیداسیون، زنگ زدگی و پوسیدگی به دور نگه داشت.

2- عدم نگهداری میلگردها در زیر تابش مستقیم نور آفتاب

عدم قرار دادن آرماتورها در زیر تابش نور آفتاب، از دیگر نکات حائز اهمیت در نگهداری میلگرد قلمداد می گردد. تابش مستقیم نور آفتاب موجب افزایش دمای میلگردها و تسریع سرعت فرسودگی و فرسایش این محصولات می‌شود.

این امر در هنگام انجام فرآیند بتن ریزی، مشکلات متعددی را با خود به همراه می آورد. بر همین اساس، قبل از قرار دادن میلگردها در داخل قالب ها و انجام عملیات بتن ریزی، بایستی دمای میلگردها را با آب پاشی کاهش داد.

3- مصون نگه داشتن میلگردها از رطوبت

رطوبت از دیگر عوامل مخرب و آسیب زننده به مقاطع فولادی، به ویژه میلگردها می باشد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که رطوبت و آب بستر مناسب برای ایجاد فرآیندهای شیمیایی و اکسیداسیون را در مقاطع فولادی فراهم می آورد. بر همین اساس، می بایست در هنگام نگهداری آرماتور، به این مورد توجه ویژه ای مبذول داشت. بنابراین، مناسب است که مقاطع فولادی را این عامل ها به دور باشند.

4- جلوگیری از نفوذ گردوغبار

یکی دیگر از عامل های تاثیرگذار در افت کیفیت و کاهش طول عمر میلگردها، عامل گردو غبار می باشد. قرار گرفتن گردوخاک بر روی سطح میلگردها، موجب آلودگی و فرسایش این محصولات می شود. وجود املاح و ناخالصی و آلودگی های موجود در گردوخاک، خوردگی و پوسیدگی آرماتورها را رقم می زند. بر همین اساس، باید از نفوذ و تاثیر این مواد بر روی سطوح میلگردها جلوگیری کرد.

5- جداسازی و طبقه بندی میلگردها

تفکیک و جداسازی میلگردها از دیگر نکات تاثیرگذار در هنگام انبار کردن و نگهداری میلگرد تلقی می گردد. مناسب است که میلگردها دارای ابعاد و اندازه مشابه با مشخصات مکانیکی و مقاومت متفاوت، در مکان های جداگانه و متناسب با قطرشان، انبار شوند.

راهنمای انبار کردن و نگهداری میلگرد

6- رعایت فاصله مناسب در هنگام انبار کردن

رعایت فاصله مناسب میلگردها در هنگام انبار کردن، از موارد حائز اهمیت برای مراقبت و نگهداری اصولی از این محصولات به حساب می آید. بر این اساس، آرماتورها باید به گونه ای انبار شوند که حداقل 15 سانتیمتر، فاصله از سطح زمین داشته باشند. رعایت فاصله مناسب، در افزایش طول عمر مفید میلگردها تاثیر مطلوب و بسزایی برجای می گذارد.

7- تمیز کردن آلودگی های سطح میلگرد

از دیگر موارد حائز اهمیت برای انبار کردن و نگهداری میلگرد، می توان به زدودن آلودگی های ایجاد شده بر روی سطح این محصول، اشاره نمود. در چنین شرایطی و به ویژه قبل از استفاده، می بایست رطوبت، آلودگی و زنگ زدگی ایجاد شده بر روی سطح میلگرد تمیز گردد.

ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که برای استفاده میلگرد در ساختمان، باید از سلامت و سالم بودن ساختار محصول اطمینان حاصل نمود. همچنین، در هنگام انجام عملیات بتن ریزی، احتمال ریختن کمی ملات بر روی میلگردها وجود دارد. در این شرایط و قبل از سفت شدن ملات، باید نسبت به تمیز کردن آن از سطح میلگرد اقدام نمود.

ناگفته نماند که قیمت میلگرد تحت تاثیر عوامل و پارامترهای مختلفی تعیین می گردد. کارخانه سازنده و تولیدکننده، نوع و جنس متریال، سطح کیفی محصول، ابعاد و اندازه، نوع و مدل میلگرد، استانداردهای استفاده شده و نوع کاربرد و استفاده، از مهم ترین فاکتورها در این زمینه به شمار می روند.

برای خرید انواع میلگرد ما به شما وب سایت تخصصی https://ahanhyper.com/ را پیشنهاد می دهیم. در این سایت انواع مقاطع فولادی نظیر نبشی، پروفیل های ساختمانی، ورق ها و انواع آن به فروش می رسند. به هر حال خرید انواع میلگرد از این سایت می تواند شما را با خرید هوشمندانه تری نیز رو به رو کند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط‌:

نحوه نگهداری میلگرد

روش های جلوگیری از خوردگی میلگرد

روش های مهار میلگرد در بتن

 

https://ahanhyper.com//?p=6464

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *